De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
Uw garantie op Kwaliteit & Service ,80 € - 4,00 € Hugo Verrieststraat 94 – BE 8800 Roeselare – – T(+32)
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.
10 tips voor een gouden start Groeitips
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
FeWeb vzw - Kortrijksesteenweg B-9000 Gent - tel fax web 11 tips om…meer uit uw.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Certes tevredenheidsenquête Resultaten enquêtes 133 enquêtes > Verdeling per makelaar.
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Branche-analyse Boekenbranche
VERKOOPSTYLING spring eruit en verkoop je huis sneller en tegen de best mogelijke prijs.
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
INTERNET EN UW DAGELIJKSE BEDRIJFSVOERING Wim de Rave De BedrijfsAdviseur.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Florecom en Internet bestel systeem
Customer service en planvorming
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
POD maatschappelijke integratie
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
De kracht van MySolution
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
De kracht van Abecon Abecon helpt trainers en opleiders om samen efficiënter te werken. Met onze branche oplossing zijn minder handelingen nodig en heeft.
Introductie tot het boekenvak:
H8: Distributie.
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van HBSoftware
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Business plan the Suitmaster Presentatie. The Suitmaster Introductie: Jong bedrijf Specialisatie in kostuums Uniek qua prijs kwaliteits verhouding Flexibel.
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Globalisering.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
De late middeleeuwen, 900 – 1600.
Aanleiding Potentie is intern en extern aanwezig Groei Stabiele omzet Meer klanten en dan ook meer efficiency Nov, dec is stille periode. I.c.m. Blessure.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
V&VN Oncologie Oncologie V&VN Oncologie Afdeling binnen V&VN Ruim 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren.
Innovatieve arbeidsorganisatie. profiel Oesterbank - maatschappelijke rol : tewerkstelling doelgroep – 400 medewerkers - geen eigen product - verdedigen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Een goed product maken is niet genoeg …
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
AFDELING 2 marketingbeleid.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger

Overzicht Wat is een onafhankelijke boekhandel? Voordelen tov een keten Basisvoorwaarden Evolutie van de onafhankelijke boekhandel Bedreigingen Opportuniteiten Samenwerkingsverbanden

Wat is een onafhankelijke boekhandel ? Zelfstandige handelaar handelend voor eigen rekening Aangewezen op eigen financiële middelen Aangewezen op eigen vakbekwaamheid Feeling met en interesse voor het product Brede interesse voor het cultureel gebeuren in stad, streek en land

Voordelen van een onafhankelijke boekhandel t.o.v. een keten Genot van een eigen zaak Eigenzinniger aanbod in relatie met het clienteel Persoonlijk contact met de klant Persoonlijke inrichting Persoonlijke keuze van assortiment Betrokkenheid bij cultureel gebeuren binnen eigen stad Beter geïnformeerd

Basisvoorwaarden Verzorgingsgebied van min inwoners Voldoende passage Aangepast assortiment met voldoende winstmarge Aanwezigheid van een potentieel aan structurele klanten Knelpunten: Hoge financiëringskosten Boekhandel wordt door de banken beschouwd als risicosector

Evolutie van de onafhankelijke boekhandel Tot +/ quasi ambachtelijk beroep Kwaliteit van de boekhandel was zeer sterk afhankelijk van de kennis en het idealisme van de uitbater Geen computersystemen en geen databanken Enkel manuele bibliografieën (CB catalogus, Livres Hebdo, Books in Print, VLB) Geen ‘just in time’ informatie voor de klant Lange leveringstijden Omslachtige bestelprocedures (dicteren per telefoon) Ontzettend arbeidsintensief

De onafhankelijke boekhandel nu Performante voorraadbeheersystemen Geautomatiseerde administratie Snellere bestelservice en leveringstijden Optimalisering van de voorraden Beschikbaarheid van databanken (collectief en privé) Veel uitgebreidere titelinformatie en onmiddellijke informatie over beschikbaarheid Het ‘intern geheugen’ van de boekhandel is door alle personeelsleden consulteerbaar Nog steeds arbeidsintensief

Bedreigingen Hoge investeringskosten versus lage winstmarges Hoge uitbatingskosten Moeilijk om geschikt personeel te vinden Zwakke marketingpositie In de verdrukking t.o.v. ketens Stijging verkoop via internet POD en E-boeken

Opportuniteiten Specialisatie Samenwerking met andere culturele spelers Persoonlijke service Deskundigheid Rechtstreeks contact met de klant en de behoeften in de markt Eigen webwinkel Samenwerking met collega’s

Vormen van samenwerking Jaren ‘80 Serviceboekhandels, 1998 – 2012 CoLibro Voordelen: - betere aankoopvoorwaarden - minder voorraadrisico door retourafspraken - gemeenschappelijke landelijke communicatie - gemeenschappelijke website - nieuwsbrief - trafficbuilders - uitwisseling van know-how - kwaliteitslabel - gezamenlijke aankoop van actieboeken aan lage prijzen

Evolutie van de markt Tegen 2015 zal de helft van de boekenverkoop via internet gebeuren In Nederland en Vlaanderen werden al e-readers verkocht De verkoop van e-boeken komt maar op 2,5 stuks per toestel Het consumentengedrag verandert door de financiële crisis

Vragen?