natuurlijk in tienen 1.de eerste les 2.wat wil je later worden en wat is er van je geworden? 3.juffen en meesters kunnen niet meer rekenen: is dat waar en hoe komt dat dan? 4.wiskunde: een mooi vak, een moeilijk vak 5.wat kun je eigenlijk en wat kun je niet? 6.hoe nu verder met de opleiding? 7.en met jullie? 8.en met mij? 9.investeren in de toekomst 10.vaarwel en dank
de eerste les
halverwege
hoe lang al? 1 augustus 1970 benoemingen in amsterdam en alkmaaramsterdamalkmaar salarisstrookje 1970 hoeveel studenten? zeg maar 38 x 100 ~ 4000 hoeveel collega’s? zeg maar 38 x 60 : 10 ~ 230 hoeveel verdiend? van fl 500 naar € 2800; van € 340 naar € 2800, gemiddeld € 1600 per maand en dat 38 jaar: met vakantiegeld mee ~ € netto. ga je uit van die 2800 nu dan = 38 x 12 x 2800 ~ ; neem het gemiddelde: € netto waar is dat geld allemaal gebleven?
wat wil je later worden? naar school! van Eigenbrood naar Van Diggelen huisarts of rechter of toch maar schoolmeester? of ….
en wat is er van je geworden? leraar → docent → hogeschooldocent → 2 jaar professor in New York → docent a → docent 3 → docent 2 HAY en FUWA
hoe ging het mis? het grote graaien wie is hij? wat doet hij? wat gaat hij doen? verbeterbarometer, pedometer, glossy drukwerk en andere gadgets verslechtertrechter,… hoe vul je de gaten?
juffen en meesters kunnen niet meer rekenen? het begin: de zeventiger jaren: de kweekschool als opstap c-akten een loopbaan: van leerkracht naar leraar
is dat waar en hoe komt dat dan? ja, het is wel waar vroeger de “beste” kinderen als toekomstige meesters en juffen nu melden steeds meer zwakke leerlingen zich aan de poorten van de opleidingen opleidingen laten ze ook allemaal toe dat kunnen we lang niet allemaal repareren hoe langer hoe meer weg van de inhoud
een mooi vak zelf denken en bedenken wat een ander zou kunnen denken als je bij kwartetten om de hond van de huisdieren vraagt heb je hem zelf niet bamzaaien
een moeilijk vak 25 : 5 = 14
een opgave De juf heeft voor een handenarbeidles stukken touw nodig van 2,75 meter. Zij heeft een bol touw van 80 meter. Hoeveel stukken kan zij daaruit halen? De oplossing van de patatboerpatatboer Zijn conclusieconclusie
wiskunde leren een spelletje?
wat kun je en wat niet? niet schilderen niet pianospelen na zes jaar les nie singe, nie danse
vroeger kon je lachen duif is dood
hoe nu verder? met de opleiding? met jullie? met mij?
met de opleiding terug naar kleinschaligheid de beste leerlingen uit groep 8 worden meester of juf splitsing in onderbouw (1 t/m 4) en bovenbouw (5 t/m 8), al of niet met salarisverschillen dus, géén mbo-instroom (uitzonderingen daargelaten) verantwoordelijkheid bij de docenten en nergens anders! docenten die goed onderwijs kunnen “geven” krijgen salarisschaal 12 (docent 1) docenten die dat niet zo goed kunnen laten we iets coördineren en krijgen niet vanzelfsprekend meer betaald
met jullie? gas, water, licht, onderwijs, openbaar vervoer, gemeentegiro, postgiro en gezondheidszorg horen in handen van de overheid weg met de privatisering als je rijk wilt worden ga je maar iets anders doen Geert Dales heeft alweer gesolliciteerd
met mij? wat ga je doen? onderzoeker TalentenKrachtTalentenKracht lintje? cadeau?
het ga jullie goed! en straks TOOS ! met BART-JAN HILBERS (een oud-leerling) op schuiftrompet
met dank aan anneke lokerse ad nierop andré van duin carlos saura els feijs jaap groeneveldt kaatje kees van kooten en wim de bie loes haazer old new math patatboer rikash roberta amador ron eerhart sylvia eerhart toos wim koersen