Natuur, Leven en Technologie: de actuele stand van zaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Industriële Chemie VWO 6
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Een “Beter Bèta School”?
NLT hoe staat het ermee? Aan de orde komen De organisatiestructuur
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Keuze scheikunde.
Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG
Welkom.
Wiskunde in Technologie
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Wiskunde A, B, C en D op het vwo
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
EXACTE VOORBEREIDING OP DE MAATSCHAPPIJ NA SCHOOLTIJD
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
3 H/V, kiezen voor een profiel
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
NLT HAVO.
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Wie weet alles over NLT? Afsluiting Landelijke Conferentie NLT 17 maart 2011.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Profiel- en vakkenkeuze
Profielkeuze Bovenbouw
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Natuur Leven en Technologie
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Pré-NLT-module 3D-printen
NLT: een vak voor jou?.
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Welkom NLT clustermiddag
Forensische Technieken Sportprestaties Human Technology Cares
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Programma van deze avond
Profiel- en vakkenkeuze
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

Natuur, Leven en Technologie: de actuele stand van zaken Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht Medewerker Landelijk Ontwikkelpunt NLT 15 december 2006

NLT

De eerste NLT-modules La condition Humaine1935 René Magritte

Aan de orde komen: Doelstellingen en plaats in curriculum Stuurgroep en ontwikkelpunt Kenmerken van NLT Examenprogramma Eerste modules Invoering Ontwikkeling modules

Doelstellingen

Doelstellingen Verbreding en verdieping van de exacte vakken Oriënteren op een breed spectrum van studie en beroepen Interdisciplinaire samenhang Betere aansluiting tussen school en buitenwereld van bètapraktijk in samenleving, wetenschap en technologie Keuzemogelijkheden voor docenten en leerlingen binnen bètaonderwijs Bijdragen aan de permanente innovatie van onderwijs in bètavakken

Plaats in schoolcurriculum Profielkeuzevak voor leerlingen in NG en NT Voor havo (320 slu) en vwo (440 slu) Afsluiten met schoolexamen Ook als examenvak in vrije ruimte

Stuurgroep en landelijk ontwikkelpunt

visie examenprogramma STUURGROEP vakinhoud kwaliteitsborging Klankbordgroep Veld advies visie resulteert in visiedocument adviseert examenprogramma resulteert in examen- programma STUURGROEP zorgt voor vakinhoud resulteert in modules kwaliteitsborging resulteert in kwaliteitbewakings- systeem voert uit t.b.v. www.betavak-nlt.nl communicatie d.m.v. Projectgroep / Landelijk Ontwikkelpunt zorgt voor mailings, flyers, ... begeleiding invoering

Kenmerken van NLT schoolexamen domeinen met keuzeregels inhoud modulair: mono-, multi- en interdisciplinaire modules havo meer beroepsgericht, vwo meer onderzoeksgericht inhouden worden steeds vernieuwd ontwikkeling samen met het onderwijsveld en buitenschoolse instellingen.

Examenprogramma Biedt ruimte voor eigen keuzes Toont een eigen karakter voor havo en vwo Biedt ruimte voor actualiteit en flexibiliteit Gaat uit van een context-concept benadering Schoolexamen  geen bindende toetsvoorschriften, wel PTA

Concept opbouw SE Havo (slu) Vwo (slu) startmodule 40 vrij deel 80 120 keuze uit voorgeschreven domeinen met gecertificeerde modules à 40 slu 200 (5 modules) 280 (7 modules) totaal 320 440

Concept Domeinen havo SE 75% A Vaardigheden B Over wetenschap en technologie C Bedreiging en behoud van de leefomgeving D Zorgen en genezen E Opsporen en beschermen F Verbetering van de kwaliteit van leven G Grenzen verleggen H Communiceren en navigeren I Gemak dient de mens

Concept Domeinen vwo SE 75% A Vaardigheden B Fundament van wetenschap en technologie C Aarde en klimaat D Stellaire informatie en processen E Biofysica, -chemie en -informatica F Biomedische technologie en biotechnologie G Ontwikkeling in materialen, producten en productietechniek H Duurzaam gebruik van grondstoffen, energie en ruimte

Wat mag, kan, moet? Omvang Havo:320 slu ; Vwo:440 slu Examen Alleen SE Experimenteel examenprogramma Keuzes school (bevoegd gezag) Aanbieden? Welke leerlingen? Prof-keuzevak, examenvak, vrije ruimte > checklist Voorwaarden school Aanmelden (info@betavak-nlt.nl) Formeren + ondersteunen docententeam Meedoen aan evaluatie & kwaliteitsborging

Voorwaarden school minimaal 3 docenten minimaal 3 eerstegraads bevoegdheden: biologie, (fysische) geografie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde ontbrekende kennis aan laten vullen

Voorwaarden school Docenten worden in gelegenheid gesteld om: deel te nemen aan NLT-conferenties nascholing te volgen deel te nemen aan netwerken VO + HO

Voorwaarden school Scholen werken mee aan de kwaliteitsborging en evaluatie-cyclus van het nieuwe vak, oa: gegevens ter beschikking stellen deelname invoerconferenties netwerken voor kwaliteitsborging

De eerste NLT-modules La condition Humaine1935 René Magritte

Startmodule HAVO: Het ei VWO: Een moordzaak

Landelijke modules HAVO Testversies in januari op de website: startmodule dynamisch modelleren aërosolen en UV duurzame energie gehoor, geluid en gehoorschade digitale techniek mens en meten nul-energie-woning communicatie en navigatie forensische technieken en biometrische identificatie rijden onder invloed

Landelijke modules VWO Testversies in januari op de website: startmodule dynamisch modelleren rijden onder invloed

Landelijke modules VWO Start ontwikkeling in januari: klimaatverandering medicijnen op maat meten aan melkwegstelsels fotosynthese@school technisch ontwerpen in de gezondheidszorg medische diagnostiek waterstofauto echt of vals hersenen en gedrag bioinformatica

25% vrije ruimte Naar keuze van de school, bijvoorbeeld: eigen materiaal masterclasses onderwerpen nieuwe natuurkunde onderwerpen wiskunde D onderwerpen ANW andere landelijke modules NLT

Organisatie en roostering plek NLT in programma? invulling team-teaching? groepering leerlingen? roostering? contact met andere scholen en HO?

Informatie www.betavak@nlt.nl info@betavak-nlt.nl mailinglist digitaal www.betavak@nlt.nl info@betavak-nlt.nl mailinglist op papier folders decanen en leerlingen informatiepakket invoerscholen face to face invoerconferentie 13 februari APS conferentie 25 april diverse andere conferenties einde

Kennis instellingen en bedrijven Ontwikkeling vakinhoud Kennis instellingen en bedrijven interactief Ontwikkel-netwerken VO i.s.m. HO/WO

Mee ontwikkelen aan NLT? Al dan niet met (co)financiering LOP In bestaand netwerk In nieuw te vormen netwerk Als testschool Opgave als ontwikkel- of testschool via info@betavak-nlt.nl

Module ontwikkeling: LOP of extern LOP-modules (20h + 30v) eigen modules (?) module LOP selecteert of vraagt LOP adviseert netwerkvorming (bestaand/nieuw) LOP ondersteunt + begeleidt Instellingen ontwikkeling vlg. criteria LOP begeleidt + faciliteert Extern, feedback door LOP testen op testscholen LOP organiseert LOP of netwerk organiseert opleveren LOP Extern netwerk certificeren Stuurgroep NLT

Tijdpad LOP-module Golf-model Module-overzicht

Module selectie Aanbodgestuurd, bij ‘gaten’ ook vraaggestuurd Criteria Spreiding over: Domeinen Niveau Zwaartepunt (mono)vakken Richting HO Haalbaarheid: netwerk, materiaal Potentie: ict-gebruik, werkvormen, uitdagende context

Testprocedure Op twee scholen die niet bij ontwikkelnetwerk betrokken zijn Vergoeding van € 1000 per testschool Met leerlingen uit de doelgroep van de module Evaluatie m.b.v. evaluatietool Anderen mogen ook testen en bevindingen doorgeven

Opleveren Eindredactie via ontwikkelpunt (voor LOP-modules) Modules komen beschikbaar via www.betavak-nlt.nl

Waarom NLT Als een school een realistisch en actueel exact programma wil aanbieden kun je niet zonder NLT!!!

Informatie www.betavak-nlt.nl info@betavak-nlt.nl

Stuurgroep Voorzitter: Harrie Eijkelhof (cd-bèta, UU) Secretaris: Jenneke Krüger (SLO) Leden: Vernieuwingscommissies Bèta Vakverenigingen VO HBO en WO Bedrijfsleven Platform Bèta Techniek

Ontwikkelpunt Projectleider/coördinator: Jenneke Krüger (SLO) Medewerkers: Berenice Michels (SLO, docent) Hannah Wielenga (HU) Jan Jaap Wietsma (docent) Ondersteuning: Financiële en administratieve zaken via SLO Digitale faciliteiten via SLO

Concept Examenprogramma Uitgangspunt HAVO Wetenschap en technologie bieden nieuwe mogelijkheden om de kwaliteit van het leven te verbeteren, bijvoorbeeld op het gebied van energie, wonen, transport, veiligheid, voedsel, gezondheid, milieu, voortplanting, communicatie, informatie, navigatie en automatisering.

Concept Examenprogramma Uitgangspunt VWO Wetenschap en technologie ontwikkelen zich snel. Op een aantal wetenschapsgebieden liggen toepassingen nog niet in het verschiet maar worden nieuwe perspectieven geboden op het verleden en de toekomst van aarde, heelal, aard van leven en materie. Wetenschappelijke kennis leidt vaak tot ontwikkeling van moderne instrumenten waarmee de wetenschap weer nieuwe mogelijkheden wordt geboden.