Grote Rekendag a minor problem Vincent Jonker, fi Leo Prinsen, ipabo
Programma -1- Introductie (30 minuten) -2- Activiteit (30 minuten) -3- Discussie (30 minuten)
Wat willen we met jullie bespreken in deze workshop Is er plek voor de GRD in de pabo en opleiding tot onderwijsassistent? Is er al ervaring mee? Suggesties/werkwijzes
Onderdeel 1 - Introductie GRD Doel: (een woensdag-ochtend) zijn een heleboel kinderen in Nederland met hetzelfde onderwerp aan het werk op het gebied van rekenen-wiskunde. Niet uit het boek, maar samen aan het werk (maken/bouwen/bedenken). Doelgroep: –zowel regulier onderwijs als sbo –groep 1 tot en met groep 8.
2005 – Tellen, turven, tekenen
deelnemende scholen
2005 – Slotactiviteit – Levende diagrammen
2006 – Spelen met getallen
deelnemende scholen
2006 – Slotactiviteit – Foto’s met getallen
2007 – Meetkunde, patronen en kunst
deelnemende scholen
2007 – Slotactiviteit -
Tijd
2008 groep 1/2 – verkennen tijd en instrumenten voor het meten van tijd groep 3/4 – filosoferen over tijd en de beleving van 1 minuut groep 5/6 – tijd op een strook en in een cirkel, tijdmeetinstrumenten maken groep 7/8 – tijdverschillen en de reis van Fielejas
Groep ¾ - voorbeeld De razende rekenrekrace Gooi twee dobbelstenen met de beker Hoeveel ogen? Zoveel kralen schuif je naar links. Dat mag op één rek, maar ook op twee. Doe dit opnieuw. Lukt het om alle kralen naar links te schuiven voordat er een minuut voorbij is? De andere twee kinderen draaien de zandloper om bij het begin en gaan na of het gelukt is.
2008 – Groep 5/6 - voorbeeld
Onderdeel 2 Activiteit – even zelf wat doen groep ¾ (2008)
groep 5/6 - vincent
Onderdeel 3 - Discussie Is de GRD ook geschikt is voor de pabo en de opleiding tot Onderwijsassistent. Studenten kunnen op hun eigen stageschool het team interesseren voor deelname en zelf betrokken zijn bij de uitvoering van de Grote Rekendag in één van de klassen Onderzoek Opmerkingen van Dre