Grote Rekendag a minor problem Vincent Jonker, fi Leo Prinsen, ipabo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
DE kleefkracht van de AMstelcampus
Zichtbaarheidsactie Sint-Pieter Zevendonk
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
Beroemde kinderen Leonardo da Vinci
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Teamleren, hoe werkt dat?
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Een kijkje bij de nt2.
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Belangenbehartiging door de VELON
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
HAN Faculteit Educatie.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Nationale Rekendagen 2006 Opening Marjolein Kool Hogeschool Domstad Volgens Bartjens De Professional.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Nepal!. Mijn reis: Eind februari ga ik naar Nepal Engels en knutselen lesgeven op een basisschool Wonen in een gezin daar.
Resultaten BPV-evaluatie
Even voorstellen… Hoe ging het vroeger Voortraject Start 2008 Resultaat tot nu toe Ruimte voor vragen/discussie.
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Raden, regels, redeneren
“Help mij het zelf te doen”
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
13e Grote Rekendag 2015 Doe jullie handen maar omlaag.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Venray. Techniek als substantieel onderdeel leergebieden basisschool In de toekomst meer carrieres binnen de techniek.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Kinderen effectief helpen met rekenen
Meten en meetkunde in het verkeer
Effecten meten met de effectenarena
Flitstraining Verwonder en verbeter Met dank aan:
Workshop Vals spelen mag! ©Simone Ondersteunt!.
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Deze les Nabespreken toets
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Naam onderwijsinstelling Datum
Mijn visie op onderwijs
Profiel- en keuzedelen kiezen
Les 3: regels en afspraken met de klas
Actieonderzoek.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
<naam bedrijf> & <naam school>
Project gamemarket Les 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Halen we buiten binnen? Of gaan we toch naar buiten?
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Grote Rekendag a minor problem Vincent Jonker, fi Leo Prinsen, ipabo

Programma -1- Introductie (30 minuten) -2- Activiteit (30 minuten) -3- Discussie (30 minuten)

Wat willen we met jullie bespreken in deze workshop Is er plek voor de GRD in de pabo en opleiding tot onderwijsassistent? Is er al ervaring mee? Suggesties/werkwijzes

Onderdeel 1 - Introductie GRD Doel: (een woensdag-ochtend) zijn een heleboel kinderen in Nederland met hetzelfde onderwerp aan het werk op het gebied van rekenen-wiskunde. Niet uit het boek, maar samen aan het werk (maken/bouwen/bedenken). Doelgroep: –zowel regulier onderwijs als sbo –groep 1 tot en met groep 8.

2005 – Tellen, turven, tekenen

deelnemende scholen

2005 – Slotactiviteit – Levende diagrammen

2006 – Spelen met getallen

deelnemende scholen

2006 – Slotactiviteit – Foto’s met getallen

2007 – Meetkunde, patronen en kunst

deelnemende scholen

2007 – Slotactiviteit -

Tijd

2008 groep 1/2 – verkennen tijd en instrumenten voor het meten van tijd groep 3/4 – filosoferen over tijd en de beleving van 1 minuut groep 5/6 – tijd op een strook en in een cirkel, tijdmeetinstrumenten maken groep 7/8 – tijdverschillen en de reis van Fielejas

Groep ¾ - voorbeeld De razende rekenrekrace Gooi twee dobbelstenen met de beker Hoeveel ogen? Zoveel kralen schuif je naar links. Dat mag op één rek, maar ook op twee. Doe dit opnieuw. Lukt het om alle kralen naar links te schuiven voordat er een minuut voorbij is? De andere twee kinderen draaien de zandloper om bij het begin en gaan na of het gelukt is.

2008 – Groep 5/6 - voorbeeld

Onderdeel 2 Activiteit – even zelf wat doen groep ¾ (2008)

groep 5/6 - vincent

Onderdeel 3 - Discussie Is de GRD ook geschikt is voor de pabo en de opleiding tot Onderwijsassistent. Studenten kunnen op hun eigen stageschool het team interesseren voor deelname en zelf betrokken zijn bij de uitvoering van de Grote Rekendag in één van de klassen Onderzoek Opmerkingen van Dre