Veldraadpleging Wiskunde D

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Wiskunde in de Tweede fase
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Van VMBO-TL naar HAVO Teamleider Dhr. I. Rensema Decaan Mevr. G.I. Nijenbanning.
De rekentoets.
Industriële Chemie VWO 6
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
ICT tussen hoop en vrees
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
A LGEMENE OUDERAVOND S TAND VAN ZAKEN HAVO september 2012.
Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG
Wiskunde A of wiskunde B?.
De nieuwe syllabus scheikunde
Wiskunde in Technologie
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Wiskunde A, B, C en D op het vwo
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Wiskunde in de tweede fase: op weg naar 2010
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Hoe doe je wiskunde D zonder schoolboek?
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
10e editie voor de Tweede Fase
Wiskunde in de Tweede fase G. Prevaas. Wiskunde in de Tweede Fase Kiezen uit……… C B A D Kiezen uit……… C B A D.
EXACTE VOORBEREIDING OP DE MAATSCHAPPIJ NA SCHOOLTIJD
Vernieuwde wiskunde programma’s
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Wiskunde C, A, B of B&D?.
Studiekeuzes van uw kind
Van MAVO naar HAVO Teamleider Dhr. I. Rensema Decaan Mevr. G. de Jong.
Wiskunde A, B en D op de Havo
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Welkom voorlichting sectorkeuze mavo 3
Welkom Profielvoorlichting 2015
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
HAVO Wiskunde D Toegepaste Analyse 2 12 juni 2006 Jan Blankespoor, Gert Treurniet Nelly Michon, Peter van der Velden.
NLT HAVO.
Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Profielkeuze Bovenbouw
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Studiekeuzes van uw kind
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Profiel- en vakkenkeuze
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Open online aansluitingsmodules statistiek
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Veldraadpleging Wiskunde D <naam presentator> <datum> <plaats> Inleider stelt zich voor. Eventueel voorstelrondje houden.

Doel van deze bijeenkomst Uitwisseling van informatie Raadpleging van het veld om meningen en ideeën te inventariseren en om gebruik te maken van de expertise van docenten

Globaal agendavoorstel 17:00 – 17:30 Inleiding 17:30 – 18:00 Eerste reacties 18:00 – 18:30 Broodjespauze 18:30 – 20:00 Discussie adhv vragenlijst 20:00 – 20:30 Conclusies Agenda kan flexibel gehanteerd worden. Agenda in principe accoord? Aanvullingen?

Inleiding: geschiedenis cTWO Medio 2004: Initiatief Voorzittersoverleg wiskunde Najaar 2004: Eerste bijeenkomsten onder voorzitterschap van Dirk Siersma (UU) Medio 2005: Status van Vernieuwingscommissie Wiskunde (cf. natuurkunde, biologie, scheikunde, NLT) Najaar 2005: Taakstelling en installatie Penvoerder: Freudenthal Instituut Financiering: Platform Bèta Techniek Zie www.ctwo.nl

Taakstelling commissie Examenprogramma's voorstellen voor wiskunde A, B, C en D van havo en vwo per 2010; Voorbereidende ontwikkelingen in gang zetten voor wiskunde C van vwo en wiskunde D voor havo en vwo per 2007; Adviseren over doorlopende leerlijnen wiskunde; Advisering over didactische ontwikkelingen. Het gaat vandaag over punt 2.

Schema havo

Schema vwo

Domeinen Wiskunde A havo Domein A Vaardigheden Domein B Veranderingen Domein C Tellen en kansen Domein D Statistiek Domein E Verbanden Domein F Toegepaste analyse Domein G De binomiale verdeling Bron: CEVO (zie bijvoorbeeld www.nvvw.nl)

Domeinen Wiskunde B havo Domein A Vaardigheden Domein B Veranderingen Domein D Ruimtemeetkunde 1 Domein E Toegepaste analyse 1 Domein H Toegepaste analyse 2, subdomein afgeleide functies 2

Domeinen Wiskunde A vwo Domein A Vaardigheden Domein Bg Functies en grafieken Domein Cg Discrete analyse Domein Eg Combinatoriek en kansrekening Domein Ba Differentiaalrekening + toepassingen Domein Ea Grafen en matrices Domein Fa Statistiek en kansrekening Domein G Keuzeonderwerpen

Domeinen Wiskunde B vwo Domein A Vaardigheden Domein Bg Functies en grafieken Domein Cg Discrete analyse Domein Bb Differentiaal- en integraalrekening Domein Db Goniometrische functies Domein Gb Voortgezette meetkunde Domein Fb Keuzeonderwerpen

Domeinen Wiskunde C vwo Domein A Vaardigheden Domein Bg Formules, functies en grafieken Domein Cg Discrete analyse Domein Eg Combinatoriek en kans Domein Ea Grafen en matrices Domein Fa Statistiek en kansrekening Domein G Keuzeonderwerpen

Wiskunde D: feiten Profielkeuzevak NT voor havo en vwo (verplicht een uit vier: wiskunde D, biologie, informatica en NLT) Omvang 320 slu (havo) en 440 slu (vwo) Dubbelkeuze wiskunde B en wiskunde D mogelijk Afronding middels schoolexamen, geen CE Inhoud adhv globale programmabeschrijving Ingangsjaar 2007 (havo-4 / vwo-4) Vermoedelijk geen toelatingseis vervolgopleidingen

Rationale voor wiskunde D Om de bezuinigingen op wiskunde B12 goed te maken? Om leerlingen NT gelegenheid te geven iets aan Kansrekenen en Statistiek te doen? Om NT-leerlingen gelegenheid voor verdieping te geven? Om leerlingen en scholen ruimte te geven? Om dubbelkeuze mogelijk te maken? Voornamelijk vanuit overheidsperspectief

Wat willen wij met wiskunde D? Uitdaging Zicht op ‘echte’ wiskunde Raakvlakken met exacte vakken Contact met hoger onderwijs Actualiteit

De praktijk van wiskunde D Niet alle scholen zullen het aanbieden. De concurrentie in de profielkeuzeruimte zal groot zijn. Gedeeltelijk combineren met wiskunde A? Leerlingen veel individueel laten doen? Modulair aanbieden? Regionale samenwerking met instellingen voor hoger onderwijs?

Programma’s voor wiskunde D… … hebben een voorlopig karakter; … moeten zich per 2010 (klas 4) verder uitkristalliseren; … worden in samenwerking met scholen ontwikkeld (zie http://www.universumprogramma.nl/ ).

Leermiddelen en experimenten Materiaal voor 2007 tijdig gereed spoorboekje (syllabus) grotendeels uit bestaand materiaal exemplarisch alternatief materiaal Ontwikkeltraject naar 2010 vanaf 1 september 2006 ontwikkelscholen financiering via UP (via oormerking cTWO) ontwikkeld materiaal vrij beschikbaar via website Contacten met uitgevers en andere producenten van lesmateriaal

Gebondenheid en vrijheid Gebondenheid aan de globale eindtermen van de verplichte domeinen Vrijheid van invulling daarbinnen Vrijheid van invulling van keuzemodulen (binnen randvoorwaarden?) Beschrijving van algemene vaardigheden en competenties voor Wiskunde D

Wiskunde D havo Statistiek en kansrekening: Toegepaste analyse 2 Omvat het A-programma Toegepaste analyse 2 Delen van het huidige B12 Groei, periodiciteit, evenredigheden Keuzeonderwerpen Modulair? Ruimtemeetkunde Optimaliseren …

Conceptinvulling Wiskunde D havo (320 slu) Keuzeonder- werp (40 slu) Statistiek en Kans (80 slu) Toegepaste Analyse 2 (80 slu) Keuzeonder- werp (40 slu) Keuzevak S&K (40 slu) Keuzeonder- werp (40 slu)

Arrangement Wiskunde D havo (variant 1) Statistiek en Kans (80 slu) Toegepaste Analyse 2 (80 slu) Ruimte- meetkunde (80 slu) Keuzevak S&K (40 slu) Optimalise- ren (40 slu)

Arrangement Wiskunde D havo (variant 2) Statistiek en Kans (80 slu) Toegepaste Analyse 2 (80 slu) Keuzevak in HO (80 slu) Keuzevak S&K (40 slu) Zebraonder- werp (40 slu)

Wiskunde D vwo Statistiek en kansrekening: Voortgezette meetkunde Omvat het A-programma. Verdieping (wachttijden)? Voortgezette meetkunde Delen van het huidige B12 Analytische meetkunde Dynamische modellen Continue dynamische modellen Differentiaalvergelijkingen Keuzeonderwerpen

Conceptinvulling Wiskunde D vwo (440 slu) Statistiek en Kans (120 slu) Voortgezette Meetkunde (80 slu) Dynamische Modellen (80 slu) Keuzeonder- werp (40 slu) Keuzevak S&K (40 slu) Keuzeonder- werp (40 slu) Keuzeonder- werp (40 slu)

Arrangement Wiskunde D vwo (variant 1) Statistiek en Kans (120 slu) Voortgezette Meetkunde (120 slu) Dynamische Modellen (80 slu) Keuzeonder- werp HO (80 slu) Keuzevak S&K (40 slu)

Arrangement Wiskunde D vwo (variant 2) Statistiek en Kans (120 slu) Voortgezette Meetkunde (80 slu) Dynamische Modellen (80 slu) Combinatie- module NLT (40 slu) Keuzevak S&K (40 slu) Wachttijden (40 slu) Individuele zebra (40slu)

Eerste reacties, informatieve vragen?

Discussiepunten Twee categorieën: Inhoudelijk Organisatorisch Maar die staan natuurlijk niet los van elkaar Zie A4tje discussiepunten

Inhoudelijk Verhouding vrij – keuze? Domeinkeuze havo? Domeinkeuze vwo? Stat&Kans in vergelijking met wiskunde A? Verband NLT? Verband wiskunde B?

Organisatorisch Positionering leerjaren? Onderwijsorganisatie, individueel, klassikaal? Mogelijkheden voor keuzeonderdelen? Rol hoger onderwijs? Kwaliteitswaarborgen?

Conclusies <ter plekke aanvullen>