Spelend aanleren van atletiekvaardigheden: Een nieuwe uitdaging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Creatieve start (opwarming)
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Hoezo Trainer F en/of E pupillen ?
Welkom Zwemles bij Sportfondsenbad Amsterdam-Oost
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Spelend aanleren van atletiekvaardigheden: Een nieuwe uitdaging
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Creatieve opwarmingen Niveau 1
INITIATOR INDOORVOETBAL
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
ONTWIKKELING VAN ALGEMENE PSYCHOMOTORISCHE VAARDIGHEDEN
Kinderen, jongeren en volwassenen worden bij Cirkus in Beweging uitgedaagd om te proeven van en te experimenteren met circuskunsten. Cirkus in Beweging.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Club Roeselare Het Leerplan club roeselare
IN 10 STAPPEN Marc MULTAEL
TECHNIEK ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Techniek algemeen 1. Vaktermen 2. Slagbeschrijving 3. Oefenen slaguitleg 4. Aanleren 5. Corrigeren.
TAFELTENNISPRAKTIJK 1 Tafeltennistrainer 2
Hoofdstuk 2: Basisstructuur van het trainingsproces
Hoofdstuk 8: Coördinatie en techniektraining
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Stichting Seniorweb Zoetermeer Cursus WEB!Pro.
Titelpagina.
Het organiseren van een Fundag
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
AMPS Assessment of Motor and Process Skills
Inhoud Methodiek Aanwijzingen
Doelstelling: Naam Ad Dubbelman opdracht 2.1
Conditioneel met bal Fartlek
Workshop tafeltennis Spelenderwijs leren tafeltennissen vanuit een meer impliciete aanpak.
Lees- en schrijfvoorwaarden
Het zenuwstelsel.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Subsidie van de Provincie Noord-Brabant maakte dit project mogelijk Samen InterActief Vier jaar PC-DoeMeeCentra in Noord-Brabant Samen InterActief.
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7.
1ste jaars E - pupillen Training 4.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
“ HOE TRAIN JE HET VERSCHIL! ”
Trainingvoorbereiding formulier
Mascotte ‘Kastaar’.
Motorisch leren bij pupillen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
KTC BERINGEN KIDSTENNIS
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Mascotte ‘Kastaar’.
Kapotte kerstballen
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Logopedie bij Parkinson
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Coach: Team: Teamfunctie: Teamtaak: Speelveldgedeelte:
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Evaluatie circuittraining oktober 2017
Naar een typologie van scholen
De werking van het zenuwstelsel.
Bijscholing: 3 september
“ HOE TRAIN JE HET VERSCHIL! ”
OEFENSTOF 3V3 U7 KFC Lentezon OEFENSTOF 3V3 U7 KFC Lentezon
VAARDIGHEDEN 1 Afleidingstechnieken
Stress management bij Autisme
Transcript van de presentatie:

Spelend aanleren van atletiekvaardigheden: Een nieuwe uitdaging Berghmans, Bil, Delecluse, Ponnet, Pottie, Van Driessche

3.3 ontwikkeling van de balvaardigheden

3.3 ontwikkeling van de balvaardigheden 3.3.1 Inleiding 3.3.2 Psychomotorische vaardigheden in functie van het werpen 3.3.3 Balvaardigheden 3.3.4 Methodologische aanpak bij een leerstofopbouw voor werpen 3.3.5 Voorbeeld van oefeningenrijen voor werpen en vangen 3.3.6 Voorbeeld van een spelenrij balwerpen 3.3.7 Voorbeeld van leerstofopbouw balwerpen

3.3.1 Inleiding Balspelen in functie van het aanleren van atletiekspecifieke werp- technieken Probleem = gebrek aan balvaardigheid - verplaatsing willekeurig, niet i.f.v. balbaan - bang van de bal - problemen bij werpen en vangen Balvaardigheid als element van een algemene basisvorming Basisvaardigheden (ervaring) Sporttechnieken (beheersing) coördinatie

3.3.2 Psychomotorische vaardigheden in functie van het werpen Lichaamsperceptie Tijdsstructuratie en ruimtestructuratie in functie van bal en balbaan Reageren op auditieve en visuele prikkels Oog – handcoördinatie Perifeer zicht

3.3.3 Balvaardigheden AKTIE Vasthouden Manipuleren Geven Aannemen Moeilijkheids-graad AKTIE Begeleidings-tijd Vasthouden Manipuleren Geven Aannemen Duwen Afremmen Rollen Afstoppen Werpen: Stoten Slagworp Slingerworp Vangen Minimaal Maximaal Maximaal Minimaal

3.3.4 Methodologische aanpak oefenen van psychomotorische vaardigheden spelenrijen (speltechnisch) oefeningenrijen (motorische vaardigheden of -eigenschappen) van gesloten naar open vaardigheden via spelenrijen en oefeningenrijen van gesloten situatie naar open situatie individuele correctie verschillende soorten ballen (aanpassen) andere kleine voorwerpen: kegels, hoepels dynamische activiteiten: accent op uithouding rustige activiteiten: klemtoon op basisvaardigheid homogene- heterogene groepen afwisseling demonstratie of niet ?

3.3.5 Voorbeeld van oefeningenrijen voor werpen en vangen Zie cursus en praktijk

3.3.6 Voorbeeld van een spelenrij balwerpen Wandelbal

Vijf-velden-balwerpen

3.3.7 Voorbeeld van leerstofopbouw balwerpen Wandel-bal Vijf-velden-bal Vier-velden-bal Drie-velden-bal Doel-werpen Oefeningen Jongleren + Werpen en vangen + Borst- en botspas + Dribbel Oefeningen Jongleren + Werpen en vangen + Borst- en botspas + Balbaan Oefeningen Werpen en vangen + Borst- en botspas + Balbaan Oefeningen Balbaan + Aandacht verdelen + Tijd en ruimte