OF HEEFT CRUYFF TOCH GELIJK?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IN-DI-VI-DU-ALI-SE-RING
Advertisements

Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uitslag enquête over online pesten
Door goede gesprekken groeien
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Hoe kom ik aan klanten?”
“Een reis naar Licht”.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Haptonomie.
Kweekverslag van de sitta europaea
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Loverboys.
DE NIEUWE MEDIA KABELCONGRES 4 OCTOBER 2007 IN OUDE ZAKKEN?
Levensvragen Over geluk…..
Wat maakt het leven zinvol?
DE MENS ALS DIER EEN SOCIAAL-PSYCHOLOGISCHE VISIE Volksuniversiteit Friesland 2 december
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Observeren en rapporteren
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
De theorie van de dramadriehoek
Agressie, een modern verschijnsel?
WERKEN AAN HET NET OF HOE JE VAN IETS LEUKS IETS NUTTIGS KUNT MAKEN SOG GRONINGEN 4 DECEMBER
PREVENTIE verwachte en onverwachte gevolgen CONGRES NVVA 28 NOVEMBER
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
De aanspreker en de aangesprokene ROC α COLLEGE 4 januari 2010.
Goede zorg = Samen delen
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Lagoonia.
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
© Wilma de Hond 2015.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Welkom ik maak me sterk.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Rauw en troosten.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Nee Zeggen!.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Transcript van de presentatie:

OF HEEFT CRUYFF TOCH GELIJK? i.s.m. WWW.VANDESANDEINLEZINGEN.NL De NAEVUS OF HEEFT CRUYFF TOCH GELIJK? november 2007

Waar gaan we het over hebben? ONZEKERHEID uitvluchten MEDELIJDEN FABELTJES ANGST ANDERS ZIJN PESTEN TONEELSPEL LIST EMOTIES pokerface LEUGEN ON BESTWIL TROTS SCHAAMTE ZELFBEELD VERLEGENHEID CONFRONTATIES TECHNISCHE OPLOSSINGEN GEHEIMEN SOCIALE DRUK GOEDE MANIEREN VERBERGEN ONRECHTVAARDIGHEID

Een Groninger zou zeggen: Nog maar eens: Een Groninger zou zeggen: Daar zittn heel wat probleemn bie! Daar zit nou het probleem, dokter. Ik ben geen Dalmatiër!

HOE GAAN MENSEN IN HET ALGEMEEN MET PROBLEMEN OM?

Wat zegt de NNN over de PSYCHOLOGIE VAN DE NEVUS Bovendien worden psychosociale aspecten door de medische disciplines vaak onderschat. Ouders hebben van het ene moment op het andere moment veel vragen: – Wat is een reuzenmoedervlek? – Is een reuzenmoedervlek levensbedreigend? – Kan er nog meer aan de hand zijn dan alleen de zichtbare vlek? – Waar vinden we meer informatie? – Kan er iets aan een reuzenmoedervlek gedaan worden? Zo ja, wanneer, hoe en door wie? – Hoe ga je emotioneel om met een reuzenmoedervlek? – Hoe reageert de omgeving? – Welke consquenties heeft de reuzenmoedervlek voor de opvoeding? Emotionele gevolgen Zeer indringend zijn de psychosociale gevolgen van een reuzenmoedervlek. De omgeving reageert vaak angstig of afwerend op het zien van een reuzenmoedervlek. De drager en zijn familie worden hier regelmatig mee geconfronteerd. Het kan daarom van groot belang zijn contact te hebben met anderen met dezelfde huidaandoening.

De psychosociale problemen zijn nader analyseerbaar Voor de persoon zelf: anders zijn, en trachten dat te verbergen, de dingen zijn niet vanzelfsprekend, het zit van buiten, maar ook van binnen Dit kan allerlei gevolgen hebben, direct en door compensatie: ## eenzaamheid of juist oversociaal, ## agressie of subassertiviteit, ## ontoegankelijkheid, ## zich steeds willen bewijzen, ## gevoel van onrecht, ## riskante oplossingen Voor de familie: Zeer actief van alles ondernemen. Verantwoording voelen voor iets waar je niets aan kunt doen. Aandacht vnl naar de Npersoon Het zal spontane contacten, zoals aanraken bemoeilijken. Het zal leiden tot pogingen iets te ondernemen, waar in feite weinig te ondernemen valt. Het kan betekenen dat men uit onmacht zijn toevlucht zoekt tot professionals Volgens de ouder voor het kind Het is waarschijnlijk dat er grote misverstanden bestaan Volgens het kind voor de ouder Ook hier zijn misverstanden waarschijnlijk

Hij/Zij wil zo hoog mogelijke opbrengsten bij zo laag mogelijke kosten Wat wil de mens? Het eenvoudigste antwoord is: Hij/Zij wil zo hoog mogelijke opbrengsten bij zo laag mogelijke kosten Sommigen denken daarbij vooral op korte termijn Anderen houden ook rekening met de langere termijn Maar…….. Waarom vinden we eigenlijk iets leuk, lekker, waardevol of belangrijk ? We vinden nog dezelfde dingen leuk etc. als onze verre voorouders. Dat ligt in de menselijke natuur verankerd

Basis Gedrags- en waarderings-patronen Voortplanting (Hofmaken, Paring, Stalking, Porno, SEXINDUSTRIE) Kinderzorg (Temperatuur, Voedsel, Veiligheid, WOONERF, KINDERINDUSTRIE) Status (Dominantiehierarchie, RESPECT, RECLAME, STATUSINDUSTRIE) Communicatie (Signaalsystemen, Taal, Media, EMAIL, CHAT, GSM) Erbij horen (Kudde, School, Zwerm, Familie, Stam, Groep, Volk, Natie, COMMUNITY) Verkennen (Omgeving, Sociale netwerk, Wacht houden, INTERNET, TV) Agressie (Dreigen, Vecht/vlucht, Jagen, Doden, ZINLOOS GEWELD, VECHTINDUSTRIE) Fourageren (Zoeken, Eten, Delen, Herkauwen, Cantine, CONSUMEREN, McDONALDS) Voorraad maken (Eikeltjes, Hamsteren, Postzegels, RIJK WORDEN, FINANCIELE IND.) Territorium maken (Gebied, Gebouw, Persoonlijke ruimte, Eigen plek, WOONINDUSTRIE) Bouwen (Hol, Nest, Val, Dam, Kantoor, Stadion, SCHOENENDOZEN, BOUWINDUSTRIE) Ruilen (Quid pro quo, oog om oog, geschenken, ruilhandel, HANDEL) Lichaamsverzorging (Gladstrijken, Wassen, Vlooien, COSMETICA & MODE INDUSTRIE) Afwachten (Pauzeren,Wachten, Uitrusten, Zonnen, LEKKER LUIEREN, GEMAKSINDUSTRIE) Migratie (Trek, Nomadisme, Auto's, UITGAAN, MIGRATIE, VACANTIEINDUSTRIE ) Spel (Sociaal, Vecht/vlucht, Prooi, Paintball, Status, Pokeren, Poppen, COMPUTERSPELLETJES, SPEELINDUSTRIE C O N T R L E M H A I S GETRANSFORMEERD DOOR CULTUUR EN DUS DOOR TECHNIEK

Welke consequenties voor Ps van de Naevus? Status Iemand met een afwijking (klein, mank, scheel, stotteren), wordt niet voor vol aangezien en ervaart dat vaak ook zo Er bij horen Iemand met een afwijking wordt niet automatisch gerekend als tot ‘ons’ behorend. Kinderzorg Wanneer je kind niet optimaal is, wordt elke ouder ongerust en wil van allerlei dingen ondernemen Verkennen Wanneer er iets vervelends is dat we niet begrijpen gaan we op zoek naar informatie Lichaamsverzorging Mensen zijn zeer op uiterlijk gesteld en doen er alles aan om dat te optimaliseren. Dit heeft grote consequenties voor zelfgevoel.

EEN FUNDAMENTELE EIGENSCHAP ILLUSOIRE SUPERIORITEIT We vinden onszelf (en degenen waar we ons mee identificeren): Slimmer Gezonder Oprechter Rijker Beter gekleed Politiek correcter Schoner dan de gemiddelde ander. En dat willen we graag zo houden. Daartoe zijn we tot veel bereid

EEN ANDER FUNDAMENT ONREALISTISCH OPTIMISME We denken allemaal dat we minder kans hebben dan de gemiddelde mens om: Ziek te worden Een slechte partner te krijgen Een problematisch kind te krijgen In de file terecht te komen Ongelukken te krijgen In financiële problemen te raken De baan te verliezen Een beroerde vacantie te hebben Als dat dan tegenvalt, hebben we meestal veel te slikken. We proberen dan een oplossing te vinden

Hoe kunnen illusies functioneren? A. Door zichzelf een beetje voor de gek te houden Wordt elke keer als men “het” ziet weer even onmogelijk Self-focussed attention belemmert dat Bovendien externe attributie B. Doordat anderen ons een beetje voor de gek houden. Goede manieren Complimenten Opgaan in de ander, identificatie

Immanuel Kant: Waarheid bestaat wel maar we kunnen hem niet kennen Wat is waarheid? © 2006 JP van de Sande RuG Immanuel Kant: Waarheid bestaat wel maar we kunnen hem niet kennen (das Ding an sich) Daarom zijn vele verschillende waarnemingen over één zaak mogelijk Daarom is zorgvuldige toetsing van waarnemingen nodig Wetenschap reduceert deze chaos wel, maar lost hem niet op HET IS EEN PLICHT STEEDS DE WAARHEID TE SPREKEN

Waarheid of relativisme? © 2006 JP van de Sande RuG Things that people believe to be real, are real in their consequences (Thomas’ dictum) Waarheid is daarom een te abstract begrip Waarheid is eerder een waarde dan een feit Feiten kunnen dus meer of minder waar gevonden worden De verwachte consequenties spelen hierbij een grote rol 2 dimensies beinvloeden waarheids-gevoel sterk: Angsten en Wensen

De blik van de ander Existentialisme Iets wat gewoon bestaat bestaat op zich zelf De mens bestaat bijvoorbeeld ook zo Maar de mens kan ook naar dit op zich zelf kijken Wie kijkt dan??? Je bent dus iemand anders: je hebt het op zich zelf even vernietigd Als een ander naar ons kijkt, kunnen we meekijken en daarmee ontsnappen aan het op zich zelf zijn Dat kan schaamte oproepen, maar tegelijk is het ook een werkelijke vrijheid

Een handicap kan een stimulans zijn Klein: Edith Piaf, Jeanne d’Arc, Moeder Theresa, Dolly Parton, St Franciscus, Napoleon, Berlusconi. Polio: F.D. Rooseveld, JoHn Barrymore, Neil Young, Ian Drury, Wilma Rudolph, Frida Kahlo ALS: Stephen Hawking, Chris Nolan Leerproblemen: Winston Churchill, Hans Christiaan Andersen, Einstein, Whoopy Goldberg, Nelson Rockefeller Epilepsie: Vincent van Gogh, Julius Caesar, Alfred Nobel, Molière

conclusies Het is voor de hand liggend om te stellen dat een bepaalde conditie psychosociale gevolgen heeft Het is daarbij dan wel erg nuttig te analyseren welke dat zijn en hoe ze werken Het is even voor de hand liggend om snel met waardeoordelen te komen Het is daarbij nuttig eens te bekijken welke voordelen elk nadeel heeft Als over deze twee aspecten meer weten kunnen we veel gerichter te werk gaan We zijn dan bezig met een project i.p.v een emotie

Twee manieren van denken © 2006 JP van de Sande RuG IS ZOU MOETEN IDEAAL BESCHRIJVING waarheid illusie waarden feiten WETENSCHAP politiek TOEKOMST HEDEN optimisme realisme GELOVEN ONDERZOEKEN HYPOTHESEN DATA utopie theorie

Wat is INTERACTIE? Wederzijdse beinvloeding: Gedrag A is contingent op dat van B Wederzijds Reactief Eenzijdig Pseudo A B A B A B A B