Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
2013 HOOFDSTUK 9 e.v..
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
4 P´s en 3 R-en MK01.
Logical Framework Approach
Facility management en inkoop
Cross Media.
Marketing Werkgroep 6.
Marketing presentatie
Reclameontwerp: boodschapstrategieën en creatieve uitwerking
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Comtell B.V. Welkom Inleiding
MARKETING-COMMUNICATIE
Beleidsvoering naar groei
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
detaillistenpromotie
Communicatiebeleid Onderneming
Communicatiebeleid Onderneming
Guerrilla Marketing Een originele invulling van de P van promotie
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Marketing vandaag en morgen
Marketing Marketingoriëntatie
[Productnaam] Marketingplan
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
MARKETINGMIX.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Commercieel beleid en recht
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Filiaalmanager.
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Ondernemer detailhandel.
Hoofdstuk 8 Mediakeuze. Leerdoelen Beheersen van het proces om een mediastrategie te formuleren. Begrijpen welke rol mediaplanners en media-inkopers spelen.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
detaillistenpromotie
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 4.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Marketingplan [Productnaam]
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
[Productnaam] Marketingplan
What will you do to change the
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
Presentatie bedrijfsplan
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Presentatie van ondernemingsplan
Internationale handel
International Business Practice
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 16 Reclame en public relations

Principes van marketing – Hoofdstuk 16 Leerdoelen Omschrijven welke rol reclame en PR spelen in de promotiemix. De belangrijkste beslissingen beschrijven waarvoor je komt te staan bij het opzetten van een reclamecampagne. De rol van PR in de promotiemix beschrijven. Beschrijven hoe bedrijven door middel van PR communiceren met hun belangengroepen. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Reclame en public relations Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6 Promotie Deel 7 Deel 8 Deel 9 Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Principes van marketing – Hoofdstuk 16 Reclame Elke betaalde vorm van niet-persoonlijke presentatie en promotie van ideeën, goederen of diensten door een met name genoemde instantie. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Belangrijke beslissingen in reclame Reclamedoelstellingen formuleren, het reclamebudget vaststellen, reclamestrategie formuleren (beslissingen over boodschap en media) en reclamecampagnes evalueren. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Belangrijke beslissingen in reclame Doelstellingen formuleren: Informeren Overreden Herinneren (themareclame), merkbekendheid onderhouden Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Belangrijke beslissingen in reclame Het reclamebudget vaststellen Factoren: Stadium in de levensfase van het product Marktaandeel Concurrentie en wildgroei Reclamefrequentie Productdifferentiatie Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Belangrijke beslissingen in reclame Reclamestrategie De reclameboodschap: De veranderende omgeving van de boodschap Kan een oud merk als Old Spice zich in een veranderende omgeving met jonge concurrenten als Axe handhaven? Moet Old weg uit de naam? Nee, authentieke producten blijken (in de USA) ‘cool’ te zijn. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Belangrijke beslissingen in reclame Reclamestrategie De reclameboodschap: De veranderende omgeving van de boodschap Propositie creatief concept: het ‘geweldig idee’ dat de strategie op een onderscheidende en interessante manier tot leven zal wekken De conceptontwikkeling en -uitvoering Uitvoeringsstijlen zoals levensecht, levensstijl, fantasie, sfeer of imago, muziek en idool Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Belangrijke beslissingen in reclame Het reclamemedium kiezen Het bereik, de frequentie en het media-effect kiezen Het type medium kiezen (zie tabel 16.2) Maatstaf o.a. kosten per duizend bereikte personen De specifieke drager kiezen binnen het medium Het tijdschema Continu Pulserend Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Belangrijke beslissingen in reclame Het reclamemedium kiezen Het type medium kiezen (zie tabel 16.2) Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Belangrijke beslissingen in reclame De evaluatie van de reclame en de rentabiliteit van de reclame-investering Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Andere reclamevraagstukken Reclame organiseren Internationale reclame Standaardisatie of aanpassing Centraliseren of decentraliseren Mediaplanning, -inkoop en kosten Internationale reclameregels Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Principes van marketing – Hoofdstuk 16 Public Relations Public relations: Het opbouwen van goede relaties met de verschillende belangengroepen (stakeholders) door middel van gunstige publiciteit, het creëren van een goed imago, het aanpakken of voorkomen van ongunstige geruchten, verhalen en gebeurtenissen. De belangrijkste PR-instrumenten zijn: relaties met de pers, publiciteit voor het product, public affairs, lobbying, betrekkingen met beleggers en ontwikkeling. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Principes van marketing – Hoofdstuk 16 Public Relations De rol en het effect van public relations Belangrijke instrumenten voor public relations Belangrijke beslissingen in public relations Doelstellingen voor public relations formuleren De boodschap en de drager daarvan voor public relations uitzoeken Het public relations-plan implementeren De resultaten van public relations Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Vragen n.a.v. de leerdoelen Omschrijf welke rol reclame en PR spelen in de promotiemix. Wat zijn de belangrijkste beslissingen waarvoor je komt te staan bij het opzetten van een reclamecampagne? Wat is de rol van PR in de promotiemix? Beschrijf hoe bedrijven door middel van PR communiceren met hun belangengroepen. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

Principes van marketing – Hoofdstuk 16