Hoofdstuk 20 Internationale marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Handel en marketing hoofdstuk 9
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
3.3 Nigeria in de wereldeconomie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
De marketing-omgeving
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
Economie en de politiek-ruimtelijke organisatie
§1.2 – Euroboeren in de kou.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Internationale handel
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
17. Internationale Marketing
II. SPELERS (1) Staten als regelgevers Staat als regelgever (overheid) Staat als regelgever (overheid) - rechtstreeks (nationale bronnen van nationaal.
Globalisering H2.
Globalisering H2.
Inleiding tot marktonderzoek
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 11 t/m 14
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Economische integratie en monetair beleid
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
[Productnaam] Marketingplan
Midden in de wereld:.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
Verkoop en marketingplan
Marketing 5 havo.
Antwoorden herhalingsopgaven
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
De structuur van de economie
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
50.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Internationale marketing
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
NEDERLAND HANDELSLAND
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
[Productnaam] Marketingplan
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Internationale marketing
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Presentatie bedrijfsplan
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Internationale handel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
1.1 Globalisering: one world?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 20 Internationale marketing

Principes van marketing – Hoofdstuk 20 Leerdoelen De invloed beschrijven van het internationale handelssysteem, de economische, politiek-juridische en culturele omgeving op de besluitvorming in internationale marketing. Drie verschillende manieren bespreken waarop een bedrijf internationale markten kan betreden. Uitleggen hoe belangrijke beslissingen over mondiale marketingprogramma’s tot stand komen. De drie voornaamste organisatievormen van internationale marketing onderscheiden. Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Concurrentievoordeel creëren Plaats Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Internationale marketing, de stand van zaken Mondiale (globale) marketing: Marketing die zich bezighoudt met de integratie of standaardisatie van marketingactiviteiten in verschillende geografische markten Mondiale (globale) bedrijfstak: Een bedrijfstak waarbij de strategische positie van concurrenten binnen een gegeven geografische of nationale markt wordt beïnvloed door hun positie op de wereldmarkt. Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Internationale marketing, de stand van zaken Mondiaal bedrijf: Een bedrijf dat in meerdere landen actief is, waardoor het wat betreft R&D, productie, marketing en financiën een zekere voorsprong krijgt op concurrenten die zich tot de thuismarkt beperken. Uitbreiding internationale handel door: economische blokken zoals de EU verbeterde internationale verbindingen wereldwijde liberalisering van de internationale handel, onder andere door de WTO Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Internationale marketing, de stand van zaken Principes van marketing – Hoofdstuk 20

De mondiale (globale) marktomgeving Het internationale handelssysteem Handelsbeperkingen in het internationale verkeer: invoerrecht quotum embargo deviezenbeperkingen niet monetaire handelsbeperkingen

De mondiale (globale) marktomgeving De Wereldhandelsorganisatie en GATT De GATT is een internationaal verdrag dat de wereldhandel bevordert door invoerrechten en andere internationale handelsbeperkingen te verminderen De WTO is een overkoepelende organisatie, die toezicht houdt op GATT Principes van marketing – Hoofdstuk 20

De mondiale (globale) marktomgeving Regionale vrijhandelszones Regionale vrijhandels-zones of economische gemeenschappen zijn groepen landen die gemeenschappelijke doelen nastreven in de regulering van inter-nationale handel EU NAFTA CAFTA MERCOSUR CAN APEC AFTA SADC Etc. Principes van marketing – Hoofdstuk 20

De mondiale (globale) marktomge-ving Regionale vrij-handelszones

De mondiale (globale) marktomgeving Economische omgeving Industriële structuur Bestaanseconomie Grondstofexporterende economie Industrialiserende economie Geïndustrialiseerde economie Inkomensverdeling Principes van marketing – Hoofdstuk 20

De mondiale (globale) marktomgeving Politiek-juridische omgeving Houding ten opzichte van import Overheidsbureaucratie Politieke stabiliteit Monetaire beperkingen Ruilhandel (countertrade): Internationale handel waarbij producten direct of indirect worden uitgewisseld zonder dat daar geld aan te pas komt. Voorbeelden hiervan zijn ruilhandel, compensatie en wisselkoop. Principes van marketing – Hoofdstuk 20

De mondiale (globale) marktomgeving Culturele omgeving Cultuur: Het stelsel van elementaire waarden, perceptie, wensen en gedrag dat een lid van de maatschappij meekrijgt uit het gezin en andere belangrijke instituten in de samenleving. De invloed van cultuur op marketingstrategie Het effect van marketingstrategie op cultuur

De internationaliseringsbeslissing Factoren die aanleiding zijn voor internationalisering: Mondiale concurrenten vallen bedrijf aan op thuismarkt. Buitenlandse markten bieden hogere winstkansen dan thuismarkt. Thuismarkt stagneert of krimpt. Bedrijf streeft schaalvoordelen na. Bedrijf wil niet langer afhankelijk zijn van één markt. Toenemend aantal klanten met activiteiten in het buitenland die internationale service vereisen. Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Besluiten welke markten te betreden Het bedrijf moet: zijn internationale marketingdoelstellingen en -beleid formuleren. kiezen hoeveel afzet er wordt nagestreefd. besluiten in hoeveel markten het wil opereren. bepalen hoe snel het wil uitbreiden. beslissen in welk soort landen het actief wil worden. Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Besluiten welke markten te betreden Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Op welke manier de markt te betreden Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Op welke manier de markt te betreden Exporteren Indirect exporteren Direct exporteren Joint venture Licentie Contractproductie Managementcontract Gezamenlijk eigendom Directe investering Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Op welke manier de markt te betreden Standaardisatie of aanpassing aan de internationale markten? Standaard marketingmix: een verkoopstrategie waarbij het product, de reclame, de distributie en de andere bestanddelen van de marketingmix onveranderd in alle (buitenlandse) markten van een bedrijf worden aangeboden. Aangepaste marketingmix: een verkoopstrategie waarbij de bestanddelen van de marketingmix aan elke markt worden aangepast; er worden hierbij meer kosten gemaakt in de veronderstelling dat er een groter marktaandeel en rendement wordt gewonnen. Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Op welke manier de markt te betreden Standaardisatie of aanpassing aan de internationale markten? Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Op welke manier de markt te betreden Product Rechtstreekse productextensie Productaanpassing Productvernieuwing Promotie Communicatieaanpassing: een internationale communicatiestrategie waarbij reclameboodschappen volledig aan de plaatselijke markten worden aangepast. Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Op welke manier de markt te betreden Prijs Distributiekanalen Principes van marketing – Hoofdstuk 20

De organisatorische opzet van de internationale marketing Exportafdeling Internationale divisie Mondiale (globale) organisatie Principes van marketing – Hoofdstuk 20

Vragen n.a.v. de leerdoelen Welke invloed hebben het internationale handelssysteem, de economische, politiek-juridische en culturele omgeving op de besluitvorming in internationale marketing? a. Op welke drie verschillende manieren kan een bedrijf internationale markten betreden? b. Bespreek deze drie manieren. Hoe komen belangrijke beslissingen over mondiale marketingprogramma’s tot stand? Welke drie belangrijke organisatievormen van internationale marketing worden in het boek onderscheiden? Principes van marketing – Hoofdstuk 20