ELEMENTEN VAN DE PROMOTIEMIX Reclame Persoonlijke verkoop ELEMENTEN VAN DE PROMOTIEMIX Sales promotion Public relations
Figuur 18.1 Het marketingcommunicatiesysteem
Figuur 18.2 Geïntegreerde marketingcommunicatie
Figuur 18.3 Elementen van het communicatieproces
Bekendheid Kennis Waardering Voorkeur Overtuiging Aankoop Figuur 18.4 Stadia van koopbereidheid
SOORTEN BOODSCHAPPEN STRUCTUUR VAN DE BOODSCHAP VORMGEVING Rationele boodschappen Emotionele boodschappen Morele boodschappen STRUCTUUR VAN DE BOODSCHAP Conclusies trekken Volgorde van argumenten Argument type VORMGEVING Zintuiglijk aantrekkingskracht Nieuwigheid Contrast
Figuur 18.5 De gemeten feedback voor twee merken
Betaalbaarheids-methode METHODEN OM HET PROMOTIEBUDGET OP TE STELLEN Percentage van de omzet Pariteitenmethode Taakstellende budgetterings-methode
Figuur 18.6 Relatief belang van promotie-instrumenten in consumenten- versus businessmarkten
Figuur 18.7 Push-strategie tegenover pull-strategie