Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
KENMERKEN VAN GOEDE MISSION STATEMENTS Onderscheidende competenties Markt georiënteerd Realistisch KENMERKEN VAN GOEDE MISSION STATEMENTS Specifiek Onderscheidende competenties Motiverend Visie Mission Statement
Bestaand product Nieuw product Bestaande markt Marktpenetratie Product ontwikkeling Nieuwe markt Markt-ontwikkeling diversificatie Product/marktontwikkelingsmatrix
Figuur 3.2 Factoren die van invloed zijn op de marketingstrategie (met daarbij de nummers van de hoofdstukken waarin ze voorkomen)
Voorspellen van de vraag STAPPEN NAAR EEN EFFECTIEVE SEGMENTATIE VAN DE MARKT Markt segmentatie Markt doelstellingen Markt positionering Doelmarkt
VOORDEEL HANGT AF VAN DE POSITIE IN DE BEDRIJFSTAK CONCURRENTIE VOORDEEL HANGT AF VAN DE POSITIE IN DE BEDRIJFSTAK Marktleider-strategieën Uitdagers- strategieën Marktvolger- strategieën Marktniche- strategieën Marketing strategieën voor concurrentievoordeel
Figuur 3.3 De 4 p’s van de marketingmix
Tabel 3.1 Inhoud van een marketingplan