Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Figuur 6.2 De factoren die het gedrag beïnvloeden
Figuur 6.3 Invloed van de groep op de keuze van producten en merken
Initiator Gebruiker Beïnvloeder Koop-beslissingen Koper Beslisser
GEZINSLEVENCYCLUS LEVENSSTIJL Jong Middelbare leeftijd Ouder LEVENSSTIJL Activiteiten Interesses Opinies Demografisch
% van de Europese bevolking Types Karakteristieken 1. De traditionalist 2. De huiselijke figuur 3. Derationalist 4. De plezierzoeker 5. De strever 6. De trendsetter 18 14 23 17 15 13 Diep-geworteld gedrag specifiek voor een land. Zoekt warme relaties, in contact met sociale omgeving. Bereidheid om risico’s te nemen, wetenschap en technologie zullen de uitdagingen van de mensheid oplossen. Legt de nadruk op emotionele ervaringen. Gelooft in autonoom gedrag. Geeft de voorkeur aan niet-hiërarchisch sociale structuren en heeft liever spontaniteit dan formele procedures.
Figuur 6.4 De behoeftenhiërarchie van Maslow
Figuur 6.5 Vier soorten koopgedrag
Figuur 6.6 Het besluitvormingsproces van de koper
Figuur 6.7 Stappen tussen de afweging van de alternatieven en de koopbeslissing