in relatie tot een actieve leefstijl Motorisch leren in relatie tot een actieve leefstijl
Inhoud Voorstellen Presentatie Bewegen Brainstorm Vragen Doel workshop komen tot de bouwstenen dmv de focus op de aandachtspunten van deze 6 bouwstenen
Luilekkerland 5 april 2017 We leven in een bewegingsarme omgeving Liever lui dan moe
Gevolgen 'Bijna iedereen eet te weinig groente, vooral kinderen‘ 5 april 2017 Gevolgen 'Bijna iedereen eet te weinig groente, vooral kinderen‘ Parool 5 okt 2011 ‘Helft politieagenten is te dik’ Telegraaf 15 okt 2013 Wat zien we in de huidige populatie? Mensen die elf uur per dag zitten, hebben 40 procent meer kans de komende drie jaar te overlijden dan mensen die vier uur per dag zitten. http://nos.nl/video/521767-brugklassers-kunnen-minder-goed-fietsen.html http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN-DRINKEN/article/detail/2951140/2011/10/05/Bijna-iedereen-eet-te-weinig-groente-vooral-kinderen.dhtml 'Meer scholieren kunnen niet goed fietsen‘ AD juni 2013 Te weinig fruit, te weinig beweging AD 27 okt 2006
Gevolgen Niveau motorische ontwikkeling Tijd 5 april 2017 Gevolgen Niveau motorische ontwikkeling Wat zien we in de huidige populatie? Mensen die elf uur per dag zitten, hebben 40 procent meer kans de komende drie jaar te overlijden dan mensen die vier uur per dag zitten. http://nos.nl/video/521767-brugklassers-kunnen-minder-goed-fietsen.html http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN-DRINKEN/article/detail/2951140/2011/10/05/Bijna-iedereen-eet-te-weinig-groente-vooral-kinderen.dhtml Tijd Tabel 1: motorische ontwikkeling (Runhaar e.a., 2012)
Motorisch leren Visie van het boek Uitleg over bouwstenen Indeling op hoofdfase (mechanica), later nog op terug Figuur 1: Berg van motorisch leren (Clark & Metcalfe, 2002)
In de lichamelijke opvoeding 5 april 2017 In de lichamelijke opvoeding Sluit het huidige sport- en bewegingsaanbod aan bij de huidige populatie? Er verandert niks
Traditioneel motorisch leerproces Beginner Gevorderde Aantal herhalingen expliciet Verbaal-Cognitieve fase Orienteren Motorisch -associatieve fase Verwerven Autonome fase Beheersen impliciet (Fitts & Posner, 1967)
Leerresultaat 2 Mate ``````van succes oefenniveau Leerresultaat 2 1 Aantal ``````herhalingen Mate ``````van succes beginniveau oefenniveau retentietest 1 2 oefenresultaat Leerresultaat 2 Leerresultaat 1
Deelname motieven Als leerlingen zich motorisch ontwikkelen (Fundamental Movement Skills) krijgen zij de mogelijkheid keuzes te maken op grond van hun persoonlijke deelname motieven voor een actieve leefstijl (Stoden, 2009) “Een kind dat niet in staat is een bal te vangen zal een andere keuze maken dan naar een softbalvereniging te gaan” Als leerlingen zo goed mogelijk motorisch worden ontwikkeld krijgen zij de mogelijkheid keuzes te maken op grond van hun persoonlijke deelname motieven
Tijd voor bewegen
Leerresultaat 2 Mate ``````van succes oefenniveau Leerresultaat 2 1 Aantal ``````herhalingen Mate ``````van succes beginniveau oefenniveau retentietest 1 2 oefenresultaat Leerresultaat 2 Leerresultaat 1
Impliciet leren Inrichten van de oefensessie Externe focus Feedbackstrategie Foutloos leren Differentieel leren
Inrichten van oefensessies Utley e.a, 2008
Externe focus (Wulf e.a., 1998)
Athletic Skills Model
Conclusie Bevorderen deelnamemotieven door focus op: Fundamentele motorische vaardigheden ASM model Turnen Bouwstenen Atletiek Zelfverdediging B & M Spel Optimaal leerresultaat in het motorisch leerproces
Opdracht in 3-tallen Hoe maak jij gebruik van Fundamental Movement Skills in relatie tot deelname motieven
Bibliografie Clark JE, Metcalfe JS. The mountain of motor development: A metaphor. Motor development: Research and reviews. 2002;2:163-190. Fitts, P. M., & Posner, M. I. (1967). Human performance. Stodden DF, Langendorfer S, Roberton MA. The association between motor skill competence and physical fitness in young adults. Res Q Exerc Sport. 2009;80(2):223-229. Runhaar J, Collard DCM, Singh AS, Kemper HCG, Van Mechelen W, Chinapaw M. Motor fitness in dutch youth: Differences over a 26-year period (1980–2006). Journal of Science and Medicine in Sport. 2010;13(3):323-328. Wulf, G., Höß, M., & Prinz, W. (1998). Instructions for motor learning: Differential effects of internal versus external focus of attention. Journal of Motor Behavior, 30(2), 169-179. Ik weet niet of we hier een sheet aan moeten wijden, maar deze informatie willen we ze meegeven. - Varied & random leerresultaat zo hoog mogelijk