in relatie tot een actieve leefstijl

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe, praktisch relevante inzichten in techniektraining
Advertisements

Voorlichting over overgewicht voor leerlingen van het VJM College
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Persmap wielerkoers Belgisch kampioenschap voor boeren en boerinnen
Edushock leerfestival
LTAD in wielrennen.
Kan Wiskunde de beurs kloppen?
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Chlamydia trachomatis tijdens de zwangerschap: risicoselectie en attitudes van verloskundigen Monique Pereboom Msc, Department of Midwifery Science, AVAG.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Brainstormbijeenkomst Preventie overgewicht op Texel
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Vitaal langer doorwerken… Werkgever en werknemer aan zet voor een leven lang werkplezier en resultaat Dennis Lindeboom 20 september 2011.
Mobiele telefonie in films
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Triathlon voor kinderen? Te zwaar? Te lang? Te veeleisend?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Spreekbeurt EYOF Utrecht 2013
De Inleiding.
Zelfcontrole bij consumenten
Op zoek naar verbetering
Integreren van onderzoek in onderwijs
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Marlous Kastelein Groep: Alex & Meike
Groot HUB’N BUB’N ZATERDAG 23 EN ZONDAG 24 JUNI 2012 FEEST 25 jaar.
Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid
Tekst 3: Ecologische visie op het leren van een vaardigheid
Wat is motorisch leren? (1)
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
Sjerp de Vries, Fransje Langers, Josine Donders & Agnes van den Berg
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Voorstellen Meesterproef – HIR marketing K.U.Leuven Research Center for Marketing and Consumer Science Siegfried Dewitte.
Leren met een expert & een "embodied" agent. Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive.
Astma Medische aspecten
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Emotional well-being - Schalock Defoort Lieselot – 1BaO A1.1
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Ruben De Clercq.  Mytylscholen  Ontwikkelen van programma  Controle groep  16 maanden Ruben De Clercq.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
De Speeltuin van Morgen Aanleg betonpad
Motorisch leren bij pupillen
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Netwerkbijeenkomst Zorgpad: valpreventie
Bewust leren in de praktijk Onbewust leren in de praktijk
= ‘onbewust bekwaam’ worden!?
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Motorisch leren en variabiliteit
JUIST GYM.
Optimaal leren Guido van ‘t Leven
JUIST GYM.
Figuur 1: Australische Pyramide
Door Amos de Jong & Bart Jansen
Lichaamsbeweging, dieet en andere gedragsmatige interventies
Transcript van de presentatie:

in relatie tot een actieve leefstijl Motorisch leren in relatie tot een actieve leefstijl

Inhoud Voorstellen Presentatie Bewegen Brainstorm Vragen Doel workshop komen tot de bouwstenen dmv de focus op de aandachtspunten van deze 6 bouwstenen

Luilekkerland 5 april 2017 We leven in een bewegingsarme omgeving Liever lui dan moe

Gevolgen 'Bijna iedereen eet te weinig groente, vooral kinderen‘ 5 april 2017 Gevolgen 'Bijna iedereen eet te weinig groente, vooral kinderen‘ Parool 5 okt 2011 ‘Helft politieagenten is te dik’ Telegraaf 15 okt 2013 Wat zien we in de huidige populatie? Mensen die elf uur per dag zitten, hebben 40 procent meer kans de komende drie jaar te overlijden dan mensen die vier uur per dag zitten. http://nos.nl/video/521767-brugklassers-kunnen-minder-goed-fietsen.html http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN-DRINKEN/article/detail/2951140/2011/10/05/Bijna-iedereen-eet-te-weinig-groente-vooral-kinderen.dhtml 'Meer scholieren kunnen niet goed fietsen‘ AD juni 2013 Te weinig fruit, te weinig beweging AD 27 okt 2006

Gevolgen Niveau motorische ontwikkeling Tijd 5 april 2017 Gevolgen Niveau motorische ontwikkeling Wat zien we in de huidige populatie? Mensen die elf uur per dag zitten, hebben 40 procent meer kans de komende drie jaar te overlijden dan mensen die vier uur per dag zitten. http://nos.nl/video/521767-brugklassers-kunnen-minder-goed-fietsen.html http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN-DRINKEN/article/detail/2951140/2011/10/05/Bijna-iedereen-eet-te-weinig-groente-vooral-kinderen.dhtml Tijd Tabel 1: motorische ontwikkeling (Runhaar e.a., 2012)

Motorisch leren Visie van het boek Uitleg over bouwstenen Indeling op hoofdfase (mechanica), later nog op terug Figuur 1: Berg van motorisch leren (Clark & Metcalfe, 2002)

In de lichamelijke opvoeding 5 april 2017 In de lichamelijke opvoeding Sluit het huidige sport- en bewegingsaanbod aan bij de huidige populatie? Er verandert niks

Traditioneel motorisch leerproces Beginner Gevorderde Aantal herhalingen expliciet Verbaal-Cognitieve fase Orienteren Motorisch -associatieve fase Verwerven Autonome fase Beheersen impliciet (Fitts & Posner, 1967)

Leerresultaat 2 Mate ``````van succes oefenniveau Leerresultaat 2 1 Aantal ``````herhalingen Mate ``````van succes beginniveau oefenniveau retentietest 1 2 oefenresultaat Leerresultaat 2 Leerresultaat 1

Deelname motieven Als leerlingen zich motorisch ontwikkelen (Fundamental Movement Skills) krijgen zij de mogelijkheid keuzes te maken op grond van hun persoonlijke deelname motieven voor een actieve leefstijl (Stoden, 2009) “Een kind dat niet in staat is een bal te vangen zal een andere keuze maken dan naar een softbalvereniging te gaan” Als leerlingen zo goed mogelijk motorisch worden ontwikkeld krijgen zij de mogelijkheid keuzes te maken op grond van hun persoonlijke deelname motieven

Tijd voor bewegen

Leerresultaat 2 Mate ``````van succes oefenniveau Leerresultaat 2 1 Aantal ``````herhalingen Mate ``````van succes beginniveau oefenniveau retentietest 1 2 oefenresultaat Leerresultaat 2 Leerresultaat 1

Impliciet leren Inrichten van de oefensessie Externe focus Feedbackstrategie Foutloos leren Differentieel leren

Inrichten van oefensessies Utley e.a, 2008

Externe focus (Wulf e.a., 1998)

Athletic Skills Model

Conclusie Bevorderen deelnamemotieven door focus op: Fundamentele motorische vaardigheden  ASM model Turnen  Bouwstenen Atletiek Zelfverdediging B & M Spel Optimaal leerresultaat in het motorisch leerproces

Opdracht in 3-tallen Hoe maak jij gebruik van Fundamental Movement Skills in relatie tot deelname motieven

Bibliografie Clark JE, Metcalfe JS. The mountain of motor development: A metaphor. Motor development: Research and reviews. 2002;2:163-190. Fitts, P. M., & Posner, M. I. (1967). Human performance. Stodden DF, Langendorfer S, Roberton MA. The association between motor skill competence and physical fitness in young adults. Res Q Exerc Sport. 2009;80(2):223-229. Runhaar J, Collard DCM, Singh AS, Kemper HCG, Van Mechelen W, Chinapaw M. Motor fitness in dutch youth: Differences over a 26-year period (1980–2006). Journal of Science and Medicine in Sport. 2010;13(3):323-328. Wulf, G., Höß, M., & Prinz, W. (1998). Instructions for motor learning: Differential effects of internal versus external focus of attention. Journal of Motor Behavior, 30(2), 169-179. Ik weet niet of we hier een sheet aan moeten wijden, maar deze informatie willen we ze meegeven. - Varied & random  leerresultaat zo hoog mogelijk