Paragraaf 9 Een andere aanpak.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De wereld wordt kleiner
Advertisements

Samengevoegde presentaties
H3 Industralisatie en Ismen.
Gelijkheid voor iedereen
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
De VS krijgen een modern bestuur
Het cultuurstelsel verdwijnt
13 kolonies vechten voor hun vrijheid
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Arbeiders komen op voor hun rechten.
De staatsinrichting van Nederland.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Paragraaf 11 De Japanse bezetting.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Indonesiërs willen meer
Paragraaf 7 Steeds meer controle.
Historisch overzicht Nederland
Het bestuur van de stadstaat
Europa wordt christelijk
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
4.6 De komst van migranten.
De opkomst van de middeleeuwse stad
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Paragraaf 3: kerk en school
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe heten de matten die in Japanse huizen op de vloer liggen? A – Tatami-matten B – Dadami-matten.
Geisha en samoerai Quiz
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Industriële Revolutie
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Het bestuur van de stadstaat
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Wetenschappelijke revolutie
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Tijd van steden en staten
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Politieke stromingen De liberalen
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Gemaakt door Nouk en LOtte
H2 Pruiken en revoluties§2.3 Revolutie in Frankrijk Welke groepen in Frankrijk waren ontevreden in de 18 de eeuw en waarom waren zij ontevreden? Waarom.
Revoluties in Europa.
2 Er was eens een prinses Catharina de Grootste. Met welk zinnetje beginnen veel sprookjes?  Juist. Met er was eens… Het verhaal van Catharina is echter.
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Indonesisch nationalisme
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
§3.4 Politieke stromingen
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Semantisatieverhaal: Vroeger wilde ik heel graag een huisdier
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 9 Een andere aanpak

Rond 1900 Andere aanpak van Nederland: Veel opgeleide Nederlanders kwamen naar Nederlands-Indië. Zij vonden dat Nederland een ereschuld had: We hebben de Indonesiërs eeuwen onderdrukt en uitgebuit. Nederland moest de mensen beter gaan behandelen en helpen. Zo begon:

De ethische politiek Indonesiërs moesten voortaan onderwijs krijgen Zo zouden ze ooit zichzelf kunnen besturen. Dit was eigenlijk een excuus om Indonesië geheel in hun macht te hebben. Nederland had namelijk de voogdijgedachte:

Voogdijgedachte Nederland is de voogd van Indonesië De beheerder die het “kind” moet opvoeden. Ooit wordt dat kind wel volwassen: dat duurt alleen voor Indonesië nog eeuwen!

Vanaf 1900 Echte veranderingen voor de Indonesiërs: Er komen desascholen: dorpsscholen voor kinderen van boeren. (leerden geen Nederlands) Kinderen van hoger opgeleide mensen konden naar hogere scholen met westers onderwijs. (bv in Nl studeren)

Nog meer verandering! Betere infrastructuur. Spoorwegen, wegen en bruggen. Beter voor: transport van producten, ook voor personenvervoer en goederen, bv post. Komst telegraaf: sneller berichten doorgeven.

Ethische politiek: dubbel? 2 doelen van de politiek: - mensen helpen/ beter behandelen - Meer macht krijgen in Indonesië: er kwamen juist meer soldaten om de mensen op te voeden. NL kreeg in alle hoeken en eilanden meer macht.

Genoeg mensen maakten zich niet druk om de uitbuiting van Indonesië: winkeliers wilden gewoon goedkope thee.

Einde par 9.