Paragraaf 9 Een andere aanpak
Rond 1900 Andere aanpak van Nederland: Veel opgeleide Nederlanders kwamen naar Nederlands-Indië. Zij vonden dat Nederland een ereschuld had: We hebben de Indonesiërs eeuwen onderdrukt en uitgebuit. Nederland moest de mensen beter gaan behandelen en helpen. Zo begon:
De ethische politiek Indonesiërs moesten voortaan onderwijs krijgen Zo zouden ze ooit zichzelf kunnen besturen. Dit was eigenlijk een excuus om Indonesië geheel in hun macht te hebben. Nederland had namelijk de voogdijgedachte:
Voogdijgedachte Nederland is de voogd van Indonesië De beheerder die het “kind” moet opvoeden. Ooit wordt dat kind wel volwassen: dat duurt alleen voor Indonesië nog eeuwen!
Vanaf 1900 Echte veranderingen voor de Indonesiërs: Er komen desascholen: dorpsscholen voor kinderen van boeren. (leerden geen Nederlands) Kinderen van hoger opgeleide mensen konden naar hogere scholen met westers onderwijs. (bv in Nl studeren)
Nog meer verandering! Betere infrastructuur. Spoorwegen, wegen en bruggen. Beter voor: transport van producten, ook voor personenvervoer en goederen, bv post. Komst telegraaf: sneller berichten doorgeven.
Ethische politiek: dubbel? 2 doelen van de politiek: - mensen helpen/ beter behandelen - Meer macht krijgen in Indonesië: er kwamen juist meer soldaten om de mensen op te voeden. NL kreeg in alle hoeken en eilanden meer macht.
Genoeg mensen maakten zich niet druk om de uitbuiting van Indonesië: winkeliers wilden gewoon goedkope thee.
Einde par 9.