BUSINESS PLAN “ Denken alléén brengt niets in beweging: dit gebeurt pas als het zich toespitst op een doel en een daad” - Aristoteles.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel
Marketing voor ZZP-ers
10 tips voor een gouden start Groeitips
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Ondernemen na je studie!
Debriefing 24 januari 2012.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
International Business Adviser
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
6 stappen in Risico management
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Naar een optimaal HR - beleid
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
Strategische Businesspartner
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Thomas Belmans Marijn Peeters
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
Degene die de presentatie verzorgt
Indeling van hoofdstuk 2
Een product of dienst verkopen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

BUSINESS PLAN “ Denken alléén brengt niets in beweging: dit gebeurt pas als het zich toespitst op een doel en een daad” - Aristoteles

Wat is een Business Plan ? “A Business Plan is a formal statement of a set of business goals, the reason why they are believed attainable, and the plan for reaching those goals. It may also contain background information about the organisation or team attempting to reach these goals” Wikipedia

Ondernemend Vlaanderen “Een ondernemingsplan of Business Plan bevat gedetailleerde informatie over de activiteit, het product, de markt, de mensen binnen de onderneming en de financiering ervan. Door het opstellen van dit plan krijgt U een beeld van de haalbaarheid van Uw project en de risico’s die eraan verbonden zijn” Ondernemend Vlaanderen

Het “Financieel Plan” Wettelijke verplichting bij oprichting van een NV of een BVBA De indeling moet niet aan bijzondere wettelijke voorschriften voldoen Prognoses voor de eerste drie exploitatiejaren Moet bij een notaris neergelegd worden

Het “Financieel Plan” Vaak gaat het om een documentje opgesteld door een boekhouder of accountant Notarissen onderzoeken alleen of het wel degelijk een Financieel Plan is en of dat voldoet aan de wettelijke vereisten

A. Roddick (The Body Shop) “Boekhouding is niet het belangrijkste instrument om de wereld op een andere manier te leren voorstellen en die visie met anderen te delen. Een verhaal vertellen is veel belangrijker. Een verhaal toont veel beter wat jou en jouw bedrijf onderscheidt van de rest” A. Roddick (The Body Shop)

Waarom een Business Plan ? Voor U zelf & Voor Anderen

Voor U zelf Om grondig, vooraf en gestructureerd na te denken Om Uw visie en strategieën te bepalen Voor marktonderzoek en concurrentieanalyse Om de juiste investeringsbeslissingen te nemen Om de financiële haalbaarheid en overleefbaarheid te toetsen Om de bedrijfsrisico’s in te schatten Om een referentiekader te creëren om de verwachtingen te toetsen aan de toekomstige realiteit

“Bij een sprong in het duister komt men zelden goed terecht” S. Siporin

Voor anderen Om financiële middelen aan te trekken Om investeringspartners te zoeken Om subsidies los te weken Om gekwalificeerd personeel aan te trekken

Het Business Plan Doelgroep: Specialisten in bedrijfsbeheer of financiën die geen kennis hebben van de betreffende activiteiten. Inhoud: Op een gecombineerde wijze tegemoetkomen aan de behoefte tot rationaliteit door ‘kwantitatieve’ gegevens, en aan de behoefte tot leidraad door beknopte ‘kwalitatieve’ omschrijvingen

Vormvereisten Exacte gegevens over wie, wat en waar in het eerste hoofdstuk Vlot leesbaar, vermijd vakjargon en afkortingen Inhoud informatief, relevant, overtuigend en vooral realistisch Tekst beknopt en nauwkeurig (20 tot max 40 pag.) Nuttige ondersteunende documenten in bijlage Geef als inleiding een ‘executive summary’

Vormvereisten “De man die een grote hoeveelheid woorden gebruikt, wil U niet voorlichten; hij wil indruk maken” O. Miller

Hoe maken we een Business Plan ? 4 Kernvragen Wat hebben we en wat kennen we ? Wat willen we bereiken ? Hoe kunnen we dit bereiken ? Hoe kunnen we nagaan wat we bereikt hebben ?

Hoe maken we een Business Plan ? In 10 Stappen De bedrijfssituering De projectopbouw Marktonderzoek Concurrentieanalyse Organisatie Planning Financieel plan SWOT analyse Rapportering Executive summary

Stap 1: Bedrijfssituering Korte omschrijving van het product en de sector Bedrijfsstructuur: Wie zijn de eigenaars ? Wie voert het management ? Welke rechtsvorm ? Locatie Personeel: Aantal werknemers Type werknemers Historiek: Van waar komt het starteridee ? Innovatie in technologie en werkmethoden Contacten met potentiële klanten

Stap 2: Projectopbouw Missie Doelstellingen Objectieven Strategie Formuleer in één zin wat het bedrijf wil doen Doelstellingen Omschrijf wat U wil bereiken Objectieven Kwantificeer Uw doelstellingen Strategie Hoe zult U de objectieven realiseren ? Actieplannen Tijdschema Uitzetten van mijlpalen

Business Strategy “If you can identify the areas which really hold the key to success in your industry and apply the right mix of resources to them, you may be able to put yourself into a position to real competitive superiority” Kenichi Ohmae, The mind of the strategist

Stap 3: Marktonderzoek Structuur en organisatie van de huidige markt Karakteristieken van de bedrijven actief in de markt Gangbare prijzen en marges Volume van de bestellingen Toepasselijke wetgeving en reguleringen Marktvolume en de evolutie ervan in het verleden en de toekomstige verwachtingen

Marktonderzoek “Men moet aan kinderen en vogels vragen hoe kersen en aardbeien smaken” J. W. von Goethe

Stap 4: Concurrentieanalyse Wie zijn de voornaamste concurrenten en wat is hun marktaandeel ? SWOT analyse van de voornaamste concurrenten Het komen en gaan van de concurrenten Vergelijking productengamma’s en prijzen Klantenrelaties, vertrouwen of alleen prijs Hoe is de verkoop en distributie georganiseerd ? Welke promotiekanalen worden gebruikt ? Hoe zal de concurrentie inspelen op de marktevoluties ? Is de markt toegankelijk voor starters ?

Concurrentie “ Als je op konijnenjacht bent in een streek waar tijgers zijn, moet je uitkijken voor de tijgers; maar als je op tijgers jaagt, hoeft je niet op konijnen te letten” H. Stern

Stap 5: Organisatie Hoe zijn de basisfuncties ingevuld ? Organigram Commercieel Operationeel Financieel Organigram CV’s van sleutelfuncties Planning van de aanwervingen Opleidingsprogrammas

Stap 6: Planning Actieplannen: Tijdschema Marketing Productie Aankoop Financieel Personeel Risicobeheersing Tijdschema Start en eindpunt van de acties Uitzetten van mijlpalen Coördinatie van de acties

Planning “Je scheenbenen en je verwachtingen mag je niet te ver uitstrekken” Epictetus

Stap 7: Het Financieel Plan Het Financieel plan is een dynamisch beleidsinstrument dat U in staat moet stellen om op elk moment na te gaan in hoeverre de doelstellingen zijn verwezenlijkt.

Waarom een Financieel Plan ? De omzetting in cijfers van de gemaakte strategische en operationele keuzes Onderzoekt de financiële haalbaarheid van Uw onderneming Geeft inzicht in Uw financiële situatie Het Financiële Plan is de afsluiter het Business Plan

Het Financieel Plan 5 onderdelen Investeringsplan Financieringsplan Exploitatiebegroting Privé-uitgaven Liquiditeitsbegroting

Het Financieel Plan “Heb cijfers in je hoofd. Dat wil zeggen dat wij ten aanzien van situaties en vraagstukken aandacht moeten schenken aan het kwantitatieve aspect, en een fundamentele analyse moeten maken. Elke kwaliteit uit zichzelf als een zekere kwantiteit, en zonder kwantiteit is er geen kwaliteit” Mao, Het rode boekje

Stap 8: SWOT Analyse Interne analyse: Externe analyse: Sterkten (Strenghts) Zwakten (Weaknesses) Externe analyse: Kansen (Opportunities) Bedreigingen (Threats) Confrontatiematrix KPI’s

VALKUILEN Een SWOT-analyse brengt slechts de bestaande organisatie en trends in beeld. Startende organisaties zijn minder geënt op de oude situatie en dus wendbaarder. Een SWOT-analyse zal nooit kunnen uitgaan van volledige informatie. Teveel items (max. 30-tal) Een SWOT-analyse geeft uit zichzelf geen elementen voor de bedrijfsstrategie

Stap 9: Rapportering Budgetering Kostprijsberekening Cash flow Financiële ratio’s Externe audit Marketingcontrole Kwaliteit HR Milieu

VEREISTEN Overzichtelijk Synthetisch Up-to-date Betrouwbaar Dynamisch Referentiëel Budgetbewust

Rapportering “Slechts als men iets krachtig aanpakt en zijn greep geen ogenblik laat verslappen kan men er vat op krijgen” Mao, Het rode boekje

Stap 10: Executive Summary Dit wordt het eerste hoofdstuk en het meest gelezen deel van het Business Plan. Schrijft het wanneer de rest volledig klaar is. Gebruik de ‘elevator pitch’ technieken.

Executive Summary “Aan een klein deel kunnen wij het geheel beoordelen” M. De Cervantes

“Wees anders dan anderen, maar straal betrouwbaarheid uit “Wees anders dan anderen, maar straal betrouwbaarheid uit. Wie verschillend is, springt eruit” A. Roddick

Murphy’s First Law of Bicycling: “No matter which way you ride, it’s uphill and against the wind”