ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Differentiatie in de klas
De natuurwetenschappelijke methode
Mogelijkheden voor contexten
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Sanne Tromp Ton van der Valk
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Van leerdoel naar leeropbrengst
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Medmec04 – Engagement Les 5
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Het (nieuwe) betavak NLT
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
NLT modules en excellentiebevordering
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Leren in nieuwe contexten
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Met de Kennisbasis in zee!
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Niels-Jasper van den Berg, Steven van Duijne, en Alexander van Brakel Woudschouten Natuurkunde Didactiek 2010.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BiO L Ogen Fred.
Getting Practical in Nederland BRSP, 19 maart 2011 Jan Jaap Wietsma Henk Pol Introductie Kennismaking (teaser): Henk Implementatie en financiering: Jan.
Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Instructional.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Pré-NLT-module 3D-printen
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
8 februari 2018.
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
“Context-concept in je eigen lessen”
Product van TU Delft, SEC
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Zomerschool TCC 2019.
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Transcript van de presentatie:

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit Twente Els de Hullu Workshop 2-5 Nibi congres 2013

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Overzicht en doelen Wat & waar zijn regionale steunpunten? Wat kan een RSP opleveren, bijvoorbeeld een DOT? Hoe vind je in een context de concepten? Wat is nieuw in het nieuwe examen en wat zijn de eigenschappen van ‘goed’ contextonderwijs? Aan de slag met een paar voorbeelden

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Nieuwe biologie en regionale steunpunten Samen aan het werk

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Regionaal steunpunt? - Aansluiten bij NLT en Wiskunde D - Verbreden met Bi, Na, Sk en andere vakken - Samenwerking van HBO’s en Universiteiten met scholen in de regio - 10 regionale steunpunten - Uitwisselen: kennis, lesmaterialen, gastlessen - Docent Ontwikkelteams (DOT): start in Twente

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docent Ontwikkelteam - Groep h/v docenten uit de regio (nu 9) - Vaste maandagmiddag per maand (9x) - DOT trekker vanuit UT - Contract schoolleiding (faciliteit 60 ku / docent) - Past in afspraken professionalisering - Aanbod voor alle betavakken, Ec, Ma - Kennismaken met onderzoekgroepen - Werken aan eigen lesmaterialen UNIVERSITEIT TWENTE.

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Concepten in de context? Kleine groepjes ontvangen een voorbeeld context. Opdracht: zoek uit welke concepten in deze context aan bod (kunnen) komen. Zie lijst concepten. Maak een concept map op flap. korte presentaties

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Didactisering van de context Zie: A domein, mn ook biologische vakvaardigheden Vragen om ‘ op gang te komen”: -Welke vragen zijn er in de context? -Welke presentatiewijzen passen bij de context (vb: adviesrapport) - Welke dilemma’s/belangengroepen zijn er in de context? - Welke bronnen zijn voor leerlingen bereikbaar?

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Vervolg groepswerk Breid je flap uit met ideeen voor een didactisering van de context met leerlingen – Wat laat je ze doen?

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Samenvatting De kracht van de context -Need to know -Actieve leerlingen -Niet (alleen) bouw & werking -….. Gevaren: - teveel medisch en sportcontexten -Aandacht voor orientatie en/of transfer ontbreekt -…..

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing

Hoe hiermee bezig in DOT? Aanpak 1: grote context, waarbij veel concepten aangereikt worden Voorbeeld: tissue engineering, hele module Aanpak 2: context als schil, waarbij deze als introductie en format dient Uitwerking: introducerende tekst naast het boek

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 Grote context - Binnen de context passende eindtermen - Context is leidend - Veel verbinding met onderzoekpraktijk - Langere periode binnen dezelfde context - Zoeken naar deel-contexten

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Topochip bij de DOT

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Weefselherstel - Onderzoek aan weefselherstel, programmeren van celdifferentiatie. - Eindtermen als cellen, eiwitsynthese, organen – weefsels, regeling door hormonen enz. kunnen aan bod komen. - Kiezen van eindtermen voor aanleren en herhalen - Leidt tot module. Relatie Sk, Na, NLT?

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing

Eilandjes van Langerhans

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Pancreas-transplantatie Pancreascellen in cupjes gieten en implanteren Verbetering t.o.v. huidige praktijk Eindtermen: hormonen, stofwisseling, lever, eiwitsynthese, erfelijkheid, afweer en infecties Leidt tot hoofdstuk in module, uitgebreide context. Relatie met actueel onderzoek.

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 2 Context als schil - Context bij het afweersysteem - Doet dienst als kader om daarna met hoofdstuk afweer bezig te gaan - Meerdere kleine contexten, om de theorie aan op te hangen - Gaat de leerling hier de concepten in nieuwe context gebruiken? - Werkt dit?

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 3 Contexten bij erfelijkheid - Selectie bij wilde guppies in Trinidad - Context bij erfelijkheid examentraining - Erfelijkheid en voeding