Orde in het wereldvoedselvraagstuk Arjan Schoonhoven en Micha Ummels NIBI conferentie 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Klantgerichte ICT organisatie
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
huiswerk Studiedossier bespreken opdracht Vergaderen
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Welkom bij Project Nim Documentaire didactiek
DE CHAOS VOORBIJ… NIBI CONFERENTIE PROGRAMMA 1. Opening ovoorstellen owat willen we? 1. HET verhaal (Rob) 2. Vragen/opmerkingen? 3. Aanvullingen.
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
BSN nederland De Action Learning MBA
De grieken en hun nieuwe manier van denken.
MVO en analyse van dilemma’s
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
Kinderen en hun sociale talenten
Integratiefase Introductie 30 september 2013 Doel De student toont aan dat hij: de verschillende rollen op masterniveau beheerst en effectief kan inzetten.
Het leven geeft te denken
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ethiek.
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Project Proceshuis Road show
OFC28 mediawijsheid les 4.
Voorlichtingsavond Sectorkeuze 1 december Programma Voorlichting decaan 1 e informatieronde: – e informatieronde:
Handelingsplannen.
Moleculaire Gastronomie Martin Schreiber Lisa Huijgen Margriet van Vianen NIBI- conferentie.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Presentaties van het werk tot nu toe Tijdschrift Film Online product.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Gedragsmatig Arrangeren Een praktische kijk op eigen(-)aardigheden.
Missie palliatieve zorg “…. and we will do all that we can, not only to help you die peacefully, but to live until you die” “…. and we will do all that.
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
Samenwerken met het bedrijfsleven
Verzorg jezelf: Do´s & Don´ts
Reken je (niet) rijk.
Professionele ontwikkeling
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Workshop Duurzaamheid
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Financiële zelfredzaamheid
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
Krachtige Leeromgeving
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Een Biologie Olympiade voor het vmbo?
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Centrale vraag: Waar gaat dat over? Welke rol kan wpb spelen?
Transcript van de presentatie:

Orde in het wereldvoedselvraagstuk Arjan Schoonhoven en Micha Ummels NIBI conferentie 2013

Programma workshop o Inleiding o Problematiek wereldvoedselvraagstuk o Moeilijkheden bij vertaling naar de klas o Good practices o Discussie

Voedsel kiezen Soja- of hamburger

Inleiding Welke kies je? Wat is je voornaamste motief? Belang of perspectiefWaardering Jezelf als consument Het dier Het milieu

Inleiding Welke kies je? Wat is je voornaamste motief? Belang of perspectiefWaardering Jezelf als consument Het dier Het milieu De boer

Keurmerken

Beïnvloeding door Bedrijven NGO’s Wetenschappers Denktank’s Documentaires Boeken Films Blogs Etc

Ethische matrix © David Gijbels Respect voorWeldoenAutonomieRechtvaardigheid BoerenVoldoende inkomen en een goede werkplaats Eigen bedrijfsvoeringFair trade ConsumentenVeilig en gezond voedsel Zelf mogen kiezenVoldoende goedkoop voedsel voor iedereen DierenWelzijnGedragsvrijheidIntrinsieke waarde MilieuBehoudBiodiversiteitDuurzaamheid

Enkele moeilijkheden bij vertaling naar de klas -Moeilijk om leerdoelen vast te stellen: inhoudelijk, waarderen, kiezen etc -Moeilijk om inhoudelijke focus te kiezen -Moeilijk om vast te stellen welke biologische concepten eronder liggen -Moeilijk om geschikte werkvormen te kiezen

Ethische matrix focus biologieonderwijs © David Gijbels Respect voorWeldoenAutonomieRechtvaardigheid BoerenVoldoende inkomen en een goede werkplaats Eigen bedrijfsvoeringFair trade ConsumentenVeilig en gezond voedsel Zelf mogen kiezenVoldoende goedkoop voedsel voor iedereen DierenWelzijnGedragsvrijheidIntrinsieke waarde MilieuBehoudBiodiversiteitDuurzaamheid

Good practices Manieren om vraagstuk te benaderen: 1) vanuit contexten 2) door productieketen te volgen

Good practices Manieren om vraagstuk te benaderen: 1) vanuit contexten 2) door productieketen te volgen Tekenplaat

Good practices Activiteit vanuit context van milieuadviseur:  Geef met twee kleuren de productieketen van vlees en vleesvervanger aan.  Geef aan met pijltjes waar in productieketen CO 2 wordt opgenomen en waar CO 2 wordt afgegeven  Klassikale nabespreking

Good practices

Activiteit vanuit context van milieuadviseur:  Geef met twee kleuren productieketen van vlees en vleesvervanger aan.  Geef aan met pijltjes waar in productieketen CO 2 wordt opgenomen en waar CO 2 wordt afgegeven  Klassikale nabespreking  Hoe doen leerlingen dit? 0: :  En wat ze vinden ze van de kijkplaat? 0:00-1:10 en 8:30-10:050:00-1:10 en 8:30-10:05

Good practices Manieren om vraagstuk te benaderen: 1) vanuit contexten 2) door productieketen te volgen 3) Inzoomen op organisatieniveaus

Fasering lessen: 1.Inventarisatie en verhelderen standpunten, handelen en (onbewuste) motieven 2.Rationele verkenning argumenten 3.Begrip en analyse van de achterliggende biologische concepten 4.Reflectie en keuze toekomstig standpunt en handelen Uitdelen handout en toelichting

Discussie