It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Research Based Learning
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Mogelijkheden voor contexten
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Didactische werkvormen
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Portfolio
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Leiderschap en zelfbedrog:
Zelf materiaal ontwikkelen
Aan de slag met competenties beoordelen
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
2. Eduscrum als activerende didactiek
Competentiegericht leren vmbo
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Dossier Empowerment.
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Instructional.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Presentatie EduCheck SOML
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Executieve functies Marije Ruben.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Instructie geven en uitvoeren
2de graad verzorging - voeding
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Participatory Action Research
Leerling- kenmerken Motivatie
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Transcript van de presentatie:

It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid… Chaos in de les? It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid… Klaas van Veen NIBI Onderwijsconferentie Chaos in de klas 12 januari 2013

Hoe vaak heb je ordeproblemen? Noteer en bespreek kort met elkaar een ordeprobleem dat je recent hebt gehad - type les, type leerling, type activiteit, aard van het ordeprobleem, verloop van de les

Mythes rondom orde houden je hebt het of je hebt het niet persoonlijkheid autoritair en streng is goed niet lachen voor de kerst...

Problemen Ook ervaren leraren hebben soms (weer) ordeproblemen Analyse gaat voorbij aan doelen, inhoud en didactiek van de les Analyse gaat voorbij aan de situatie en de context

Ecologische benadering de omgeving, de fysieke en sociale context met specifieke doelen, dimensies, kenmerken en processen die consequenties hebben voor het gedrag van de deelnemers in die situatie nadruk op de rol die situatie en context spelen in het handelen en reageren in een klas

Het klaslokaal vanuit een ecologisch perspectief een omgeving waarin meestal zo'n 20 tot 30 leerlingen - een klas - bij elkaar zijn met 1 of 2 leraren om activiteiten te ondernemen die betrekking hebben op onderwijsdoelen en onderwijsresultaten voor de leerlingen

6 kenmerken van deze context > zijn van invloed op het plannen en monitoren van lesactiviteiten / orde houden 1. Multidimensionaliteit 2. Gelijktijdigheid 3. Onmiddelijkheid 4. Onvoorspelbaarheid 5. Openbaarheid 6. Geschiedenis Orde houden is een complexe activiteit !

Orde houden en ordeproblemen Les bestaat uit aantal activiteiten: uitleg, discussie, groepswerk, opdrachten maken, wisseling tussen activiteiten De vakinhoud en lesdoelen bepalen de activiteit! Elke activiteit heeft een ‘program of action’ Elke activiteit vindt plaats in een specifieke context en situatie (zie de kenmerken van de context)

Orde in de klas: Leerlingen doen wat ze moeten doen volgens het ‘program of action’ in een specifieke context en situatie Ordeproblemen: Leerlingen doen NIET wat ze moeten doen volgens het ‘program of action’ Rimpeleffect: van belemmeren tot blokkeren

Stelling Orde houden kan beter door het goed doordenken en uitvoeren van een reeks activiteiten NU: doordenken van ‘program of action’ Niet: correcties van ordeverstoringen

‘Program of action’ van een activiteit 1. Verwachtingen en regels voor deelname/interactie 2. Eisen vanuit de activiteit/inhoud zelf m.b.t. leren 3. Tempo, gerichtheid en uitdagendheid/relevantie

Deelname / interactie - wat verwacht je wel / wat niet? Vraag en antwoord: vraag, antwoord, evaluatie, vervolg Uitleg: leraar praat, leerlingen maken aantekeningen, luisteren, vragenstellen Zelfstandig werken: leerlingen zelf bezig, leraar monitoort, uitstel van vragen Groepswerk: veel monitoring van de groepen, geven van feedback, letten op voortgang taak, geven van aanwijzingen Wisseling tussen de activiteiten

2. De aard/inhoud van de activiteit bepaalt de medewerking en betrokkenheid Hoge cognitieve processen ambigue en veel risicio veel weerstand veel medewerking voorspelbaar en weinig risico Lage cognitieve processen

3. Tempo, gerichtheid en uitdagendheid/relevantie Tempo: leerling begrijpt wat er moet gebeuren en kan het ook doen Gerichtheid: geïsoleerd van niet-relevante prikkels Uitdagendheid: leerling ervaart de stof als relevant en is geboeid

Orde in de chaos... Per activiteit: welke deelname / interactie van de leerlingen en van de leraar wordt verwacht? welke cognitieve processen worden verwacht? wat moeten de leerlingen doen en kunnen ze dat? (tempo) zijn niet-relevante prikkels uitgeschakeld? hoe relevant en uitdagend is het voor de leerlingen? NB: Ecologisch gezien blijft orde houden complex...

Literatuur Doyle, W.  (2006). Ecological approaches to classroom management.  In C. Evertson and C. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 97-125).  New York: Erlbaum.  

Klaas van Veen Universitair hoofddocent ICLON Universiteit Leiden www.iclon.nl Email: kveen@iclon.leidenuniv.nl