4 hoofdstukken Hoofdstuk 1 Voorgeschiedenis en staats- inrichting Hoofdstuk 2 periode 1865-1918 Hoofdstuk 3 periode 1918-1945 Hoofdstuk 4 periode 1945-1965.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Advertisements

Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
Start na de moord op tsaar Alexander II. Joden kregen de schuld.
De Verenigde Staten en hun federale overheid
De Verenigde Staten en hun federale overheid
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
Industriële revolutie
Kenmerken van de industriële samenleving
Wat je moet kennen en kunnen
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Sociale media op school
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1.
De Verenigde Staten en hun federale overheid
De Verenigde Staten en hun federale overheid Van grondwet tot burgeroorlog § 1.2.
Indonesië.
Onderwerp: De verschillende economische sectoren opsommen, met voorbeelden illustreren, hun relatief belang inschatten.
StatIG in de Vrolijke School
Quiz ter afronding van hoofdstuk 2
De Republiek in een tijd van vorsten. Tijdafbakening Beginpunt 1477 Begin Habsburgse overheersing van de Nederlanden Eindpunt 1702 Begin 2 de Stadhouderloze.
De IndustriËle revolutie
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Begrippen in verband met het levenseinde.
DE KLASSIEKE OUDHEID De groei van het romeinse imperium, waardoor de grieks- romeinse cultuur zich door europa verspreidde.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Industriële Revolutie
Evaluatie Leerlijnen.
Tijd van burgers en stoommachines,
De economische dimensie
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Hoofdstuk 3 terugblik.
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
Township  Maken van een huis.  Arme zwarte bevolking  Huis in de township  Vooraanzicht van het huis  Plattegrond van het huis  Bewoners van het.
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Context 2: Duitsland Les 1 –
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
H8.3 Burgers aan de macht: De Amerikaanse revolutie
H9.1 De Industriële revolutie
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Presentatie vakdidactiek 3
Hoofdconcepten en eindtermen
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Spelling Hoofdletters
Regenten en vorsten 3.6 De wereld van Pocahontas
Geschiedenis 3de jaar.
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Welkom.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
§3.1 Industrie en samenleving
§1.3 Revolutie in Rusland In deze paragraaf leer je over:
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoe gaat het met jouw stad?
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

4 hoofdstukken Hoofdstuk 1 Voorgeschiedenis en staats- inrichting Hoofdstuk 2 periode Hoofdstuk 3 periode Hoofdstuk 4 periode In elk hoofdstuk 3 thema’s -industrialisatie (regulerende rol overheid) -burgerrechten (zwarte bevolking) -buitenlandse politiek (expansie)

1865 als begin (logisch):einde Burgeroorlog -meer eenheid -begin Industriële revolutie -belangrijkere rol in de wereld 1965 als eind (onlogisch) -Civil Rights Act aangenomen -kritiek op de consumptiemaatschappij -buitenlandse politiek aan andere opstelling toe

Stofomschrijving geen uitgebreid verhaal, want anders te veel reproductie en te weinig eigen werk → Leerlingen moeten zelf -verbanden leggen -conclusies trekken -historische voorbeelden geven met gebruik van de historische vaardigheden (zie blz 101) en benaderingswijzen (historisch kritische houding/historisch besef)

Stofomschrijving geeft vooral -historische ontwikkelingen -namen van personen -begrippen -jaartallen (die tussen haakjes staan hoef je niet te kennen)