Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 2
‘t Schrijverke Zoetermeer
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Binnen de methode Het kind in beeld.
Portfolio
Hoe werkt een powerpoint?
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Leren leren…..en het materiaal?
Reflectie.
Rekenproblemen en Dyscalculie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Pass’t Montessorionderwijs ?
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Return to Sender.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Verbindend communiceren met ouders
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Rekenwerkgesprek Willem Rosier.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Circuit en hoeken.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Gesprekstechnieken Les 6.
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
Transcript van de presentatie:

Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’ Kijk op uw kinderen Middenbouw Vincent Jonker en Alette Lanting

Doel Het eigen handelingsrepertoire vergroten op het gebied van diagnosticeren in de klas. Door Het vaststellen en uitwisselen van handvatten en tips.

Programma Plenair: In groepjes: ▸Plenair: Inleiding met een observatie Kennismaken d.m.v. stellingen Stellingname Op onderzoek in methodes Oefenen in analyseren Uitwisselen ervaringen Uitwisselen handvatten en tips

Waarom diagnosticeren? Zonder diagnose geen hulp! Aanbrengen van ontbrekende kennis Vervangen van niet-adequate kennis Een signaleringstoets is maar een signaal. Een kind kan niet oefenen wat het niet kan. Verzamelen informatie over oplossingsstrategieën en aanpakken inzicht voorkennis Soms zie je je dat kinderen vastlopen, maar je weet de oorzaak hier nog niet van. Dus je neemt waar….het lukt niet…..maar je begrijpt het nog niet… Schriftelijk werk of observatie geven niet altijd alle informatie die je nodig hebt om te snappen wat een kind denkt. Gevaar is als je niet begrijpt, dat je na een onvoldoende toetsresultaat alleen extra oefenstof aanreikt. Maar de vraag is of het kind dat dan wel begrijpt.

25 x 16 Video niet helemaal af laten spelen, alleen oplossing meisje + belinda

Diagnosticeren is…

Kies uw stelling! Diagnosticeren is iets anders dan hulp bieden. Diagnosticeren is specialistenwerk. Diagnosticeren is een kerntaak van elke leerkracht. Diagnosticeren is in groep 8 te laat. Diagnosticeren is tijdrovend. Diagnosticeren is ………

Diagnosticeren is iets anders dan hulp bieden. Wanneer heet iets diagnosticeren? Wanneer pas je het toe? Eigenlijk is er sprake van een continue wisselwerking (signaleren, verder doorvragen/doorkijken)

Diagnosticeren is specialistenwerk Je start met je eigen expertise, Tijdgebrek kan een reden zijn om specialisten in te schakelen Stem daarbij goed af (schuif het probleem niet af) Soms zijn problemen hardnekkig

Stellingname!

Na de toets … diagnose Toets RekenRijk groep 5 blok 6 Bekijk de toets van Eva Analyseer de oplossingen Welke vragen ga je stellen tijdens het diagnostisch gesprek? Waar let je op tijdens het gesprek? (observatiepunten) Na deze opdracht: uitdraai rekenrijk geven, verschillen/ overeenkomsten?

De organisatie van diagnosticeren Hoe gaat u op uw school om met diagnosticeren? Op welke momenten kun je diagnosticeren en bij wie ga je diagnosticeren? Wie diagnosticeeert de leerkracht, IB’er, RT’er? Wat zegt de methode? Waar vind je het? Wat heb je als leerkracht nodig om goed te diagnosticeren? . . . . . .

Waar ligt meestal de problematiek? Automatiseren (eerst werken aan de onderlaag – zie o.a. de IJsberg-metafoor- daarna oefenen) Sprongen van 10 (>) Leerlijn tot 100 Overgang van concreet naar abstract Klokkijken Geen gebruik van kladblaadje

Op onderzoek in methodes

Wat heb je als leerkracht nodig? Kennis leerlijnen en didactiek Einddoelen van de groep weten Oplossingsstrategieën en deelstappen weten Gebruik van modellen Tijd Goed klassemanagement Wijze van vragen stellen Hoe kinderen leren Naast kennis ook lef en inspiratie  Doen!!!

Uitwisselen handvatten en tips

Observatiepunten algemeen Verbaal Non verbale handelingen Oriëntatie op de opgave Concentratie Controle handelingen

Observatiepunten bij de opgave Niveau van abstractie - concreet (handelen en gemateraliseerd) - modelondersteund (modellen, schema’s) - formeel (5+2) - toepassen De strategie De verkorting (tempo en uitvoering handeling) Inzicht Na hulp: Toepasbaar/ wendbaar Leerbaar

1. Niveaus van abstracties 62-28= 1. Informeel, contextgebonden niveau: van 62 blokjes worden er achtereen volgens 20 en 8 weggenomen 2. Semiformeel, modelondersteunend niveau: 3. Formeel niveau: 62-28=

Formeel niveau Bouwsteen Model WWO © F.M.- N.B. 10 Bouwsteen Model Het drijfvermogen omvat globaal het werken met contexten, (eventueel) modellen en materialen en het bestuderen van getalrelaties. Pas daarna komen we bij het topje van de ijsberg: de formele bewerkingen. Zie verder algemene inleiding blz. 3 t/m 5 WWO © F.M.- N.B.

Protocol ERWD Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie 21

2. Strategiegebruik voor 62 - 28 Rijgend 62 – 10 – 10 – 2 – 6 = Splitsend 60 – 20 = 40 2 – 8 = - 6 (te kort) 40 – 6 = 34 Varia 62 – 30 + 2 = 64 – 30 =

3. Verkorting

3. Verkorting

Niveaus van handelen Materieel niveau – handelen met materialen Gematerialiseerd niveau – tekeningen, plaatjes Perceptief niveau – kijkend Verbaal niveau – verwoorden Mentaal niveau

Technieken voor handelingsonderzoek (1) Observatie: Wat doet en zegt het kind, handelingen herkennen, vragen stellen ter verduidelijking Verbaal (open) gedrag – handelend, verwoordend Non verbaal (verborgen) – vingers, ogen, knikken hoofd, staren, tijd Algemeen – hoe oriënteert een kind zich en controle achteraf

Technieken voor handelingsonderzoek (2) Vraagtechnieken: Introspectie - kind denkt hardop tijdens het oplossen Retrospectie – kind vertelt achteraf (hoe heb je het gedaan, wat heb je gedacht?) Doorvragen – aanvulling op of verduidelijking (hoe heb je geteld?) Open vragen - kan je mij vertellen hoe je dat hebt gedaan? Pas op voor suggestieve vragen zoals: “Heb je geteld?” Bespiegelen: Uitlokken van reflectie d.m.v. vragen laten nadenken (welke som is moeilijk, waarom?) Tijd van reactie en oplossen

Wat heb je als leerkracht nodig? Kennis van de leerlijnen Kennis van de didactiek Kennis van leren en leerprocessen Hoe kinderen leren Tijd Kennis van vragen stellen Goed klassenmanagement 28

Aandachtspunten Momenten: voor de toet, tijdens zelfstandig werken, na de toets Kind krijgt geen hulp tijdens een diagnostisch gesprek Zorg voor een doorgaande diagnostische lijn in de school. Stel een protocol op. Laat stiltes vallen, reageer niet te snel Zorg voor een goede overdracht als een IB-er of RT-er de diagnostiek doet. Als leerkracht ben jij verantwoordelijk voor de leerling. Diagnosticeer ook bij begaafde rekenaars Valkuilen: Te laat ingrijpen. Zelf invullen en hulp bieden. Niet uit laten praten

Materialen voor diagnostiek Methode Maatwerk Cito hulpboeken UTG toets