Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Rekenproblemen en Dyscalculie
Kennismakingsavond Groep 7 Dinsdag 17 september 2013.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Breuken en (grote) kommagetallen
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
X : Tafels Niveau 1F/S Paraat hebben: (selectie) Producten uit de tafels (tot en met 10) uit het hoofd kennen. Delingen uit de tafels (tot en met 10) uitrekenen.
Rekenen en Rekenproblemen
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
wiskunde in vernieuwd vmbo
Bijeenkomst 2 10 januari 2012 vincent jonker & monica wijers
Cursus rekendidactiek
RekenWeb.
Een nieuw spel voor het RekenWeb
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Over rekenen gesproken
Informatieavond Pelikanen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Achtergrond rekenproblemen
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Leerlijnen in een Wiki
Rekenen op de automatische piloot ??
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Welkom.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Workshop hele getallen 1
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Dyscalculie uit:
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Een dag in groep 4 11 september Inhoud  Werken in de klas  Vakgebieden -Rekenen -Alles-in-1 -Technisch lezen  Mentor overzicht.
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Juf Naomi (groep 1/2) Juf Liesbeth (groep 6 en 7/8) Juf Francis (groep 8)
Presentatie ouderbijeenkomst
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
IMATerials: audiomat  .
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
2.4 Breuken vermenigvuldigen en delen Delen door een breuk
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Rekenspecialist bijeenkomst 2
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Verder rekenen met kommagetallen
Transcript van de presentatie:

Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo Bijeenkomst 1 9 november 2004 vincent jonker & monica wijers

Onderwerp: rekenen Rekenprogramma’s en Flexwis Uitdagend Remediërend Motiverend

Achtergronden Instroomniveau vmbo, vaak groep 6 Wel tafels, beetje breuken, kommagetallen, maar nauwelijks tot geen verhoudingen, breuken, procenten. Basisvaardigheden Motivatie Taal

Aanpak van deze leerlingen in VO Niet: steeds maar hetzelfde nog een keer aanbieden Richten op redzaamheid (gecijferdheid) Proberen basaal inzicht en getalbegrip (opnieuw) te ontwikkelen ihb getallenlijn Wel oefenen: liefst speels, niet-bedreigend, productief, dichtbij eigen interesses

inhoud en didactiek rekenen PO weinig/geen cijferen, maar schatten en gebruik rekenmachine opbouwen vanuit inzicht (buursommen, ..) wel oefenen en automatiseren (bijvoorbeeld tafels) interactie langer op concreet niveau blijven (drijfvermogen)

Getalbegrip Flitsbeelden (elementair getalbegrip, munten) Springen op getallenlijn Plofsommen 1 en 2 Ballon met gewichten Zoom (kommagetallen) Afsnijden (impliciet breukbegrip) Blauwe machine (impliciet breukbegrip) Eerlijk verdelen (breuken)

Schatten Plofsommen 3 (hele getallen, vermenigvuldigen) Vallende sommen (alleen heel + en -) Schatten (schattend rekenen) Boodschappen raden (geld) Onder op de stapel (maatkennis)

Rekenen - tafels Post Kikker (buursommen) 5 op een rij en 3 op een rij (keersommen) Kraak de kluis (factoren)

Rekenen –van alles Betalen met euro’s (geld, elementair) 24-spel Getallenfabriek Barney