Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo Bijeenkomst 1 9 november 2004 vincent jonker & monica wijers
Onderwerp: rekenen Rekenprogramma’s en Flexwis Uitdagend Remediërend Motiverend
Achtergronden Instroomniveau vmbo, vaak groep 6 Wel tafels, beetje breuken, kommagetallen, maar nauwelijks tot geen verhoudingen, breuken, procenten. Basisvaardigheden Motivatie Taal
Aanpak van deze leerlingen in VO Niet: steeds maar hetzelfde nog een keer aanbieden Richten op redzaamheid (gecijferdheid) Proberen basaal inzicht en getalbegrip (opnieuw) te ontwikkelen ihb getallenlijn Wel oefenen: liefst speels, niet-bedreigend, productief, dichtbij eigen interesses
inhoud en didactiek rekenen PO weinig/geen cijferen, maar schatten en gebruik rekenmachine opbouwen vanuit inzicht (buursommen, ..) wel oefenen en automatiseren (bijvoorbeeld tafels) interactie langer op concreet niveau blijven (drijfvermogen)
Getalbegrip Flitsbeelden (elementair getalbegrip, munten) Springen op getallenlijn Plofsommen 1 en 2 Ballon met gewichten Zoom (kommagetallen) Afsnijden (impliciet breukbegrip) Blauwe machine (impliciet breukbegrip) Eerlijk verdelen (breuken)
Schatten Plofsommen 3 (hele getallen, vermenigvuldigen) Vallende sommen (alleen heel + en -) Schatten (schattend rekenen) Boodschappen raden (geld) Onder op de stapel (maatkennis)
Rekenen - tafels Post Kikker (buursommen) 5 op een rij en 3 op een rij (keersommen) Kraak de kluis (factoren)
Rekenen –van alles Betalen met euro’s (geld, elementair) 24-spel Getallenfabriek Barney