Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Samen leren werken in de cloud
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Op Sint-Montfort.
ICT tussen hoop en vrees
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Drieslag functioneel rekenen
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
“Wisweb in alle klassen” november 2003
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Freudenthal Instituut
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Online Plusonderwijs Ontstaan vanuit behoefte plusonderwijs: - structuur en registratie pluswerk - flexibele werkomgeving.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Datum Naam school Naam presentator
De 10e editie havo-vwo OB.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
De Digitale Hoofdrekenklas
Voortgangsgesprek fase 1
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Welkom in 5B!.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Lancering Traject
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
ICT vaardigheden voor docenten en leerlingen
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Toekomstgericht onderwijs
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Interactief oefenen, formatief toetsen
Curriculumontwerp AVO
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
Wlkm p d nfvnd vn ht zsd lrjr
Doorontwikkelen BRON vo
Interactief oefenen, formatief toetsen
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Stichting Praktijkleren
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Transcript van de presentatie:

Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs

Een Welp traject: Ideeen over rijkere wiskunde met ICT Applets + lesmateriaal Implementatie op scholen feedback

Deze workshop: Iets laten zien van dit traject aan de hand van 3 applets

Deze workshop: 1. Uitleg ideeen rond deze applets 2.Kennismaking met deze applets (Practicum) 3.Implementatie op het ATC Leservaringen Inpassing in schoolvisie op ict

Deel 1: Algebrapijlen Vergelijkingen weegschaal Waarmaker

Deel 2: Practicum

“Wisweb in alle klassen” november 2003 Deel 3:

Wisweb Inhoud: Meerwaarde/Visie Activiteiten Ervaringen Implementatie

Meerwaarde/Visie Computerpracticum: –Onderzoekend leren, interactief werken –Effectief leren van basisvaardigheden door feedback Materiaal rijker: visueel, bewegend beeld, interactie, goede structuur Materiaal uitnodigend, drempelverlagend, uitdagend Binnen 5 jaar ICT-rijke omgeving voor alle leerlingen via palm/laptops

Activiteiten Zomerschool (basisvaardigheden) –Waarmakers –Functies raden –Balansmethode –Bordjesmethode –Oppervlakte-algebra V3/G3 (modelontwikkeling parabolen) –Algebra-pijlen –Spelen met functies, functies raden

Organisatie Programma’s web-based: –Eenvoudig op intranet te plaatsen –Ook thuis te gebruiken Oefenen basisvaardigheden erg eenvoudig te organiseren, direct inpasbaar Werkbladen bij modelontwikkeling

Ervaringen (1) Zomerschool –Onderzoekend leren: “probeer maar” –Heldere activiteit/feedback, goed afgebakende basisvaardigheden: steile leercurve –Positief effect op faalangstige leerlingen –Veilige omgeving: fouten maken mag, daar leer je van –Leerlingen gemotiveerd om hoog te scoren

Ervaringen (2) Wisweb in derde klassen (blok 4) –Leerlingen moeite met ontdekkend leren + modelontwikkeling (zijn “Netwerk” gewend) –Lln enthousiast over algebra pijlen –Opbouw materiaal kan nog beter, sommige onderdelen te complex of te vroeg in opbouw

Ervaringen (3) Wisweb in derde klassen (blok 4) –Toetsresultaten goed wat betreft begrip en formules vinden bij parabolen –Gebruik pijlenketting (incl. omdraaien) en omzetten naar formule nog niet voldoende –Cijfers beduidend hoger dan vorig jaar

Implementatie traject 2003/2004 Laptopklas V1b Wisweb in hvg3 (in januari ook h3) Practicum-lessen OB/BB Zomerschool 2004/2005 Structurele verbreding, ook naar andere scholen binnen KLG