Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs
Een Welp traject: Ideeen over rijkere wiskunde met ICT Applets + lesmateriaal Implementatie op scholen feedback
Deze workshop: Iets laten zien van dit traject aan de hand van 3 applets
Deze workshop: 1. Uitleg ideeen rond deze applets 2.Kennismaking met deze applets (Practicum) 3.Implementatie op het ATC Leservaringen Inpassing in schoolvisie op ict
Deel 1: Algebrapijlen Vergelijkingen weegschaal Waarmaker
Deel 2: Practicum
“Wisweb in alle klassen” november 2003 Deel 3:
Wisweb Inhoud: Meerwaarde/Visie Activiteiten Ervaringen Implementatie
Meerwaarde/Visie Computerpracticum: –Onderzoekend leren, interactief werken –Effectief leren van basisvaardigheden door feedback Materiaal rijker: visueel, bewegend beeld, interactie, goede structuur Materiaal uitnodigend, drempelverlagend, uitdagend Binnen 5 jaar ICT-rijke omgeving voor alle leerlingen via palm/laptops
Activiteiten Zomerschool (basisvaardigheden) –Waarmakers –Functies raden –Balansmethode –Bordjesmethode –Oppervlakte-algebra V3/G3 (modelontwikkeling parabolen) –Algebra-pijlen –Spelen met functies, functies raden
Organisatie Programma’s web-based: –Eenvoudig op intranet te plaatsen –Ook thuis te gebruiken Oefenen basisvaardigheden erg eenvoudig te organiseren, direct inpasbaar Werkbladen bij modelontwikkeling
Ervaringen (1) Zomerschool –Onderzoekend leren: “probeer maar” –Heldere activiteit/feedback, goed afgebakende basisvaardigheden: steile leercurve –Positief effect op faalangstige leerlingen –Veilige omgeving: fouten maken mag, daar leer je van –Leerlingen gemotiveerd om hoog te scoren
Ervaringen (2) Wisweb in derde klassen (blok 4) –Leerlingen moeite met ontdekkend leren + modelontwikkeling (zijn “Netwerk” gewend) –Lln enthousiast over algebra pijlen –Opbouw materiaal kan nog beter, sommige onderdelen te complex of te vroeg in opbouw
Ervaringen (3) Wisweb in derde klassen (blok 4) –Toetsresultaten goed wat betreft begrip en formules vinden bij parabolen –Gebruik pijlenketting (incl. omdraaien) en omzetten naar formule nog niet voldoende –Cijfers beduidend hoger dan vorig jaar
Implementatie traject 2003/2004 Laptopklas V1b Wisweb in hvg3 (in januari ook h3) Practicum-lessen OB/BB Zomerschool 2004/2005 Structurele verbreding, ook naar andere scholen binnen KLG