Welkom !
Beter Presteren PISA (International Student Assessment) Aardrijkskunde in PISA Leren van Finland? Voorstellen Beter Presteren KNAG en Beter Presteren
Wat is PISA ? OESO (OECD) programma: 2000, 2003, 2006, 2009 ook andere landen doen mee internationaal vergelijkende test bij scholen uitvoering via lokale organisaties (in Nederland Cito) 15-jarige leerlingen toets op praktische toepassing van kennis en vaardigheden begrijpend lezen, wiskunde, natuurwetenschappen
PISA-vragen: lezen
PISA-vragen: wiskunde
PISA-vragen: natuurwetenschappen dus: heel wat rekenen met en interpreteren van aardrijkskunde
Uitkomsten PISA aard vragen wisselt 2006 2009 Nederland 521 Nederland 519 Finland 553 Finland 544 Korea 542 Korea 541 Japan 517 Japan 529 Australië 520 Australië 519 Zwitserland 514 Zwitserland 517 België 510 Duitsland 510 Duitsland 505 België 509 Zweden 504 Ver. Koninkrijk 500 Ver. Koninkrijk 502 Denemarken 499 Denemarken 501 Frankrijk 497 Frankrijk 439 Verenigde Staten 496 Verenigde Staten 482 Zweden 495 aard vragen wisselt aantal landen neemt toe (bijv. Shanghai) statistische marges vergelijken met vergelijkbare landen meest zinvol In tabel: gemiddelde van de lezen, wiskunde, natuurwet.
Leren van Finland 1 heel nuttig, kan via EUROGEO/Herodot weinig grote steden, homogene bevolking proces van (vrij ingrijpende) hervorming en verbetering verloopt heel geleidelijk (10 j cyclus) scholen belangrijk binnen lokale gemeen-schappen, gratis onderwijs en maaltijden grote autonomie scholen en leraren veel aandacht kwaliteitsbewaking van onderop kleine klassen, hoogopgeleide leraren weinig speciaal onderwijs: weinig diversiteit tussen scholen, veel binnen scholen
Leren van Finland 2
Leren van Finland 3 basisschool (9 jaar): 1-4: geïntegreerd milieuvak 5-6: AK geïntegreerd met biologie 7-9: AK apart vak bovenbouw (3 jaar): 2 verplichte AK cursussen (fysisch, sociaal) 2 gespecialiseerde AK cursussen (keuze) cursussen toegepaste geografie (school kiest) actuele thema’s: experimenteel en contextueel leren
Actieplan Beter Presteren ambitie: NL bij 5 sterkste kenniseconomieën meer aandacht voor Nederlands, Engels, wiskunde en natuurwetenschappen minder profielen in voortgezet onderwijs centrale toetsen op eind onder- én bovenbouw meer aandacht voor excellente leerlingen nu eerst: advies Onderwijsraad Beter Presteren, KNAG Onderwijsdag 2010
Kanttekeningen bij Beter Presteren PISA dekt maar deel kenniseconomie: Nederland is dienstenland goed management en bestuur en levendige cultuur zijn ook belangrijk problemen in het voortgezet onderwijs hebben maar beperkt met vakkenpakketten te maken: beleidsdrukte positie leraren organisatie onderwijs en scholen
KNAG en Beter Presteren 1 positieve en proactieve insteek nauwlettend volgen en analyseren van de ontwikkelingen ontwikkelen dynamisch AK actieplan, dat inspeelt op de ontwikkelingen adequaat reageren tijdens het beleidsproces: Onderwijsraad Ministerie Politiek media
KNAG en Beter Presteren 2 optuigen KNAG-`taakgroep’ Beter Presteren centrale rol Afdeling Onderwijs nauwe betrokkenheid KNAG hoogleraar Onderwijsgeografie open communicatie en interactie met de leden via internet Van der Schee en Ottens beschikbaar voor de taakgroep neem contact op met Van der Schee en Ottens, vandaag of via KNAG-bureau