Administratieve vereenvoudiging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Suggesties voor een symbiose Simplification administrative et protection.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onbeperkt bijverdienen na 65 jaar met behoud van pensioen
Advertisements

gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De toekomst van de certificatie L'avenir de la certification
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
2 ème journée de la Philanthropie - 10 mai 2011 Tweede dag van de Filantropie - 10 mei 2011.
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
De Federale Commissie Rechten van de Patiënt stelt zich voor La Commission Fédérale Droits du Patient se présente Colloquium patiëntenrechten 26 oktober.
VOL SUR CHANTIER F. Walschot >Sensibilisation >Clôturer le chantier >Ranger le matériel / Verrous / Clés >Marquerle matériel les matériaux.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
de geschiedenis van het Scheeps Afvalstoffen Verdrag door Bert Veraart
Info-café 27 februari 2012 Info-café 27 février 2012.
De Lissabonstrategie ( ) Strategie voor groei en werkgelegenheid door de Europese Raad Doel: “Om van Europa de meest concurrerende en dynamische.
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
eGovernment, eHealth en bescherming van de privacy
1. 2 Brussel, 7 maart 2002 Jean-Marc DELPORTE Adjunct-administrateur-generaal van de belastingen Voorzitter Begeleidingscomité Fisconet Ministerie van.
Beveiliging van digitale informatie: enkele uitdagingen voor de overheid Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuur.
Informatieveiligheid Waarborgen van vrij verkeer van persoonsgegevens
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
IAB Stage - Stage IEC Scriptie - Mémoire L. Kerfs - C. Cloquet Stagecommissie - Commission de stage Juni Juin 2009.
FOD Economie - SPF Economie De hervorming van het suikerbeleid vanuit verschillende invalshoeken Regards croisés sur la réforme de la politique sucrière.
Belgisch Netwerk Armoedebestrijding Réseau Belge de Lutte contre la Pauvreté Actieve Inclusie Oktober 2008 Inclusion Active Octobre 2008.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Werf Mobiliteit Chantier Mobilité Ministerraad 7 juni 2006 Conseil des Ministres 7 juin 2006.
Justitie La Justice Ministerraad 19 juli Vrije keuze achternaam Libre choix du nom de famille.
Waarom loopt het fout?. les dirigeants de leiders.
VLIR QAU - AEQES 1.  Cel Kwaliteitszorg VLIR  onafhankelijk evaluatieorgaan Vlaamse universiteiten  korte geschiedenis ◦ optimalisatie ◦ accreditatie.
 Joint Degree Gids (Prins Filipfonds)  Internationale Mobiliteit in het Vlaams Hoger Onderwijs – Bologna-experts ( )  Descriptoren internationalisering.
ACTIVITEITENVERSLAG RAPPORT D’ACTIVITES A ANTAL KLACHTEN – N OMBRE DE PLAINTES.
Dans moins de 30 jours … In minder dans 30 dagen…
Grammaire chapitre 3 3 havo.
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
L’arithmétique a quatre domaines: Nombresproportions Mesurer et géométrie relations.
Overzicht modellen / Résumé des Modèles Cloud vs On-Premise Model/ModèleOn-Premise (client/server) HybrideCloud (Full Cloud) Oplossing ter plaatse bij.
INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014. INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014 Inleiding / Introduction Rik Baeten Diensthoofd Grootstedenbeleid Chef de service Politique.
Toutes les femmes ont un sourire qui parle au cœur Quelque chose qui ressemble à du bonheur Alle vrouwen hebben een lach vanuit het hart. Een lach die.
Enquête lokale fiscaliteit 2004 Enquête fiscalité locale 2004 Persconferentie van 7 februari 2005 Conférence de presse du 7 février 2005 Baudouin Velge.
Ronde tafel ADR-C Ronde tafel ADR-C Impartial Consumer Mediation Ivan Verougstraete en Hans De Coninck, experten justitie en mediatie Brussel, 24 april.
Workshop: Pas Compris? Ok! Séraphin Mukendi et Annemie Janssens.
HET AANWIJZEND VOORNAAMWOORD
Suspension volontaire de prestations Vrijwillige opschorting van prestaties.
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
Ziekte van Crohn en colitis ulcerosa Maladie de Crohn et colite ulcéreuse Onderzoek bij de patiënten Enquête auprès des patients.
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
Aanvraag van eHealth-certificaten Aanvraag procedure voor de eHealth- certificaten om de eHealth box te gebruiken in het kader van de TDI-registratie Brussel,
Splendeur du Portugal - Volet n°1 Le monumental Monastère des Hiéronymites ou le Monastère de Jéronimos (Lisbonne)
Breazy Een semi-disposable doek met een gepatenteerde golfstructuur. Een doek die naast een microvezel schoonmaakprestatie ook novolon® pick-up pockets.
Werknemers van uw onderaannemers uit Europa: stand van zaken Hilde Thys Manager ISIS-Consult.
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
EPN congres Europese Estateplanning 14 september 2017 Amsterdam
Instrument Évaluation Violence entre Partenaires 15 décembre 2016
ORALAIR 100 IR & 300 IR comprimés
Inspection des réseaux d’égouttage, étape cruciale de la gestion de ce patrimoine enterré méconnu  Ir. Alain LEURIDAN Chef de division QSC.
Orgadon: vers une solution électronique sécurisée pour l’enregistrement des dons
Klimaatverandering, ook een bedreiging voor de financiële stabiliteit van België? De aanpak van de NBB 30 oktober 2017 Jo Swyngedouw Hoofd prudentieel.
Onbeperkt bijverdienen na 65 jaar met behoud van pensioen
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
Résultats de l’enquête sur les normes de qualité de la préparation des médicaments au sein des officines hospitalières 24 avril 2018.
INFORMATION SUR LES MATIERES RID LORS D’UNE INTERVENTION
KICK OFF AMIF 31 2 juli juillet 2018.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
EGOV SELECT.
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Transcript van de presentatie:

Administratieve vereenvoudiging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Suggesties voor een symbiose Simplification administrative et protection de la vie privée Suggestions pour une symbiose Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel Website:

2 Kruispuntbank Sociale Zekerheid 15/10/2002 Suggestie 1Suggestion 1 n de Europese Richtlijn handelt zowel over vrij verkeer van informatie als over bescherming van de persoonlijke levenssfeer n de nationale wetgeving en de CBPL hebben ook als taak aandacht te besteden aan beide aspecten n informatieverwerking moet gebeuren op de wijze die de persoonlijke levenssfeer het minst schendt n maatregelen inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer mogen de verwerking van informatie niet nodeloos bemoeilijken indien deze is toegelaten n la directive européenne porte tant sur la libre circulation d’informations que sur la protection de la vie privée n la législation nationale et la CPVP ont également pour tâche de prêter attention à ces deux aspects n le traitement d’informations doit être effectué de la façon qui porte le moins atteinte à la vie privée n les mesures en matière de protection de la vie privée ne doivent pas compliquer inutilement le traitement d’informations lorsque celui-ci est permis

3 Kruispuntbank Sociale Zekerheid 15/10/2002 Suggestie 2Suggestion 2 n de bescherming van de persoonlijke levenssfeer vormt een wezenlijk onderdeel van een geïntegreerd informatie- veiligheidsbeleid n de eindverantwoordelijkheid inzake informatieveiligheid ligt bij de eindverantwoordelijke van elke instelling of onderneming n ondersteuning is waar mogelijk gewenst door een consulent inzake informatieveiligheid en bescherming van de persoonlijke levenssfeer n la protection de la vie privée fait partie intégrante d’une politique de sécurité de l’information intégrée n le responsable final de chaque institution ou entreprise assume la responsabilité finale en matière de sécurité de l’information et protection de la vie privée n un soutien par un conseiller en sécurité de l’information et protection de la vie privée est souhaitable dans la mesure du possible

4 Kruispuntbank Sociale Zekerheid 15/10/2002 Suggestie 3Suggestion 3 n administratieve vereenvou- diging impliceert een verregaande mate van procesintegratie tussen overheidsdiensten n het finaliteitsbeginsel vervat in de Wet Verwerking Persoonsgegevens dient dermate te worden geïnterpreteerd dat dergelijke procesintegratie niet nodeloos wordt bemoeilijkt n la simplification administrative suppose une forte intégration de processus entre services publics n le principe de finalité prévu dans la Loi Traitement de Données à caractère personnel doit être interprété de façon à ne pas compliquer inutilement une telle intégration de processus

5 Kruispuntbank Sociale Zekerheid 15/10/2002 Suggestie 4Suggestion 4 n een efficiënte uitwisseling van persoonsgegevens tussen overheidsdiensten met respect voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer kan worden bereikt door de uitwisseling te onderwerpen aan een machtiging van gespecialiseerde comités opgericht in de schoot van de CBPL en samengesteld uit onafhankelijke informatie- veiligheids- en domein- experten n un échange de données à caractère personnel efficace entre services publics qui respecte la protection de la vie privée peut être réalisé en soumettant l’échange à une autorisation de comités spécialisés institués au sein de la CPVP et composés de conseillers en sécurité et d’experts de domaine indépendants

6 Kruispuntbank Sociale Zekerheid 15/10/2002 Suggestie 5Suggestion 5 n elke concrete uitwisseling van persoonsgegevens wordt best getoetst op conformiteit met de vastgelegde machtigingen door de uitwisseling te laten verlopen via een derde, die onafhankelijk is van de verzendende en de ontvangende overheidsdienst, en die -een preventieve toetsing verricht op de conformiteit van de uitwisseling met de machtigingen -de uitwisseling logt voor later onderzoek in geval van vermoed misbruik of een klacht n tout échange de données à caractère personnel concret subira de préférence un contrôle de conformité avec les autorisations établies en faisant passer cet échange via un tiers indépendant du service public émetteur ou receveur qui -effectue un contrôle préventif de la conformité de l’échange avec les autorisations -garde une trace de l’échange pour examen ultérieur en cas d’abus présumé ou d’une plainte

7 Kruispuntbank Sociale Zekerheid 15/10/2002 Suggestie 6Suggestion 6 n de transparantie inzake het gebruik van de persoons- gegevens tov de betrokkene kan worden gerealiseerd door -gepaste informatieverstrekking bij de inzameling van de persoons- gegevens met opting-out- mogelijkheid tav bepaalde uitwisselingen -de openbaarmaking van alle machtigingen op een wijze dat de betrokkene eenvoudig kan na- gaan welke latere uitwisselingen na een inzameling van persoons- gegevens zijn toegestaan -de automatische mededeling van de gebruikte persoonsgegevens en hun bron bij de mededeling van elke beslissing die wordt genomen op basis van persoonsgegevens n la transparence en matière d’utilisation de données à caractère personnel vis-à-vis de l’intéressé peut être réalisée grâce à -une communication adéquate d’informations lors de la collecte des données à caractère personnel avec des possibilités de opting out pour certains échanges -la publication de toutes les autorisations de façon à ce que l’intéressé puisse simplement vérifier quels échanges sont permis ultérieurement après une collecte de données à caractère personnel -la communication automatique des données à caractère personnel utilisées et leur source lors de la communication de toute décision prise sur la base de données à caractère personnel

8 Kruispuntbank Sociale Zekerheid 15/10/2002 Suggestie 7Suggestion 7 n administratieve vereenvoudiging wordt vergemakkelijkt door de beschikbaarheid van een uniek nummer per te identificeren entiteit, dat best inhoudsloos is en onveranderlijk gedurende de levensduur van de entiteit n het bestaan of het gebruik van dergelijk uniek nummer moet niet worden bemoeilijkt uit naam van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer n wel moet de uitwisseling en interconnectie van persoons- gegevens worden geregeld op de hierboven vermelde wijze n la simplification administrative est facilitée par la disponibilité d’un numéro unique par entité à identifier; de préférence ce numéro ne reflète pas de contenu et est invariable au cours de la vie de l’entité n l’existence ou l’utilisation d’un tel numéro unique ne doit pas être entravée au nom de la protection de la vie privée n toutefois l’échange et l’inter- connexion de données à caractère personnel doivent être réglés de la façon précitée

9 Kruispuntbank Sociale Zekerheid 15/10/2002 Suggestie 8Suggestion 8 n het onderzoek naar non- take-up van rechten of naar fraude door combinatie van gegevens gebeurt best op basis van gecodeerde gegevens n voor de geselecteerde gevallen kan de decodering gebeuren door bemiddeling van een instantie onafhankelijk van degene die het onderzoek verricht n l’examen de non-recours aux droits ou de fraude par le biais de combinaison de données est de préférence réalisé à partir de données codées n pour les cas sélectionnés le décodage peut être réalisé à l’intervention d’une instance indépendante de celle qui réalise l’examen

Dank u - Merci