Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

6 Informatie bijeenkomst over de oprichting van LECO De Lokale Energie Coöperatie In de regio Opsterland.
SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
“Een reis naar Licht”.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Wordt de wereld een dorp? Turkije: buurman of verweggistan?
Verkeers- stellingenspel
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Gezegden.
Presentatie Gemeenteraad Waalwijk Parkmanagement Waalwijk Parkmanagement wil zich profileren als partner voor alle bedrijven in Waalwijk en.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Marleen Marleen is superonzeker. Vorig jaar heeft ze haar profiel gekozen en ze dacht dat ze het toen helemaal goed deed met haar keuze voor cultuur en.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
 Definitie duurzame mobiliteit  Definitie sociale economie  Duurzame mobiliteit inherent aan de sociale economie.
Tijd voor wat filosofie Muziek: The Great Pretender (The Platters)
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Fietsbeleid in Culemborg
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
Tussen techniek en gedrag. Wie zijn wij Pioniers van het autodelen Nu al in 100 Nederlandse en Duitse steden Rotterdams bedrijf dat tot de top-3 wereldwijd.
Weglopen Johanna Kruit.
Binnenkort is het vakantie !! Je zal me toch niet achterlaten hé ???
“ Echte en gemeende vriendschap”
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Wat is het heerlijk om een man te zijn!!
Dirk van der Borg voorzitter Woerdens Beraad 1 oktober 2014.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
God maakte in het begin alles.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
Welkom bij de parallelsessie: Zonder bewoners, géén energiebesparing!
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Gezondheid & de Omgevingswet
Lesbrief 2 Magazijnen.
Programma Ruimte & Wonen
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Webinar Spits mijden in Arnhem
Nationaal Parkeercongres 2017
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Nationale Omgevingsvisie
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Bewonersavond 20 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans

Nu kunnen we stoppen: “alles is gezegd”.

Duurzame Mobiliteit: mijn simpele definitie. 1. Laat mensen hun ding doen. 2. Liefst zonder afstand. 3. Blijf binnen de 2 km. 4. Als we reizen, liefst collectief. 5. In alle andere gevallen: de auto. OK. OESO-definitie. Toch.

1. Duurzame Mobiliteit is niet: “ terug naar “af””. “Stads-ontwikkeling. Kern-ontwikkeling. Regio- ontwikkeling.” Zwitsers, …: die rekenen. “Groen of economie?”: absoluut foute dualiteit. EU doet het. Wij lopen achter, reken maar.

2. “Tragedy of the Commons”. Persoonlijk voordeel op korte termijn > Collectief belang op lange termijn. Vb: Ieder zijn treintje? “Foot-Print” van huishoudens, instituten, bedrijven, overheden,… verrekenen. We bouwen op de verkeerde plaatsen. Werkt dubbel: benutting infra en diensten/belasting netwerken. Vlaanderen is niet coherent: subsidies, taxatie,…????? Vb: Bunker Vroenhoven. Vb: Prijs postzegel, afval, nutsleidingen,…????? “Basis-Nabijheid”: nieuw concept.

3. Juiste systeem voor juiste doelgroep. “Verkeerskunde = Kiezen.” “ Of – Of”, niet “En – En”. Elk verplaatsings-systeem heeft haar onder- en boven-grenzen: respecteer die logica.

Bereik

4. Hou de “Keten” in de gaten. Verkeerskunde is “van deur-tot-deur”. Vb: Fyra? Amai. Vb: Totale reis-snelheid berekenen: dan wordt NMBS een fiets-bedrijf. Vb: Fiets is vaak sneller dan auto: cfr. mijn vrouw. Door-denken.

5. Parkeren: de sleutel. Parkeren is gemeentelijke autonomie. Geen alibi om niet te handelen. “Ruimtelijke schaarste”: kiezen. “Teveel P.” = Banalisering Openbare Ruimte. “ Rekening-Stilstaan”. Kan Nu, zonder EU.

6. “Duidelijkheid”. Durf keuzes maken, in Gods naam. Vb: Parkeren: 25% zoekverkeer. Vb: “Gratis Kwartiertje”? Ontvlechting? Nooit van gehoord? Doen. OV-assen, fiets-straten, bewoners-P los van bezoekers,…

7. Als we ruimtelijk niet hebben durven kiezen, dan moeten we het verkeerskundig doen. Ooit betalen we onze rekening voor onze “ruimtelijke laksheid”. There’s no such thing as a free meal. Vb: lintbebouwing = lokale wegen afknippen. Vb: lintbebouwing = snelheids-reductie, midden- bermen, keer-punten,…. Et alors? Vb: Kiezen voor fiets-routes. Vb: Friesland-dorp.

Speed en stop-distances.