Digitale vrachtwagensluizen Erik De Wispelaere
Problematiek Dagelijks doorkruist zwaar vrachtwagen-verkeer de dorpskernen van de Gentse Kanaalzone (kortste en snelste weg). Rieme: meer dan 700 vrachtwagens per dag Gevolg: zwaar doorgaand vrachtverkeer zorgt voor heel wat verkeersoverlast leefbaarheid dorpen ernstig aangetast
Concrete oplossing Zoneborden + digitale dubbelpolige sluis (Belgische primeur!) In werking op 22 november 2010 Testperiode van 6 maanden: automatische controle om doorgaand vrachtverkeer hoger dan 3 meter te weren Na definitieve goedkeuring door parket: automatische registratie & verbalisering
Werking digitale vrachtwagensluis
Werking digitale vrachtwagensluis Samenstelling: Lussen in de weg → detectie voertuig Lasers in de hoogte → detectie in de hoogte Onbemande digitale camera
Werking digitale vrachtwagensluis Indicatieve lussen
Werking digitale vrachtwagensluis ANPR camera (Automatische nummerplaatherkenning)
Werking digitale vrachtwagensluis CCTV camera
Werking digitale vrachtwagensluis Gegevensoverdracht Data pool 2 Centrale data server: Matching nummerplaten Berekening doorreistijd Database Statistieken Data pool 1 Gebruiker lokale politie
Evaluatie Afspraken: Sluizen werken 24u/24u Doorrijtijd 4 minuten Boete 50 euro Resultaten: Van meer dan 700 vrachtwagenbewegingen per dag naar minder dan 150 tussen de 8 en 15 overtreders per dag
Toekomst Positieve evolutie: Interesse bij vele besturen Enthousiasme bij bewoners Geen hinder voor niet geviseerde groep weggebruikers Zinvol indien er uitgewerkte vrachtwagen- routeplannen zijn Toestellen worden goedkoper en kleiner
Toekomst Sluizen kunnen meer dan doorgaand vrachtverkeer tegenhouden: data verzamelen (intensiteit, herkomst-bestemming, gemiddelde snelheid, …) trajectcontrole weren doorgaand autoverkeer