Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Developmental Coördination Disorder
Advertisements

Belang van beweging voor ontwikkeling van de hersenen
Sebastiaan Bruinsma mei 2014
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Vergoedingsregeling dyslexie
Klinisch Kinderneurologisch Onderzoek voor de CLB-arts
Workshop Relationele en seksuele vorming
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Leerstoornissen in DSM-IV
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
… de stap naar het eerste leerjaar
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
VMBO in Beweging Brandenberg een gezonde school!!! Alle leerlingen actief!!!
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
DCD Developmental Coordination Disorder
Autisme Spectrum Stoornissen
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Je herkent het pas als je het kent
Motorische Remedial Teaching
De zin en onzin van bewegen bij MS
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Depressie bij ouderen.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Bewegen met RA Jef Van Rompay met dank aan Dieter Van Assche
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Voortekenen herkennen
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Gameverslaving: facts and stories
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Topfysiotherapie en Haptotherapie de Basis
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Netwerkbijeenkomst Zorgpad: valpreventie
RUG-NETWERK regio Heerhugowaard
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
Depressie bij kinderen en adolescenten
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Kwalitatief motorisch onderzoek
Development Coördination Disorder
Transcript van de presentatie:

Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven Kijken naar motoriek Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven

Kleuters in beweging ontwikkeling spelenderwijs

Kleuters in beweging rennen springen dansen gooien vangen klimmen fietsen tekenen ...

Motoriek is een tweewieler? ‘Grootmotoriek’ Fijne motoriek geen identieke tweeling

Motoriek is een veelheid Kracht Evenwicht Behendigheid Snelheid Beheersing & coördinatie Precisie Handvaardigheid Inschatting (perceptie !)

Motoriek beoordeelbaar? Factor ‘g’ Beweging in ontwikkeling - leeftijd Jongens – meisjes Kwantiteit – kwaliteit Samenhang met andere ontwikkelingsdomeinen

Evaluatie Observatie individueel / groep Bevraging ouders / leerkrachten (test - neuromotorisch) onderzoek Wie wordt onderzocht? (risico-groepen bv kinderen met laag geboortegewicht) Wie onderzoekt? Wat?

Beoordeling motorische ontwikkeling Systematische beoordeling Screening (transversaal) vals + / - Surveillance (longitudinaal) Test (criterium?) validiteit betrouwbaarheid / herhaalbaarheid (intra-inter) haalbaarbeid (tijd – ruimte - materiaal)

Waarom beoordelen? (vroeg)detectie interventie voorkomen en behandelen delay – deviance – disease interventie stimuleren – remediëren voorkomen en behandelen

Detectie botaandoening spierziekte (vb. spierziekte van Duchenne) neuropathie (vb. Charcot Marie Tooth) bindweefselpathologie afwijking sensorium centraal zenuwstelsel

Beweging en CZS voorhoornpathologie (Kugelberg-Welander) hersenen CP tumor structurele afwijking CZS (aangeboren – verworven ‘functionele’ afwijking CZS (vb. tremor)

Motoriek en hersenen progressieve aandoeningen (genetisch-metabool) vb. adrenoleucodystrofie Hallervorden-Spatz ataxia telangiëctasia Kearns-Sayre … geassocieerd: cognitieve beperkingen – ADHD – autisme Developmental Coordination Disorder

ataxia telangiectasia

Kearns-Sayre (ophtalmoplegia plus) oogbewegingen beperkt ptose verlies spierkracht cardiale ritmestoornis

Klinisch onderzoek blijft onvervangbaar huid oogbewegingen tongmobiliteit spiermassa (kuiten te dik / te dun) vorm voeten peesreflexen (paradox?) hoofdomtrek kleine anomalieën soms van groot belang

Developmental Coordination Disorder Definitie: - motorische achterstand, coördinatiegestoord, onhandig (ifv leeftijd) - interfereert met ADL en schoolresultaten - niet ten gevolge van een somatische aandoening - geen pervasieve ontwikkelingsstoornis - indien mentaal geretardeerd, dan zijn de motorische problemen ernstiger dan verwacht voor dat IQ  IQ > 70

Prevalentie:

Soft signs Bv. geassocieerde bewegingen leeftijdsafhankelijk hielengang diadochokinese pianotage mond openen – vingers spreiden leeftijdsafhankelijk aspecifiek

(Cor-)relaties? dagelijks leven - test vragenlijst – test test – test testonderdeel - geheel motoriek – intelligentie motoriek - leren

Studies in Leuven toepasbaarheid buitenlandse testen normen leeftijdsgroepen gebruik vragenlijsten ouders – leerkrachten vragenlijst vs test balvaardigheid als insteek DCD leereffect als criterium? M-ABC – kleutervolgsysteem variabiliteit (en evolutie!) jongens - meisjes

Zet kleuters in beweging kijken is begin? spelen = oefenen ruimte gelegenheid tijd samen pret

Vragen & Problemen scheidingslijn(en) – identificatie wie vraagt? – wie test? verwijzen wie? waarheen? ouders wat met leerzorg morgen? Quid GON?

Mogelijkheden CLB’s team (informatie vanuit meerdere kanalen – disciplines) synergie school – CLB positieve context (bewegingsopvoeding) 2-stappen consult arts?