Project Fermentatie: studenten doen onderzoek in een imaginair bedrijf

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage bij Technische Informatica
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Edushock leerfestival
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Reflectievaardigheden en instrumenten
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Training Horecateam Het Rijk Golfbanen
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Presenteren voor starters
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
VTB Technasium Vakcollege
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Projectweek.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Practicum fysica: denken en redeneren over én experimenteren met fysische wetmatigheden Luc Vanden Abeele.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Een leesbare toelichting bij een beleidsartikel? volgens RBV 2006 (Het had zo mooi kunnen zijn.)

Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
De nieuwe levenswandel Efeze
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Transcript van de presentatie:

Project Fermentatie: studenten doen onderzoek in een imaginair bedrijf Dr. ir. Leen Van Campenhout Departement Industrieel Ingenieur en Biotechniek Katholieke Hogeschool Kempen Studiedag “COMPETENTIES IN DE PRAKTIJK” 6 September 2007 - K.U.Leuven

Situering Master in de Biowetenschappen  Masterjaar  Project Voedingsindustrie  Project Fermentatie “We merken dat er in practica in feite al veel aan competenties gewerkt wordt, maar dat noch studenten, noch practicumbegeleiders zich daarvan bewust zijn.”

Overzicht Verloop van het practicum Competenties Bevindingen van studenten en docent Tips en valkuilen

Verloop Opzet: imaginair bedrijf Introductiesessie 4 projecten organigram Labodagen Verslaggeving Evaluatie

Verloop Imaginair bedrijf Innoferm Ltd. (innovation for fermentation) Missie: “To create innovative solutions for the expanding fermentation industry and to provide outstanding consultancy in this booming business!”

Verloop Introductiesessie: de projecten wie is de klant? wat is de achtergrond? wat zijn de vragen van de klant? wat is er ter beschikking van literatuur en labomateriaal?

Verloop Introductiesessie: het organigram

Verloop Labodagen studenten maken planning eerste dag uitvoeren van kritische stappen in onderzoeksmethode nadruk op experimenteren en uitproberen proefopzet belangrijk docent stelt kritische vragen op einde van elke dag geeft elk team kort verslag over vorderingen

Verloop Labodagen

Verloop Labodagen

Verloop Labodagen

Verloop Labodagen

Verloop Labodagen

Verloop Labodagen

Verloop Verslaggeving Opdracht: 1. Mondeling en schriftelijk 2. Vorm zelf te kiezen 3. Wetenschappelijk + aantrekkelijk! ppt-presentatie of demo aan fermentor folder, handleiding of uitgebreid wetenschappelijk verslag

Verloop Verslaggeving Bijkomend aspect: teams 1 en 2 stellen kritische vragen bij elkaars mondelinge voorstelling teams 3 en 4 idem vragen voorbereiden zich in positie van klant zetten  leidt tot levendige en wetenschappelijke discussie !

Verloop Evaluatie 1/3: Peer-assessment door studenten = score per team 2/3: Evaluatie door docent = individuele score

Verloop Evaluatie door studenten

Verloop Evaluatie door docent kwaliteit van de resultaten planmatig te werk gaan inzet en initiatief in het labo bijdrage aan werken als team, op basis van de functie kritische vragen tijdens mondelinge toelichting

Overzicht Opzet van het practicum Competenties Bevindingen van studenten en docent Tips en valkuilen

Competenties Onderzoeken “bezint eer ge begint” (o.a. proefopzet) durven (willen) herbeginnen resultaten interpreteren, terug naar (1) literatuur en (2) vraag van klant

resultaten communiceren naar klant: wetenschappelijk + “marketing” Competenties Communiceren met specialisten en leken samenwerken in team waarvan leden verschillende posities bekleden resultaten communiceren naar klant: wetenschappelijk + “marketing”

Competenties Kritisch reflecteren niveau 1: als onderzoeker over eigen resultaten niveau 2: als klant over resultaten van ander team

planning dient werk en niet omgekeerd Competenties Projectmatig en methodisch handelen planning is noodzakelijk (tijdsindeling, materiaalgebruik) maar ook relatief (uitproberen, niet alles te voorspellen) planning dient werk en niet omgekeerd

Overzicht Opzet van het practicum Competenties Bevindingen van studenten en docent Tips en valkuilen

Bevindingen van studenten ... over de 4 teams met elk een ander onderwerp: “Zo kon je kennis maken met een aantal aspecten binnen fermentatie, en één onderwerp in detail uitwerken.” “Als iedereen hetzelfde project heeft, loop je al sneller naar een ander om te horen hoe zij één of ander probleem oplossen, waardoor je vaak een kopie gaat maken. Maar op deze manier stort je je met je eigen groep op jouw opdracht en laat je zelf je creativiteit ook makkelijker de vrije loop.”

Bevindingen van studenten ... over de verschillende functies binnen één team: “Dit geeft een beetje een ‘bedrijfssfeer’ aan het project. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheden binnen het team.” “Ik dacht van mezelf dat ik niet zo’n leidertype was. Maar ik voelde me supergoed in een leidinggevende functie.” “Er zijn mensen die liever andere mensen ‘coachen’ en anderen die liever enkel praktisch werk uitvoeren. Ik ervoer dat er voor ieder wat wils was.”

Bevindingen van studenten op de vraag “wat vond je er goed aan?”: “Eens iets anders om te doen! Je mag eens zelf beslissen hoe je het gaat aanpakken, anders staat alles al vast wanneer je wat moet doen.” “Dat je zelfstandig met enkele zaken kon experimenteren. Je was echt wel een beetje ‘op uw eigen bezig’”. “Het feit dat we met min of meer reële situaties/vragen geconfronteerd werden en de bedrijfsstructuur van het project.”

Bevindingen van studenten op de vraag “wat vond je er goed aan?”: “Dat je zelfstandiger werkte maar toch nog genoeg begeleiding kreeg. Ook was het idee van het project leuker dan een normaal labo, waardoor we gemotiveerd waren. Ook het rollenspel was leuk. Zo leer je voor je zelf wat je ligt en wat niet.” “Je mocht zelf experimenteren en onderzoeken. Je moest geen proefjes doen die al 1000 keer zijn onderzocht en uitgevoerd.”

Eigen bevindingen Geen pasklare antwoorden als docent Eigen onderzoeksgeest aangescherpt Onderzoeksresultaten bruikbaar in theorievakken Discussies na presentaties: voorsmaakje voor eindwerkverdediging Geen moeite om studenten te motiveren!

Overzicht Opzet van het practicum Competenties Bevindingen van studenten en docent Tips en valkuilen

Valkuilen Studenten moeten er vatbaar voor zijn Onderzoeksvragen moeten goed geformuleerd zijn: creativiteit toelaten toch afgebakend Teveel improvisatie door studenten kan leiden tot ontsporing van project

Tips Creëer bedrijfssfeer Leg op voorhand de invulling en de waarde van elke functie uit  eventueel “jobrotatie” Doe dit in een discipline waarin je zelf goed thuis bent Moedig studenten aan om problemen zelf op te lossen

Tips Mogelijke uitbreidingen: financieel aspect: budgetmanagement meer geavanceerde projectplanning (verplicht aantal) vergaderingen (elektronisch) laboschrift nieuwe elementen tijdens project, vb. vraag van klant verandert vb. nieuwe wetgeving ...

Project Fermentatie: studenten doen onderzoek in een imaginair bedrijf VRAGEN? OPMERKINGEN? SUGGESTIES? BEDENKINGEN?