Kansrijk kiezen Het begeleiden van kansarme jongeren bij het maken van een bewuste studiekeuze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Advertisements

Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Leefgroepen in de kleuterschool
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Kleuterschool De Zevensprong
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
KA Hoboken & ‘De Hogeschool-brug’ Samen werken aan een succesvolle overstap SO-HO.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?

Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Pastoraal op school.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Allochtonen in het hoger onderwijs
De school en het onderwijs
Kansarmoede.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Welkom op onze thema-avond
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Wat geen moeite kost, is de moeite niet waard !
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Kinderrechten als brug
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Diversiteit & Discriminatie
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Innovatielab MH Carrot and Stick (Balans) 8 juli 2015.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Armoede is … Sieg Monten
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Dorcas: In actie voor de allerarmsten
Buitenkant van armoede Binnenkant van armoede uitsluiting niet kennen moedeloos schuldgevoel schaamte laag zelfbeeld.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Kansarmoede in de kleuterschool
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Kansrijk kiezen Het begeleiden van kansarme jongeren bij het maken van een bewuste studiekeuze

De 5 kloven van armoede De gevoelskloof De kenniskloof De vaardigheidskloof De positieve krachtenkloof De structurele kloof Mensen in armoede kunnen deze kloof niet alleen overbruggen

De vaardigheidskloof bij kansarme gezinnen Gebrek aan vaardigheden bij Het creëren van een leerklimaat Begeleiden van het studiekeuzeproces Weinig betrokkenheid Jongeren kiezen alleen Geen kennis van keuzemotieven Ouders zijn niet in staat om het studiekeuzeproces te begeleiden

De gevoelskloof bij kansarme jongeren Vaak een laag zelfbeeld Gevoel van uitsluiting Compensatie in gedrag of zichtbaar materialisme Negatieve schoolervaringen Voelen zich niet meer goed op school Studiekeuze op basis van status en prestige

De kenniskloof kansarme gezinnen Gebrekkige kennis van het hoger onderwijs Ouders vaak niet gestudeerd Geen notie van het leven op de hogeschool of unief Geen rolmodellen binnen het gezin Geen of weinig beeldvorming

Kenniskloof kansarme jongeren Beperkte horizon en aanbod van HO Geen kennis van alternatieve opleidingen Weinig kennis van de structuur van het hoger onderwijs Bv. zien het BSO als een voorbereiding op het HO Geen zicht op alternatieve financiering Weinig kennis van informatiekanalen Voelen zich snel voldoende geïnformeerd GAAN MINDER BEWUST EN GEINFORMEERD KIEZEN

De positieve krachtenkloof kansarme jongeren Gaan vaak nog naar school ondanks andere zware verantwoordelijkheden Blijven optimistisch bij moeilijkheden en tegenslagen op privé gebied Hebben vaak op jonge leeftijd al veel levenservaring Kunnen tegen een stootje!

DE SCHOOL EN DE KENNISKLOOF Leerkrachten zijn zich onvoldoende bewust van de kenniskloof Leerkrachten zijn zelf niet altijd voldoende op de hoogte van de structuur van het HO en alternatieve opleidingen Leerkrachten hebben niet altijd kennis van de thuiscultuur en leefwereld van de jongeren Bv het fenomeen van economische onafhankelijkheid bij magrebijnse jongeren

De school en de vaardigheidskloof Het is niet evident om de kloof in kennis en vaardigheden, o.a ivm studiekeuze juist in te schatten. Men gaat gedrag soms kaderen in desinteresse, onvermogen, slechte wil van ouders en leerlingen,… De school/leerkracht gaat er te vaak van uit dat leerlingen kennis en vaardigheden (moeten) bezitten die ze niet hebben. Dit wordt vaak gekaderd in culturele ipv sociaal- economische breuklijnen.

De school en de positieve krachtenkloof Het schoolsysteem is er vaak één van deficit- denken Positieve krachten worden vaak onder- gesneeuwd door gedrag Het vraagt een mentaliteitsverandering en attentheid van de school en individuele leerkracht

Hoe keren wij de kansen 2 uitganspunten Kansarme jongeren hebben de school nodig om op terug te vallen. Kloof wordt niet op eigen kracht gedicht. Een sterk schoolloopbaanbeleid is in het belang van elke leerling Zo vroeg mogelijk Zo volledig mogelijk

Het dichten van de gevoelskloof Aanspreken op talenten en mogelijkheden Bij afraden om verder te studeren Goed argumenteren ( niet “ je kan da toch nie! Of jij? Studeren! Laat me niet lachen!) Stel alternatieven voor Een bezoek aan de hogeschool Letterlijk over de drempel stappen Proeven van het hogeschoolgevoel/leven Positieve rolmodellen Oud leerlingen Klimop herkenbaarheid/waardering

Het dichten van de kenniskloof Lerarenteam Kennis opdoen over de structuur van HO en alternatieve opleidingsmogelijkheden Vormingen aanbieden rond interculturaliteit en kansarmoede Kennis lerarenopleiding nog gebaseerd op lectuur van de jaren '80 Dringend aan vernieuwing toe!

Het dichten van de kenniskloof De leerlingen Oriëntatiesessies bij de graadovergangen Overzicht van alle mogelijkheden Bezoek websites rond studiekeuze www.studiewijzer.be KOP-test Sid'in Voorbereiding, begeleid bezoek, terugkoppeling Klimop Andere organisaties uitnodigen cvo,vdab, syntra,...

Het dichten van de kenniskloof Verhogen van de zelfkennis van de leerlingen Portfoliowerking C-stick, my digital-me Kwaliteitenspel Gerrickens Activiteiten rond het ontdekken van interesses en kwaltiteiten “welke kleur heeft mijn parachute” Individuele begeleidinggesprekken klasgesprekken/activiteiten rond studiekeuze Keuzemotieven ...

Het dichten van de kenniskloof Ouders Info-sessie bij de graadovergangen Laagdrempelig Studiekeuzedekentje Info-sessie hoger onderwijs Klimop Oud-leerlingen Tolken Bezoek aan een hogeschool

Het dichten van de vaardigheidskloof Keuzevaardigheden aanscherpen www.sleutelmappen.be Ondersteunende vaardigheden ouders aanscherpen Ouderwerking Moedergroepen Leerkrachten de kans geven om kennis en vaardigheden op te doen rond Kansarmoede Interculturaliteit keuzeprocessen

Het dichten van positieve krachtenkloof Bevestig leekrachten in hun rol! Heb aandacht voor talenten en krachten van leerlingen en benoem ze. Zelfs de lastigste kinderen doen af en toe eens iets goed! Bestendig de aanwezige discriminatie en ongelijkheid niet! Haal je leerlingen uit deze vicieuze cirkel door in hen te geloven! Aandacht hiervoor is een kwestie van mentaliteit en attendheid

Nog een laatste tip Draaiboek schoolloopbaan Chronologisch Beschrijving acties Uitvoerders per actie Duid op school één eindverantwoordelijke aan omtrent schoolloopbaanbeleid Begin zo vroeg mogelijk met het studiekeuzeproces