Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen
Loopbaanbegeleiding in Vlaanderen
Samen met werk-zoekenden drempels op/naar de arbeidsmarkt overwinnen vanuit hun vraag op een persoonsgerichte manier.
1. Welke richting uit?. 1. Welke richting uit?
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Ontstaan Jobkanaal •Vaststelling mismatching •Pact van Vilvoorde & Verdrag van Lissabon •Decreet 2002: evenredige arbeidsdeelname (EAD) •In 2003 is Jobkanaal.
Kantoorruimte Contact gegevens  Zuidmoerstraat 136/7  9900 EEKLO   09/   09/  Website:
Kantoorruimte Contact gegevens  Zuidmoerstraat 136/7  9900 EEKLO   09/   09/  Website:
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
CONCEPT VDAB SMART VACATURES Ramzi, Jen, Robin. Onze doelgroep  Werklozen en pas afgestudeerden  Wie een betere/nieuwe job wilt NIET WIE, MAAR HOE !!!
EAD-dag 16 september Onstaan Sinds 2004 gebruikersoverleg handicap & arbeid tussen: Blindenzorg Licht en Liefde, GRIP, FEVLADO, OPDOSS, Inclusie.
1. Welke richting uit?. 1. Welke richting uit?
Zaterdag 16 juni. afspraak om 14.45u manegemstraat 37 te Izegem.
Detentie Antwerpen VDAB.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Departement Onderwijs Europees Sociaal Fonds Sociale partners Vakbonden Werkgeversorganisaties Producenten en leveranciers A C T A Ondernemingen.
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Welkom!.
INFODAG Wat na secundair onderwijs? Beroepeninfo Beroepeninfo Lessenpakket Lessenpakket ‘Start van een loopbaan’ Luc.
CAMPUS PIERENBERG. CV² PROJECT 3 CV² PROJECT Opleiding tot administratieve bedienden.
JAMMER MAAR HELAAS! “En meestal aan die gesprekken zelf heb ik geen slechte herinneringen, dat ging vaak heel vlot. Maar het was dan gewoon van … en.
AFGESTUDEERD? WERKZOEKEND?
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Op stap met m’n diploma! Bron:
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Visie & Strategie.
De dag van het solliciteren - introductie
Rechten en plichten & Testrondes.
Wie ben ik?.
Regie over eigen leven..
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Solliciteren: wat wil ik?
Efficiënter werken aan werk. Het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid wil: 1.De bestaande energie efficiënt inzetten 2.Voor de groepen die nu minder.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Hafida El-Gharbaoui
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
FACULTEIT LETTEREN & WIJSBEGEERTE 10 FEBRUARI 2015.
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Digitale VDAB profielen
 Je bent op zoek naar werk
Flankerend Onderwijsbeleid
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Aan de slag met spijbelrapporten
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Enquête sluitende aanpak
Infodag onderwijs Welkom!
CO Stand van zaken beleidsdossiers Werk naar aanleiding van de 6de staatshervorming Fabio Contipelli Peter Cousaert OCMW Centrumsteden, 09/06/2015.
H3 Hoe kom je aan werk?.
Lancering campagne #YouLoveTech
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen

Doelstelling  Schoolverlaters de juiste informatie geven. Wegwijs maken op de arbeidsmarkt en verschillende instantie waar ze terecht kunnen.  Wat ze juist allemaal moeten doen.

Doelgroep  Richtingen uit secundair onderwijs die voorbereiden op de arbeidsmarkt.  Vaak praktijk gerichte TSO en BSO opleidingen.  Nieuw : zelfstandig ondernemen  Toekomst: aandacht voor deeltijds onderwijs, BUSO en DBSO

Wat komt aan bod ?  Arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht  Solliciteren  VDAB -> apart traject zelfstandig ondernemen - AR & SZ – recht

Hoe gaan we te werk ?  We stellen ons zelf voor. ( Kennismakingsrondje ) - vragen of er leerlingen zijn met enige werkervaring. - vragen of ze een vakbond kennen. - vragen in welke richting ze studeren. - vragen of ze iets weten over SZ en AR  Twee voorbeelden van schoolverlaters, - Twee profielen = rode draad

 profiel X heeft werk profiel Y heeft geen werk  hierin verwerken we ook enkele vragen  interactief  geven alleen de wetgeving die op schoolverlaters van toepassing is.  steeds met voorbeelden vanuit de praktijk.

Voorbeeld van vragen AR/SZ  Vraag: In het jaar dat je afstudeert ga je nog twee maanden werken (bv nov/dec), hoeveel dagen verlof heb je dan?  Vraag: Wanneer je ergens gaat werken wat zijn dan de twee belangrijkste documenten ? Wat moet hier allemaal instaan ?  Vraag: Je bent ziek, wat moet je allemaal doen ?  Vraag: Hebben jullie al geld vanuit de SZ gekregen?  Vraag: Voor wat staat RVA ? VDAB ? Wat doen die?

 Filmpjes = weer een andere manier van werken. Waarom hebben we een sociale zekerheid ? Vooral : Wat als we deze niet hebben, wat zijn de gevolgen.  Wat kunnen ze hier verwachten? - Inkomsten / uitgaven - Kindergeld - Wachttijd - Ziekteverzekering - Zwartwerk (nadelen) - Wat als er geen sociaal zekerheid is ?

Solliciteren en VDAB Inleiding : uitleg bij één van onze profielen : - Wie is ze ? Wat is haar achtergrond ? - Weg naar een job : Inschrijven VDAB – CV invullen- Op gesprek komen bij VDAB- vacatures zoeken – Werk vinden! Gevolgd door Toneel van VDAB : “Hoe solliciteer ik ?”

opvolging  Website transit