SID-IN als keuzeactiviteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
Over consumenten, gedrag en marketing
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Life designing: Een nieuw paradigma voor loopbaanontwikkeling
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Pastoraal op school.
Gokverslaving.
Structuur secundair onderwijs
COMPETENTIEONTWIKKELING
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Theoretische modellen
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Traject studiekeuzebegeleiding Lerarenopleiding VO-MO Partners: P.I. Sint-Godelieve & SJI Kontich.
Klimop! - project Projectcoördinator: Karin Goosen Partners: CVO SOPRO, CVO Horito, Universiteit Antwerpen.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Jongeren Preventie Team
Sectorwerkstuk Den Bosch
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Dat zouden we vaker moeten doen…
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Vermogensrendementsheffing Interen op risicovrij rendement?
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Talent in school én bedrijf
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB 4 MAVO Schooljaar
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Visie op het economieonderwijs
Transcript van de presentatie:

SID-IN als keuzeactiviteit Donderdag 5 maart 2009

Inhoud Dynamisch keuzebegeleidingmodel (www.sleutelmap.be) SID-IN als keuzeactiviteit Tot slot 2

Levensrollen – regenboog (Super) 3

Dynamisch keuzebegeleidingsmodel Veranderende economische omgeving Evolueren naar keuzebekwaamheid / leren kiezen Vroegere modellen vaak normatief/matching (hiërarchisch, stappen) Ontwikkelingsconcept van keuzerijpheid en levensloopontwikkeling Vertrekt vanuit een contextuele visie op keuzeprocessen Onvoorspelbare ontwikkelingen Situationele aspecten Emotionele en niet-rationele aspecten 4

Dynamisch keuzebegeleidingsmodel Kenmerken van het individu Keuzesituatie (1) SENSIBILISEREN Bewustzijn m.b.t. studie- en beroepskeuze (2) EXPLOREREN IK EXPLOREREN RELATIE EXPLOREREN OMGEVING interne factoren Ik - omgeving externe factoren (4) KRISTALLISEREN ik - relatie - omgeving (3) BESLISSEN Implementatie van beslissing Kenmerken van de omgeving 5

Dynamisch keuzebegeleidingsmodel Van Esbroeck, R., Zaman, M., Tibos, K. (2005) Keuzeacties Sensibiliseren (SE) Exploreren – ik (EI) Exploreren – relatie (ER) Exploreren – omgeving (EO) Kristalliseren (KR) Beslissen (BE) 6

Op maat van … 7

Keuzeontwikkelingsprofiel Profiel is resultaat van confrontatie leerling met een beslissingsmoment, ervaringen,… Geoperationaliseerd door niveau van betrokkenheid van een leerling in keuzeacties Afhankelijk van bereikte ontwikkeling zal leerling een bepaalde keuzeactie ondernemen Welke keuzeactie maakt niet uit (beïnvloeding) De kwaliteit van de beslissing hangt uiteindelijk af van het profiel dat leerling bereikt 8

Keuzeontwikkelingsprofiel Profiel kan in kaart gebracht worden (www.sleutelmap.be) Essentieel na te denken over gebruik van test in overleg met CLB-verantwoordelijke/leerlingenbegeleider/team Bedenk en stem keuzeactiviteiten af op ontwikkelingsprofiel van je leerlingen Beïnvloedende factoren: Leeftijd Gender Studierichting Werkervaring 9

SID-IN als keuzeactiviteit Onderzoek (Van Esbroeck, R. & Lacante, M., VUB-KUL): http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/projecten/2004/0401/Default.htm SID-IN is een goede activiteit voor leerlingen 60% van leerlingen vindt dat SID-IN verplicht moet worden Meer dan 30% van leerlingen maakt (oppervlakkig) kennis met 4 of meer instellingen Aantal leerlingen die verdiepend kennis maken met opleiding is kleiner SID-IN in combinatie met andere activiteiten hebben invloed op profiel: Sensibiliseren (ik moet een keuze maken!) Exploratie - omgeving (wat er is?) Deelname aan SID-IN reduceert alternatieven of leidt tot bevestiging keuze. Effect van voorbereiding (op SID-IN) op profiel niet duidelijk 10

Tot slot Keuzeontwikkeling is individueel – stem activiteiten hierop af SID-IN als enige keuzeactiviteit heeft weinig invloed Verschillende keuzeactiviteiten ondernemen is beter Voorzie een voor- en na traject aan SID-IN Voorzie in afwisselende en activiteiten op maat van de jongeren Begin tijdig (4e en 5e jaar secundair onderwijs) 11

Nog meer inspiratie nodig? Op naar de keuzesessies!