SID-IN als keuzeactiviteit Donderdag 5 maart 2009
Inhoud Dynamisch keuzebegeleidingmodel (www.sleutelmap.be) SID-IN als keuzeactiviteit Tot slot 2
Levensrollen – regenboog (Super) 3
Dynamisch keuzebegeleidingsmodel Veranderende economische omgeving Evolueren naar keuzebekwaamheid / leren kiezen Vroegere modellen vaak normatief/matching (hiërarchisch, stappen) Ontwikkelingsconcept van keuzerijpheid en levensloopontwikkeling Vertrekt vanuit een contextuele visie op keuzeprocessen Onvoorspelbare ontwikkelingen Situationele aspecten Emotionele en niet-rationele aspecten 4
Dynamisch keuzebegeleidingsmodel Kenmerken van het individu Keuzesituatie (1) SENSIBILISEREN Bewustzijn m.b.t. studie- en beroepskeuze (2) EXPLOREREN IK EXPLOREREN RELATIE EXPLOREREN OMGEVING interne factoren Ik - omgeving externe factoren (4) KRISTALLISEREN ik - relatie - omgeving (3) BESLISSEN Implementatie van beslissing Kenmerken van de omgeving 5
Dynamisch keuzebegeleidingsmodel Van Esbroeck, R., Zaman, M., Tibos, K. (2005) Keuzeacties Sensibiliseren (SE) Exploreren – ik (EI) Exploreren – relatie (ER) Exploreren – omgeving (EO) Kristalliseren (KR) Beslissen (BE) 6
Op maat van … 7
Keuzeontwikkelingsprofiel Profiel is resultaat van confrontatie leerling met een beslissingsmoment, ervaringen,… Geoperationaliseerd door niveau van betrokkenheid van een leerling in keuzeacties Afhankelijk van bereikte ontwikkeling zal leerling een bepaalde keuzeactie ondernemen Welke keuzeactie maakt niet uit (beïnvloeding) De kwaliteit van de beslissing hangt uiteindelijk af van het profiel dat leerling bereikt 8
Keuzeontwikkelingsprofiel Profiel kan in kaart gebracht worden (www.sleutelmap.be) Essentieel na te denken over gebruik van test in overleg met CLB-verantwoordelijke/leerlingenbegeleider/team Bedenk en stem keuzeactiviteiten af op ontwikkelingsprofiel van je leerlingen Beïnvloedende factoren: Leeftijd Gender Studierichting Werkervaring 9
SID-IN als keuzeactiviteit Onderzoek (Van Esbroeck, R. & Lacante, M., VUB-KUL): http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/projecten/2004/0401/Default.htm SID-IN is een goede activiteit voor leerlingen 60% van leerlingen vindt dat SID-IN verplicht moet worden Meer dan 30% van leerlingen maakt (oppervlakkig) kennis met 4 of meer instellingen Aantal leerlingen die verdiepend kennis maken met opleiding is kleiner SID-IN in combinatie met andere activiteiten hebben invloed op profiel: Sensibiliseren (ik moet een keuze maken!) Exploratie - omgeving (wat er is?) Deelname aan SID-IN reduceert alternatieven of leidt tot bevestiging keuze. Effect van voorbereiding (op SID-IN) op profiel niet duidelijk 10
Tot slot Keuzeontwikkeling is individueel – stem activiteiten hierop af SID-IN als enige keuzeactiviteit heeft weinig invloed Verschillende keuzeactiviteiten ondernemen is beter Voorzie een voor- en na traject aan SID-IN Voorzie in afwisselende en activiteiten op maat van de jongeren Begin tijdig (4e en 5e jaar secundair onderwijs) 11
Nog meer inspiratie nodig? Op naar de keuzesessies!