De cultuur van het evalueren: van een act van vertrouwen naar een act van wantrouwen? Marc Depaepe Antwerpen, cultuurdag voor onderwijs, 8 nov. 2012 2-8-20141.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

voor Leonardo Colleges
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Edushock leerfestival
Evaluatie van mentorprojecten
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Succesvol in onderwijs met ICT
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
ontwikkelingspsychologie
In het bestuursakkoord
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Kunstmatige Intelligentie
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Het werken met portfolio
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
COLLEGE2PD2005 Deel I: historische, wetenschapstheoretische achtergrond; state of the art; A. 1. Geschiedenis testbeweging eind 19e eeuw 2.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
26 juni 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik... slot hfst. 14: laat alles in orde en tot opbouw geschieden. eerste verzen hfst. 15:  samenvatting van het Evangelie:
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
De mythe van het ‘Vrouwengevaar’
Kolonisatie en Dekolonisatie
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
IPC Nederland.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Armoede is … Sieg Monten
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
de verschillende soorten wiskunde
Ongelijkheid in het onderwijs – Voorbij de usual suspects
Communicatie 5e les.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Maatschappij Wetenschappen
Diversiteit en integratie
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Inleiding Observatie -> totaalbeeld
Koppeling visie en praktijk
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Wat de dingen doen en doen doen Artefacten in onderwijsvernieuwing
Transcript van de presentatie:

De cultuur van het evalueren: van een act van vertrouwen naar een act van wantrouwen? Marc Depaepe Antwerpen, cultuurdag voor onderwijs, 8 nov

Inleiding Meer dan een lichte ergernis over heersende discours i.v.m. onderwijs en onderwijsbeleid? Contextloosheid, a-historiciteit en/of toekomstgericht presentisme… maar aan zulke theoretisch- methodologische bespiegelingen waarschijnlijk weinig boodschap Geschiedenis = narratief + interpretatief omgaan met verleden om het als zodanig beter te begrijpen (kan niet zonder feiten ► processen ► concepten ► theorievorming); Niet een steekkaartenbak met pasklare antwoorden op concrete vraagjes, evenmin receptenboek voor maken van de toekomst ► tijd genoeg om dat uit te leggen?

Analoge vragen ► schoolrapport, examen cijfers… etc Weinig onderzoek over materiële artefacten van onderwijsgebeuren Moeten in ieder geval worden gecontextualiseerd ► evalueren, cijfers geven staat niet los van “wed- strijden”, geven van “goede” en “slechte” punten, “meritentafels”, drukken van palmaressen, organiseren van prijsuitreikingen (prijsboeken); bekrachtigen van studies met diploma’s, getuigschriften Sommige praktijken hebben een ver verleden (17 de eeuw, 16 de eeuw en vroeger… mentale mijlpaal in onderwijsorganisatie en vorming van “grammar” of schooling = ratio studiorum (1599) v. SJ: “ordo ab chao”! = rationaliteit van modern onderwijs…

Schoolse tijd, schoolse ruimte, schoolse taal en communicatie… Klassikaal onderwijs, klaslokalen, schoolboeken, curriculuminhoud, jaarklassen (graadklassen?), overgangen, cesuren, fractionering programma’s, fractionering van de tijd, lesroosters, trimesters, lesuren, speel en leertijd… etc… etc… Pedagogische semantiek van straffen en belonen (brutaliteit en fysieke straf niet als pedagogisch ideaal, wel punitieve soberheid, bespelen van de emoties, psychologische interventies… “met azijn vangt men gene vliegen”…. + feminisering?/ zachte aanpak?

Hoofdelijk ► klassikaal ondw (musea)

Quasi-universeel: idee van “school”! Naar Congo geëxporteerd

Artefacten van “opvoedend” onderwijs = Herbartiaanse leuze v. mod. ondw.

Nood aan meten? “Kennisbarema”? Nood aan meten van schoolse kennis? Oude informaliteit moet plaats maken voor nieuwe zakelijkheid (orde in vooruitgang); zucht naar Cartesiaanse orde, beheersing van de samenleving Cf. normaliseringsparadigma van Foucault: alles wat niet normaal is moet normaal worden gemaakt: levende tabellen (leger, hospitalen, gevangenissen, scholen, etc): standaardisering, classificatie, vergelijkinig, hiërarchisering, uitsluiting…. Opkomst van de statistiek (19 de eeuw: Quetelet “l’homme moyen”) Eind 19 de eeuw doorbraak van positivisme in experimentele menswetenschappen, psychologie, pedologie (A’pen: Schuyten!), exp pedagogiek

Impuls van testbeweging Tussenoorlogse periode: Binet/Simon (1905) via tussenstadium B. naar VS ► groot succes geworden (via Stanford): hele testindustrie (Decroly & Buyse, 1922) Niet enkel intelligentiemeting, maar ook allerlei schoolvorderingstests, rendementstests + begin van effectiviteitsonderzoek (assessment) Correleert met idee over ideale samenleving: democratie als “meritocratie” (bij ons Fonds der “Meestbegaafden” – onderwijzers als selectieheer van menselijk kapitaal ► zij die het “verdienen” (neo-liberaal gedachtengoed)

Moderne samenleving ► meritocratie “aanpassing” van “moderne school” aan maatschappij correleert met opvatting over “Meritocracy”: It would appear that the formula ‘IQ+Effort = MERIT’ may well constitute the basic belief of the ruling class in the twentieth century” (M. Young, The Rise of Meritocracy, 1984) Legt ook uit waarom IQ-ideologie, testen en meten (educational psychology) zoveel (nog meer) succes heeft gehad in de VS tijdens interbellum “Thorndike won, Dewey lost”… (E.C. Lagemann)? De facto twee richtingen (vgl R. Buyse: pédagogie expérimentale et pédagogie expériencée): experimenteel wetenschappelijk onderzoek vs. Ervaringsgerichte vernieuwingsexperimenten

Alternatieven? Interne, naast externe democratisering? Reformpedagogiek: kind centraal… velerlei en vaak erg uiteenlopende initiatieven (1880-) in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje, VS…. “New” Education Niet enkel encyclopedische kennis en intellectualistische vorming ook aandacht voor muzische, kunstzinnige, lichamelijke, emotionele, etc… Vgl. Steiner, Freinet, maar ook vele anderen (mindere goden cf. Gunning, 1910: cijfers ► rariteitenkabinet van de geschiedenis?) Niet gehaald: hooguit andere (verdoezelde? verhulde) vormen van “meten” en “evalueren” (cf. uitzicht van de “bulletijns”…)

Reforming, again and again…? Hoe werkt onderwijsvernieuwing? Impliciete grammatica’s van schoolse cultuur en structuur: niet de vernieuwing verandert het onderwijs, maar het onderwijs de vernieuwing! ► taaie patronen van continuïteit; ► “appropriatie” ifv efficiënter onderwijs binnen “moderne” neoliberale samenleving (schoolser onderwijs ► betere school) Evaluatie + zelf-evaluatie ifv “responsabilisering”, aansprakelijkheid, flexibiliteit etc… inpasbaarheid/ inzetbaarheid van de persoon in de eigentijdse samenleving (naar onderwijs: aandacht PISA/TIMMS etc + onderlinge vergelijking) Instauratie van een cultuur van het wantrouwen?