Gedragsproblemen: snel en overwogen omgaan met moeilijke situaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
SWIZ Stichting Welbevinden en Interieur in Zorginstellingen Inrichten van zorginstellingen: Kunst of Kunde?
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Present simple Unit 1, lesson 1. Jij loopt elke dag naar school. You walk to school every day. Duncan loopt elke dag naar school. Duncan walks to school.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Vrijheidsbeperking.
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
CONCEPT Loslaten en binden: how can I be your leader if you don’t follow me? Anja Smit.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Chapter 3 Hot off the press
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Klinisch redeneren en evidence based practice
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Mentale kracht? Omgaan met fouten Omgaan met druk Blijven vechten in verloren positie Omgaan met vermoeidheid Doorzettingsvermogen Omgaan met vernederingen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Missie palliatieve zorg “…. and we will do all that we can, not only to help you die peacefully, but to live until you die” “…. and we will do all that.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Loopbaancompetenties
BRIDGEN onder begeleiding BOB 2
Zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
inductie* Module pedagogische tact
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Mijn visie op onderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
Met behulp van formulieren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
VONK Leernetwerk Veilig Opgroeien
Verwondering: zon- en schaduwzijde, en ontwikkeling door de tijd heen
BRIDGEN onder begeleiding BOB 2
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen: snel en overwogen omgaan met moeilijke situaties Thema 1C 1

Hendrika Klaver Theo Thijssen 2 2

Jean Piaget Intelligence is knowing what to do, when you don’t know 3 3

De kunst van het gewone Het gewone is voorwaarde voor het bijzondere Eerst het voor de hand liggende, dan pas de kunstgrepen 4

Experts ‘weten’ zonder te weten hoe ze dat weten Ik weet precies wat ik doe, alleen uitleggen wat ik doe is me te moeilijk Milton Erickson 5

Donald Schön Kennislagen reflection in action reflection on action 6

Beslissen in onzekerheid onmiddellijkheid en directe actie gelijktijdigheid en complexiteit aanpassing aan steeds veranderende omstandigheden persoonlijke betrokkenheid 7

Leraar als frontliniewerker Dit vraagt: Schipperen tussen ‘systeemwereld’ en ‘leefwereld’: dilemma’s, overwegingen en beslissingen Artistiek handelen, contextgevoeligheid, pedagogische tact, humor, kennis van vakgebieden, instructiekwaliteit, didactische vaardigheden en goed klassenmanagement 8

9

10

Jere Brophy Analyseerde de aanpak van goede docenten en vergeleek die met wetenschappelijke kennis over de aanpak van gedragsproblemen. Maakte daarbij gebruik van vignetten (‘bumpy moments’) om de aanpak in kaart te brengen. 11