Gedragsproblemen: snel en overwogen omgaan met moeilijke situaties Thema 1C 1
Hendrika Klaver Theo Thijssen 2 2
Jean Piaget Intelligence is knowing what to do, when you don’t know 3 3
De kunst van het gewone Het gewone is voorwaarde voor het bijzondere Eerst het voor de hand liggende, dan pas de kunstgrepen 4
Experts ‘weten’ zonder te weten hoe ze dat weten Ik weet precies wat ik doe, alleen uitleggen wat ik doe is me te moeilijk Milton Erickson 5
Donald Schön Kennislagen reflection in action reflection on action 6
Beslissen in onzekerheid onmiddellijkheid en directe actie gelijktijdigheid en complexiteit aanpassing aan steeds veranderende omstandigheden persoonlijke betrokkenheid 7
Leraar als frontliniewerker Dit vraagt: Schipperen tussen ‘systeemwereld’ en ‘leefwereld’: dilemma’s, overwegingen en beslissingen Artistiek handelen, contextgevoeligheid, pedagogische tact, humor, kennis van vakgebieden, instructiekwaliteit, didactische vaardigheden en goed klassenmanagement 8
9
10
Jere Brophy Analyseerde de aanpak van goede docenten en vergeleek die met wetenschappelijke kennis over de aanpak van gedragsproblemen. Maakte daarbij gebruik van vignetten (‘bumpy moments’) om de aanpak in kaart te brengen. 11