Gedragsproblemen: theorie Thema 1D 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Hans mijn Egel wordt Prins:
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
<Naam spreker en school/ gemeente
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Opvoeden in de puberteit
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Coping Vandaag gaan jullie wat leren over coping. Coping = omgaan met. Uiteraard zullen we het vandaag vooral hebben over omgaan met (chronische) ziekte.
Naar het Jaareinde toe
Structuur secundair onderwijs
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Ho 1: Grip op stress.
LEVEN MET PROSTAATKANKER
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Workshop Relationele en seksuele vorming
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Welkom op onze thema-avond
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Enquête.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
I.
Het opleidingsprofiel:
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
18 november 2011.
UA Andragogiek Centrum voor Andragogiek, UA Attestuitreiking Basisopleiding Schoolbeleid Onderwijs als gemeenschapsopbouw Antwerpen, 1 juni 2007.
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Omgaan met moeilijk gedrag ROC West-Brabant 17 september 2015 Drs. S.E. Booij in samenwerking met Prof. dr. A.J.W. van der Does.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Omgaan met Chronische vermoeidheid
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Multi-methodisch-maatschappelijk werk op de dialyse
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Welkom ik maak me sterk.
Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r
Ouderraad 7 december.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
1 Mobiliteit en keuzebegeleiding Coping vaardigheden voor mobiliteit EUROGUIDANCE Werkgroep mobiliteit Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen: theorie Thema 1D 1

lectoraat Gedragsproblemen in de Onderwijspraktijk 5-4-2017 Gedragsproblemen? Heel veel theorie! Maar niet gemakkelijk te vertalen naar de onderwijspraktijk 2 De leraar in de spiegel Hanne Touw & Tanja van Beukering

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel! Yogi Berra, Amerikaanse honkballer 3

U, leraar, bent zelf het gereedschap Tips Trucs Sociale gereedschapskist Wetenschappelijke toverstok 4

Theoretische uitgangspunten Bio-ecologisch model Interactiemodel Stresstheorie 5 5

Model Bronfenbrenner Ontleend aan Braet & Prins, 2008. 6

Interactiemodel 7

Wie conditioneert wie: Pavlov of zijn hond? You think you are leading, but it is you being led Tekst op de school van Tolstoj op het landgoed Janasja Poljana 8

Stresstheorie Evenwicht tussen draagkracht en draaglast (Lazarus) 9 9

Stress 10

Weerbaarheid bij stressor Primaire inschatting (appraisal) Secundaire inschatting Hanterings-mogelijkheid (coping) Resultaat Stressor Is deze gebeurtenis/situ-atie gunstig, nadelig, bedreigend, uitdagend? Is deze stressor hanteerbaar? Controleverlies? Ja, ik kan het hanteren Minimum aan stress Eustress Positieve reactie op stress Bij inschatting spelen emoties een rol Welke zijn de alternatieven? Sorry, ik kan het niet hanteren Ik ervaar veel stress Distress Negatieve reactie op stress 11

Stress bij leraren De confrontatie met ‘moeilijke’ leerlingen heeft grote invloed op de gevoelens, de stemming en de reacties van leraren 12

Stress-coping Cognitieve, actieve benadering Optimistische attitude Op sociale steun gericht Afstand houden ten opzichte van het probleem 13

Stressreacties van leraren lectoraat Gedragsproblemen in de Onderwijspraktijk 5 april 2017 Stressreacties van leraren ‘Mijn les gaat eraan’ (verstoring van de onderwijssituatie) ‘Heb weinig lol meer in mijn werk’ (verlies van lesplezier) ‘Kan ik het nog wel?’ (twijfel aan eigen functioneren) ‘En dan die ouders!’ (frustratie in omgang met ouders/verzorgers) 14 Ontwikkelen van het denken van leraren t.a.v. gedragsmoeilijke leerlingen 14

Intuïtie Als we gespannen, geïrriteerd of boos zijn, verliezen we het contact met onze intuïtie. 15 15

Visie op gedragsproblemen in scholen Situatief Relationeel Normatief Relatief Fluctuerend Functioneel 16 16