Gedrag in organisaties Hoofdstuk II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitsluiting en discriminatie
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Psychologie van de armoede
Leer de namen van de noten 1
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Van tweeluik naar driehoeken
Leer de namen van de noten 2
Persoonlijk worden.
Ontwerpregels voor kruispunten
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Beoordelen van docenten loont de moeite!
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Destillatie.
Verandering & Weerstand
Gedrag in organisaties, 9e editie
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 9e editie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Perceptie en individuele besluitvorming
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Sociale perceptie.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Organisatiepsychologie les 2 docent: drs. Caroline Heijmans.
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Perceptie en individuele besluitvorming
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties Hoofdstuk II Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: het onderscheid aan te geven tussen gewaarwording en perceptie; aan te geven hoe de perceptie afhankelijk is van externe prikkel, de context en de waarnemer; de attributietheorie van Kelly toe te lichten; de attributietheorie van B. Weiner te bespreken; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: perceptuele vigilantie en -defensie te illustreren; toelichting te geven bij de fundamentele attributiefout en de vertekening uit eigenbelang; aan te geven hoe een rationele besluitvorming zou moeten verlopen; de beperkingen van het menselijk brein aan te geven, volgens H. Simon; Enkele fouten in het besluitvormingsproces aan te duiden. Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Gewaarwording en perceptie Gewaarwording: prikkel wordt omgezet in neurale impuls. Absolute waarnemingsdrempel subliminale perceptie Relatieve waarnemingsdrempel Perceptie: binnenkomende info wordt omgezet in betekenisvol geheel. Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Perceptie Is afhankelijk van de werkelijkheid organisatie van zinvolle gestalten; Figuur van Rubin Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Perceptie Is afhankelijk van de context primacy effect contrast effect halo effect stereotypen Muller-Leyer illusie Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Perceptie Is afhankelijk van de waarnemer de persoonlijkheid, bv. veldafhankelijkheid selectieve perceptie perceptuele vigilantie perceptuele defensie projectie emoties, herinneringen, motieven …. Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Perceptie Hoe komen we over? Gedrag in organisaties. De basis

2.2 Attributie theorie Interne versus externe attributie? Wanneer interne of externe attributie? Het covariatie model van Kelly Gedrag in organisaties. De basis

2.2 Attributie theorie Welke zijn de effecten op het zelfvertrouwen, motivatie, werkprestaties … van deze attributies? B. Weiner: interne versus externe attributie controleerbaarheid of niet stabiliteit of niet Gedrag in organisaties. De basis

2.2 Attributie theorie studax Attributie bij mislukking: interne of externe attributie? controleerbaar? (inzet of competenties?) stabiliteit? (emoties of competenties?) Interne attributies hebben impact op zelfvertrouwen, motivatie, prestaties, … Controleerbaarheid en stabiliteit hebben eveneens een impact Gedrag in organisaties. De basis

2.2 Attributie theorie Passende attributies? Fundamentele attributiefout - bij de waarneming van anderen bv. experiment van quizmaster - bij de waarneming van zichzelf Vertekening uit eigen belang attributie is verschillend bij slagen en mislukken Gedrag in organisaties. De basis

2.2 attributie theorie De vertekening uit eigenbelang Gedrag in organisaties. De basis

2.2 Attributie theorie Passende attributies? Verschillende standpunten levert diversiteit van attributies op. Conflicten? In het verlengde: self-fulfilling prophecy. Fenomeen niet in elke cultuur even sterk aanwezig. Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Een rationeel besluitvormingsproces? De denker van Rodin (Parijs) Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Optimale besluitvorming is volkomen rationeel - probleemomschrijving? - welke zijn de criteria? - welk zijn de alternatieven? - toetsen van de alternatieven? - kiezen van een oplossing/implementatie Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Is dergelijke optimale besluitvorming mogelijk? H. Simon: menselijk brein is beperkt. … zgn. bevredigende oplossing. H. Simon Gedrag in organisaties. De basis

Het besluitvormingsproces Enkele veelvoorkomende fouten: - zelfoverschatting: M. Lippens J.P. Votron Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Veelvoorkomende fouten: zelfoverschatting Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Enkele veelvoorkomende fouten: - zelfoverschatting; - fixatie op eerste indrukken; - bevestiging achteraf; - escalerende inzet; - sunk cost; -…. Een vuilnisvat (Cohen et al., 1972)? Besluitvorming in groepen … hoofdstuk VII Gedrag in organisaties. De basis

Gedrag in organisaties. Hoofdstuk II Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis