Gedrag in organisaties Hoofdstuk VII

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Risico’s en gevaren van techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties hoofdstuk XII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Elektriciteit 1 Basisteksten
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 10e editie
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Professioneel Kritische Instelling
Missie, visie, strategie & jaarplan
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
ZijActief Koningslust
Gemaakt door: Ans Sarianamual Bewerkt door: Lotte Muilwijk
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
HOOFDSTUK VII GROEPSPROCESSEN IN ORGANISATIES
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VII
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Begeleiden van groepsprocessen
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties Hoofdstuk VII Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - een omschrijving te geven van wat een groep is; - een onderscheid aan te duiden tussen een formele en informele groep; - een bespreking te geven van hoe groepen zich ontwikkelen; - een bespreking te geven van het conformisme experiment van M. Sherif en S. Asch; - aan te geven hoe E. Mayo aangetoond heeft dat groepsnormen een invloed hebben op het gedrag van de groepsleden; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: - aan te geven hoe groepsrollen ontstaan en de betekenis hiervan toe te lichten; - de invloed van de Hawthorne experimenten voor de OG als wetenschap aan te geven; - aan te tonen hoe sociale facilitatie en belemmering een gemeenschappelijke verklaring hebben; - uit te leggen wat ‘social loafing’ betekent en hoe de impact hiervan beperkt kan worden; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen III Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: - uit te leggen hoe de leden van een groep in overleg met elkaar tot een besluit kunnen komen; - uit te leggen wat de betekenis is van groepsdenken; - de mogelijkheden en beperkingen van brainstorming en de delphi techniek aan te geven; - aan te geven hoe groepsrivaliteit kan ontstaan en dit kan escaleren; - te bespreken welke remedie er bestaat tegen ongezonde rivaliteit tussen groepen. Gedrag in organisaties. De basis

7.1 Wat is een groep? ‘Twee of meer personen die met elkaar omgaan, een gezamenlijk doel hebben, collectieve normen delen en een groepsidentiteit hebben’ Formele groepen: - bevelgroep - taakgroep Informele groepen - vriendengroep - belangengroep Gedrag in organisaties. De basis

7.2 De groepsformatie Tuckman en Jensen (1977) onderscheiden vijf fasen in de groepsvorming: - oriëntatiefase - conflictfase - stabilisatiefase - prestatiefase - afsluitingsfase. Veel groepen blijven steken in de conflict- of stabilisatiefase en bereiken nooit de prestatiefase. Gedrag in organisaties. De basis

7.3 Groepsrollen en -normen Een rol is een geheel van gedragpatronen die verwacht worden van iemand met een bepaalde positie in een groep. Rolverwachting versus rolperceptie Rolambiguïteit: onduidelijke rol Rolconflict ofwel binnen één rol ofwel tussen diverse rollen. Rol overload: het wordt allemaal te veel. Gedrag in organisaties. De basis

7.3 Groepsrollen en -normen Status kan gebaseerd zijn op diverse elementen - toegewezen, of verworven. - heeft impact op groepsgedrag. Culturen vertonen grote verschillen in de toekenning van status, maar ook in de waardering hiervan (cfr. Hofstede culturele dimensies ). Gedrag in organisaties. De basis

7.3 Groepsrollen en -normen In een groep ontstaan normen over hoe men zich dient te gedragen, te denken, uit te drukken. Kan betrekking hebben op: - hoe hard moeten we werken; - wat moeten we wel/niet rapporteren aan leidinggevenden - hoe medewerkers met elkaar omgaan - …. Gedrag in organisaties. De basis

7.3 Groepsrollen en -normen Enkele experimenten over ontstaan van groepsnormen: - autokinetisch effect individueel en in groep: M. Sherif - conformisme experiment van S.Asch. - gevangenisexperiment door Zimbardo Gedrag in organisaties. De basis

7.3 Groepsrollen en -normen Hoe komen deze normen tot stand? - informeel (zie experimenten) - mogelijk ook door - een statement van de leider - een kritisch voorval in de geschiedenis - het eerste gedrag dat gesteld wordt - door overdracht van een andere groep - …? Gedrag in organisaties. De basis

7.3 Groepsrollen en -normen Welk zijn de effecten van deze groepsnormen? Experimenten van E. Mayo - heeft de belichting effect op de productie? - observatie van kleine groep medewerkers - hebben beloningen invloed op de productie? Conclusie: groepsnormen hebben belangrijke impact op productie. Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Kansen: groepsleden kunnen elkaar steunen; groepsleden kunnen elkaar informeren; lidmaatschap verschaft status in de organisatie de groep zorgt voor kenniscreatie (Nonaka en Takeuchi). Anderzijds… Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Bedreigingen I: - sociale facilitatie en belemmering. Eenzelfde fenomeen? 1. aanwezigheid van socius zorgt voor arousal 2. dominante respons wordt geactiveerd 3. in geval van eenvoudig gedrag treedt facilitatie op 4. in leerprocessen treedt belemmering op. Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Bedreigingen II Lijntrekken of Ringelmann effect. Groepsgewijze trekken aan een touw levert minder resultaat dan de som van de individuele resultaten. Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Bedreigingen II Lijntrekken of Ringelmann effect. Resultaten werden vaak bevestigd. Hoe kunnen we dit verklaren? Het effect treedt vooral op als: - weinig belangrijke/oninteressante taak - individuele bijdrage is niet traceerbaar - leden veronderstellen dat de anderen lijntrekken. Hoe beperken van dit effect? Gedrag in organisaties. De basis

7.5 Besluitvorming in groepen E. Schein stelt dat er vijf mogelijkheden zijn om tot een besluit te komen in een groep: - op basis van autoriteit - op basis van een minderheid - op basis van een meerderheid - op grond van consensus - op basis van unanimiteit Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Voordelen van besluiten in groepen: - groep is beter geïnformeerd - diversiteit van deskundigheden - diversiteit van opvattingen, - implementatie van besluit verloopt makkelijker… Hoewel… Gedrag in organisaties. De basis

7.5 Besluitvorming in groepen Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Nadelen van besluitvorming in groepen: groepsdenken (‘groupthink’) Janis zal een aantal politieke blunders (achteraf) uitleggen door groupthink, maar het fenomeen werd ook experimenteel vastgesteld. Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Welke zijn de symptomen van groepsdenken? - groep is onkwetsbaar; - alle kritiek wordt weg gepraat - groepsleden die twijfelen uiten de twijfels niet - groep streeft naar consensus - groepsleden worden onder druk gezet om akkoord te gaan. Welke zijn de gevolgen hiervan? Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Welke maatregelen kunnen genomen worden om dit groepsdenken te beperken? - kritiek stimuleren - advocaat van de duivel aanstellen - maak gebruik van subgroepen - denk nog na over eerder verworpen voorstellen - groepsleider staat open voor andere meningen - beperk het aantal groepsleden. Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Alternatieve besluitvorming in groepen - brainstorming Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Evaluatie brainstorming: ‘Het blijkt bijzonder moeilijk om de gegrondheid van brainstormtechnieken op enigerlei prestatiegebied aan te tonen en de hardnekkige populariteit ervan is dan ook duidelijk ondoordacht’ (Craeynest et al. 2008, p. 276) Gedrag in organisaties. De basis

7.4 Kansen en risico’s in de groep Delphi techniek Kan er voor zorgen dat het bekende duw en trekwerk bij de besluitvorming achterwege blijft. Kan eventueel met gebruik van de PC gebeuren Resultaten van dit type van besluitvorming blijkt gunstig in diverse situaties. Gedrag in organisaties. De basis

7.5 Relaties tussen groepen Het Robbers Cave experiment van M. Sherif - de jongens werden op toeval ingedeeld in twee groepen. - na een week werden wedstrijden tussen de twee groepen gehouden Gedrag in organisaties. De basis

7.5 Relaties tussen groepen Het Robbers Cave experiment van M. Sherif - de jongens spraken over ‘wij’ en ‘zij’ en omschreven de ‘zij’ groep in negatieve termen - na enige tijd ontstonden scheldpartijen, vijandigheden,rooftochten, … - meer contacten tussen de groepen, leverden … enkel meer problemen op. - enige oplossing was gezamenlijke doelstellingen. Gedrag in organisaties. De basis

7.5 Relaties tussen groepen Intergroepsdifferentiatie kan zeer gemakkelijk ontstaan, gevolgen: - Outgroup homogeneity effect - Accentuation effect - Illusory correlation effect Hoe kunnen we dit verklaren? Tjafel en Turner: sociale identiteitstheorie Dwz groepslidmaatschap bepaalt identiteit, met alle gevolgen van dien. Welke remedie? Gedrag in organisaties. De basis

Gedrag in organisaties Hoofdstuk VII Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis