Accreditatie NVAO “internationale joint curricula” Axel Aerden 30 maart 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
TOE TE PASSEN SV WETGEVING BIJ GRENSOVERSCHRIJDEND WERKEN
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa Europass: competenties zichtbaar maken 26/11/2009 Josee Janssens en Xavier Kruth.
Project REALISE Europees Project Ter bevordering van de tewerkstelling van hooggeschoolde allochtonen op hun niveau van opleiding.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
Séminarie van de Foundation Séminaire de la Fondation Rotary is a volunteer organization with 33,000 clubs in over 200 countries and geographical areas.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Wijzigingen in de regelgeving van voorrangsvoertuigen Presentatieversie
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming Afdeling Dienstverlening EVC NARIC-Vlaanderen.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
1 Overheden samenbrengen, vertrouwen opbouwen, de vruchten plukken van de interne markt Het Interne Markt Informatiesysteem (IMI) IMI Awareness-raising.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Stichting Urgentiebepaling
Bingo Europese Unie. 1.Waarvoor kun je je stem uitbrengen op 22 mei? Bingo.
Grupo Mercator. Universidad Politécnica de Madrid1 Watse Castelein SDI ontwikkeling en monitoring in Spanje Wageningen – 14.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
Lanceerdag Draaiboek ‘neonatale opsporing van aangeboren metabole aandoeningen’ 20 oktober 2009 ‘Toekomstvisie’ dr. Dirk Dewolf Adjunct-kabinetschef minister.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
TOPGGZ: ‘wat heeft de professional aan TopGGZ?’ Prof.dr. Rutger Jan van der Gaag, voorzitter Woensdag 20 januari 2010.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
VLIR QAU - AEQES 1.  Cel Kwaliteitszorg VLIR  onafhankelijk evaluatieorgaan Vlaamse universiteiten  korte geschiedenis ◦ optimalisatie ◦ accreditatie.
Jaap van Lakerveld Directeur
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
WELKOM EN INTRODUCTIE Aart C. Liefbroer NIDI / VU University Amsterdam / University Medical Centre Groningen NPSO Studiemiddag over Internationaal Vergelijkend.
Erkenning buitenlandse artsdiploma’s
Interne kwaliteitszorg NVAO
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
NVAO-dinsdagoverleg 9 februari sinds 2009: 1.niet expliciet in kaders 2.expertise in panels 3.expertise bij NVAO sinds 2014: MOOCs, … 2.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Accreditatie NVAO “internationale joint curricula” Axel Aerden 30 maart 2009

| 2 Bologna-terminologie -Courses <> Programmes <> Degrees -Course - Modules - Study units  Curricula -Single, double, multiple & joint degrees -“Joint programmes” / gezamenlijke opleidingen -Ongeacht soort diplomering -Kan ook nationaal zijn, meestal internationaal bedoeld XYZ QualificationXYZ XYZ XYZ

| 3 Mogelijke “accreditatie”-procedures ?? 1.“Normale” procedure 2.Internationale equivalentie 3.Gezamenlijke procedure 4.Wederzijdse erkenning 1.“Normale” procedure 2.Internationale equivalentie 3.Gezamenlijke procedure 4.Wederzijdse erkenning

| 4 Mogelijke “accreditatie”-procedures ?? 1. Normale procedure Initiatief: Vlaamse instelling Einde accreditatietermijn Procedure via VLIR/VLHORA Binnen ECA raamwerk Joint principles for accreditation procedure re. joint programmes Accreditatie-aanvraag bij NVAO 1. Normale procedure Initiatief: Vlaamse instelling Einde accreditatietermijn Procedure via VLIR/VLHORA Binnen ECA raamwerk Joint principles for accreditation procedure re. joint programmes Accreditatie-aanvraag bij NVAO

| 5 Mogelijke “accreditatie”-procedures ?? 2. Internationale equivalentie Initiatief: Eender welke instelling Elk moment mogelijk Vrije keuze internationale accreditatieorganisatie  Equivalentie-criteria Equivalentie-besluit NVAO 2. Internationale equivalentie Initiatief: Eender welke instelling Elk moment mogelijk Vrije keuze internationale accreditatieorganisatie  Equivalentie-criteria Equivalentie-besluit NVAO

| 6 Mogelijke “accreditatie”-procedures ?? 3. Gezamenlijke procedure Initiatief: Aantal instellingen Einde accreditatietermijn Volgense vigerende regelgevingen Samenwerking tussen bevoegde KZ- en accreditatie-organisaties Formeel accreditatiebesluit 3. Gezamenlijke procedure Initiatief: Aantal instellingen Einde accreditatietermijn Volgense vigerende regelgevingen Samenwerking tussen bevoegde KZ- en accreditatie-organisaties Formeel accreditatiebesluit

| 7 Mogelijke “accreditatie”-procedures ?? 4. Wederzijdse erkenning Initiatief: Andere instelling Elk moment mogelijk (?) Volgense procedures van de andere accreditatieorganisatie Binnen ECA Raamwerk Joint principles for accreditation procedure re. joint programmes Formeel “equivalentie-besluit” 4. Wederzijdse erkenning Initiatief: Andere instelling Elk moment mogelijk (?) Volgense procedures van de andere accreditatieorganisatie Binnen ECA Raamwerk Joint principles for accreditation procedure re. joint programmes Formeel “equivalentie-besluit”

| 8 Equivalentie-criteria 1.Een positieve beoordeling / positief besluit; 2.De beoordeling is niet meer dan één jaar oud; 3.Het accreditatierapport en -besluit stoelt op een openbare externe beoordeling ; 4.De internationale accreditatieorganisatie heeft een adequate organisatiestructuur ; 5.De internationale accreditatieorganisatie hanteert valabele kwaliteitscriteria.  Accreditatiekader, pp. 15 – 17Accreditatiekader, pp. 15 – 17  Artikel 60sexies van het Structuurdecreet

| 9 ECA A Aim: Mutual recognition accreditation decisions Countries involved in the first phase ( ) Signed mutual recognition agreements Letters of Intent Additional countries in the second phase (°2008) Aim: Mutual recognition accreditation decisions Countries involved in the first phase ( ) Signed mutual recognition agreements Letters of Intent Additional countries in the second phase (°2008) A A A A A Agreed documents: Code of good practice (2004) Principles for the selection of experts (2005) Principles for accreditation procedures regarding joint programmes (2007) Agreed documents: Code of good practice (2004) Principles for the selection of experts (2005) Principles for accreditation procedures regarding joint programmes (2007) Joint declaration re. the automatic recognition of qualifications Aim: accept degrees from accredited institutions/programmes automatically Preconditions: 1.Mutual recognition of accreditation decisions 2.Recognition compatibility NQFs (~Bologna Process) 3.Transparent information tool Joint declaration re. the automatic recognition of qualifications Aim: accept degrees from accredited institutions/programmes automatically Preconditions: 1.Mutual recognition of accreditation decisions 2.Recognition compatibility NQFs (~Bologna Process) 3.Transparent information tool

| 10 Wederzijdse erkenningsovereenkomsten -12 bilaterale en 4 intentionele tussen 8 landen -NVAO -Erkenningsovereenkomsten met: CTI (Toegepaste wetenschappen, FR), NOKUT (NO), FHR en ÖAR (AT), PKA (PL), OAQ (CH) -Intentionele overeenkomst met ANECA (Spanje) -Tekst: -“agree to regard their accreditation procedures, standards and decisions/results as free of significant differences”; -“confirm that within their competences they accept the decisions/results of the accreditation procedures of the other signing accreditation organisation”.

| 11 Principles for accreditation re. joint programmes -Vaststellingen joint programmes (2006) -Toegenomen zichtbaarheid en belang -Aanleiding tot discussies en verwarring onder kwaliteitszorgorganisaties -Zorgen over kwaliteit en kwaliteitsbeoordeling  Kan ECA een toegevoegde waarde bieden? -Aanpak (2006) -Survey: ervaringen met joint programmes -Komen tot een nieuwe set principes  Gepaste waarborg voor externe kwaliteitszorg

| 12 Principles for accreditation re. joint programmes -Principles in twee delen -Opleidingsaccreditatie & instellingsaccreditatie -Principes volgen normale procedure -Van aanvraag tot accreditatiebesluit -wederzijdse erkenning van dat accreditatiebesluit -Doelstellingen: -Transparantie en delen informatie -Eén procedure voor de gehele joint programme -Beoordeling van de gehele opleiding -Wederzijdse verplichting  Wederzijdse erkenning 

| 13 Principles for accreditation re. joint programmes -Informatie delen en transparantie -Wie doet aanvraag; iedereen betrokken? -Commissiesamenstelling -Principles selection of experts; -Belang internationale expertise -Beoordelingsproces -Gehele opleiding: in ZER/informatiedossier, site visit(s), gesprekspartners, eindkwalificaties (LOs) Accreditatiebesluit -Gehele opleiding: instellingen, locaties -Andere organisatie(s) informeren over besluit

| 14 Besluit -Laat steeds uitdrukkelijk de hele opleiding beoordelen -Niet enkel de eigen onderwijslocatie -Niet enkel de eindkwalificaties te behalen aan de eigen instelling -Engelstalige documentatie -Internationale commissie/panel -Engelstalige procedure -NVAO: brug met andere accreditatieorganisaties -Met vragen om informatie kun je bij NVAO terecht

|