Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Aannemingsbedrijf H.J. Jurriёns B.V. te Utrecht. Nils Blom.
The CAF Procedure voor externe feedback
projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar
Stichting RechtenOnline
Projectonderwijs in het HBO
Kwaliteitskenmerken van een PvA
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.
Ontwerpprojecten Competenties
Maatschappelijke Sectoren & ICT
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal?
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Transdisciplinaire projecten
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Meer innovatieve professionals
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Insights & Essentials Willem van Putten
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Deltaplan Dementie Denijs Guijt 17 mei Wat is het Deltaplan Dementie? Memorabel.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Coaching in regioleren
Verrichtingenthesaurus
What is the meaning of? Student centered learning
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Workshop H – Hoe maak je onderwijs in een leerbedrijf?
Sieberdam/ROCS & KODOS
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Transcript van de presentatie:

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode Tom van Weert, Steven Nijhuis Lectoraat ICT en Hoger Onderwijs Hogeschool Utrecht

Studenten (volgens de methode) Ontwerpen en implementeren oplossingen niet-standaard problemen uit de praktijk echte opdrachtgevers Mobiliseren bestaande kennis en passen deze toe Ontwikkelen competenties ‘on the job’ Ontwikkelen nieuwe kennis (ten dienste van de opleiding / lector) Werken individueel of in teams HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Docenten (volgens de methode) Helpen bij verbeteren van kwaliteit van: praktijkoplossing ontwikkelde competenties ontwikkelde kennis Gebruiken expliciete, valide kwaliteitscriteria Beoordelen op gerealiseerde verbeteringen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Methode is gefaseerd Voorbereiden Vraagontwikkeling Bemensing/ advertentie Project ontwikkelen: Plan van aanpak Probleemanalyse Projectorganisatie Oplossing realiseren Ontwerpen: conceptueel ontwerp. Ontwikkelen: oplossing die kan "werken" Implementeren: oplossing werkt in het echt Verbeteren van ontwerp en/of oplossing Opleveren van werkende oplossing Opleveren ontwikkelde kennis en competentie HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

De methodologie Validatie Kwaliteitscriteria Akkoord offerte Akkoord ontwerp Ervaring implemnt. Akkoord oplevering Kennisvraag Vraag ontwikkeling Praktijk- probleem Studenten- project Plan van aanpak Formele evaluatie halverwege Eindpresentatie / Lessons Learned Vraag ontwikkeling Rollen / advertentie Competentie- vraag Kick-off Startup review Midterm review Endterm review Kwaliteitscriteria HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Drie stromen, drie vragen P: Oplossen van praktijkprobleem voor opdrachtgever K: Ontwikkelen van kennis voor kennisopdrachtgever C: Ontwikkelen van competenties HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in praktijk P: Maak plan voor ontwikkeling van voormalig Cereol-terrein binnen gegeven ruimtelijke en financiële randvoorwaarden en met behoud van culturele en creatieve bedrijvigheid (opdrachtgever: gemeente Utrecht) K: Geeft het ontwikkelen van een aantal alternatieve plannen hier een verbetering ten opzichte van gangbare praktijk van stedelijke vernieuwing? (opdrachtgever: Kenniscentrum) C: Ontwikkel competenties als vastgoedmanager (opdrachtgever: opleiding) HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Drie stromen in fasen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in praktijk Kwaliteit: Kennis mobiliseren en toepassen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in praktijk Kwaliteit: Valideren of geldig in praktijkcontext HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in praktijk Kwaliteit: Reviewen tegen kwaliteitscriteria HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in praktijk Centraal element: Plan van aanpak HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in praktijk Centraal element: Plan van aanpak Fase: Project ontwikkelen Stappen Resultaat Uitgangspositie bepalen  Analysekader Diagnose stellen  Probleemstelling: Bestaand  Gewenst Aanpak uitwerken  Probleemaanpak Project organiseren  Projectorganisatie Kwaliteit organiseren  Kwaliteitsbeheersing Plan van Aanpak HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Essentiële elementen Praktijkprobleem met een opdrachtgever uit de praktijk: Échte opdrachtgever, geen coachingsrol Docent is coach, niet de deskundige die vertelt hoe het moet Praktijkoplossing niet evident/niet zonder ontwerp en ontwerptoetsing te bereiken Advertenties om studenten te selecteren leiden tot vraagsturing, ook bij verplichte projecten Veilige omgeving voor studenten: Vraagontwikkeling, validatie en reviews zorgen er voor dat ze niet ‘onderuit’ gaan en een acceptabel eindresultaat kunnen boeken Student/team is zelfsturend: Neemt beslissingen en gaat zelf achter informatie aan Signaleert informatie- en coachingsbehoeften Heeft de middelen om succes en kwaliteit te bewaken HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in het hoger onderwijs Contact: Steven.Nijhuis@hu.nl