Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode Tom van Weert, Steven Nijhuis Lectoraat ICT en Hoger Onderwijs Hogeschool Utrecht
Studenten (volgens de methode) Ontwerpen en implementeren oplossingen niet-standaard problemen uit de praktijk echte opdrachtgevers Mobiliseren bestaande kennis en passen deze toe Ontwikkelen competenties ‘on the job’ Ontwikkelen nieuwe kennis (ten dienste van de opleiding / lector) Werken individueel of in teams HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Docenten (volgens de methode) Helpen bij verbeteren van kwaliteit van: praktijkoplossing ontwikkelde competenties ontwikkelde kennis Gebruiken expliciete, valide kwaliteitscriteria Beoordelen op gerealiseerde verbeteringen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Methode is gefaseerd Voorbereiden Vraagontwikkeling Bemensing/ advertentie Project ontwikkelen: Plan van aanpak Probleemanalyse Projectorganisatie Oplossing realiseren Ontwerpen: conceptueel ontwerp. Ontwikkelen: oplossing die kan "werken" Implementeren: oplossing werkt in het echt Verbeteren van ontwerp en/of oplossing Opleveren van werkende oplossing Opleveren ontwikkelde kennis en competentie HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
De methodologie Validatie Kwaliteitscriteria Akkoord offerte Akkoord ontwerp Ervaring implemnt. Akkoord oplevering Kennisvraag Vraag ontwikkeling Praktijk- probleem Studenten- project Plan van aanpak Formele evaluatie halverwege Eindpresentatie / Lessons Learned Vraag ontwikkeling Rollen / advertentie Competentie- vraag Kick-off Startup review Midterm review Endterm review Kwaliteitscriteria HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Drie stromen, drie vragen P: Oplossen van praktijkprobleem voor opdrachtgever K: Ontwikkelen van kennis voor kennisopdrachtgever C: Ontwikkelen van competenties HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Ontwerpprojecten in praktijk P: Maak plan voor ontwikkeling van voormalig Cereol-terrein binnen gegeven ruimtelijke en financiële randvoorwaarden en met behoud van culturele en creatieve bedrijvigheid (opdrachtgever: gemeente Utrecht) K: Geeft het ontwikkelen van een aantal alternatieve plannen hier een verbetering ten opzichte van gangbare praktijk van stedelijke vernieuwing? (opdrachtgever: Kenniscentrum) C: Ontwikkel competenties als vastgoedmanager (opdrachtgever: opleiding) HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Drie stromen in fasen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Ontwerpprojecten in praktijk Kwaliteit: Kennis mobiliseren en toepassen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Ontwerpprojecten in praktijk Kwaliteit: Valideren of geldig in praktijkcontext HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Ontwerpprojecten in praktijk Kwaliteit: Reviewen tegen kwaliteitscriteria HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Ontwerpprojecten in praktijk Centraal element: Plan van aanpak HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Ontwerpprojecten in praktijk Centraal element: Plan van aanpak Fase: Project ontwikkelen Stappen Resultaat Uitgangspositie bepalen Analysekader Diagnose stellen Probleemstelling: Bestaand Gewenst Aanpak uitwerken Probleemaanpak Project organiseren Projectorganisatie Kwaliteit organiseren Kwaliteitsbeheersing Plan van Aanpak HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Essentiële elementen Praktijkprobleem met een opdrachtgever uit de praktijk: Échte opdrachtgever, geen coachingsrol Docent is coach, niet de deskundige die vertelt hoe het moet Praktijkoplossing niet evident/niet zonder ontwerp en ontwerptoetsing te bereiken Advertenties om studenten te selecteren leiden tot vraagsturing, ook bij verplichte projecten Veilige omgeving voor studenten: Vraagontwikkeling, validatie en reviews zorgen er voor dat ze niet ‘onderuit’ gaan en een acceptabel eindresultaat kunnen boeken Student/team is zelfsturend: Neemt beslissingen en gaat zelf achter informatie aan Signaleert informatie- en coachingsbehoeften Heeft de middelen om succes en kwaliteit te bewaken HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Ontwerpprojecten in het hoger onderwijs Contact: Steven.Nijhuis@hu.nl