© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Schets van de balzaal Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OP DE VIERKANTE METER.
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
JCI Vlaanderen Toon je passie 2.Projecten 3.Groei 4.PR & Communicatie 5.Online Tools TOON JE PASSIE JCI Vlaanderen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Ondernemen in de praktijk
De marketing-omgeving
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
HOOFDSTUK 12 Media.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Presentatie nieuwe media
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Projectweek.
Patrick Stoop 1MCTa Projectwerking. ICT Webdesign Audio en video Creativiteit.
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
Communicatie bij ingenieurs
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Het effect van Engelse slogans in advertenties
Missie, visie, strategie & jaarplan
detaillistenpromotie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Wat willen we vandaag doen?
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Zin in relatie Heb jij zin in warme contacten?
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Collega’s voor Collega’s
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Corporate Communicatie
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Communicatie & Relatie
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
De marketing van kennis
Een goed product maken is niet genoeg …
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Basics over communicatie
PROJECT INTERFACE.
De Politieke Rol van het Vlaams Middenveld
Transcript van de presentatie:

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Schets van de balzaal Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart 2005

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) De balzaal?  Dé balzaal = de maatschappij als geheel...  De media zijn maar één van de vele danspartners...

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Model van het spanningsveld dat er kan bestaan tussen bedrijven/organisaties/instellingen en de maatschappij en dus de media en de rol van Communicatie daarin De balzaal

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Eerste as “Maatschappelijke Nieuwswaarde” Het model geldt dus niet alleen voor mediarelaties, maar voor de hele maatschappelijke discussie rond een thema/onderwerp/"issue"

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Tweede as “Gewenste Zichtbaarheid” De door een bedrijf/organisatie/instelling Gewenste Zichtbaarheid (op het maatschappelijke forum, eventueel in de media) t.a.v. een bepaald thema/onderwerp/"issue" op een bepaald moment

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+)

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) “Het relativeren van de Maatschappelijke Nieuwswaarde” In geval van negatieve nieuwswaarde gaat het erom dat de organisatie haar stem laat horen en de zaken in een juiste(re) context kan plaatsen

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE Public Relations / Public Affairs Dia loog (–) (+) OK

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Rol van PR/Public Affairs Het bepalen en/of beheren van het tijdstip waarop en de intensiteit waarmee een thema/onderwerp/"issue" op het maatschappelijke forum wordt besproken Dialoog Met respect voor de democratische waarden en spelregels – en dus van de rol en de verantwoordelijkheid van de media daarin

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK Public Relations / Public Affairs Dia loog

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK Public Relations / Public Affairs Dia loog

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID Reclame & Marketing MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK Public Relations / Public Affairs Dia loog

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) (–) (+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID OK MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE OK Public Relations / Public Affairs Dia loog Reclame & Marketing

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) “Mediarelaties”  Relaties met de media als commerciële partner  Relaties met de redacties, journalisten

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL”

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL” CORPORATE

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL” CORPORATE PRODUCT

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL” CORPORATE PRODUCT ?

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? Culturele Marketing Communicatie

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Journalistiek vs. Reclame Reclame Journalistiek Controle ± Credibiliteit ? + + +

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) 93% of opinion leaders in the U.S. and 92% in Europe stated that they believe information from articles or news stories more than advertisements Source: Edelman Annual Trust Barometer, Jan 05 “Paid media” vs. “earned media”

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Nieuwswaarde (1)  Niet absoluut, maar (zeer) relatief  Een mix van verschillende factoren  De relevantie voor de maatschappij/het publiek  Nabijheid  Uitzonderlijkheid: sensationele of ongewone gebeurtenissen  de superlatieven  Het moment: trendy onderwerpen  Betrokkenheid van BV’s, personaliteiten  Emoties (incl. conflicten)

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) “De l’information qui passionne et qui se vend bien” “La dramaturgie de l’information” Claude Sérillon, France 2 Nieuwswaarde (2)

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Nieuwswaarde (3)  Kortom: een verhaal dat verkoopt  Functie van het medium en zijn publiek  Functie van de journalist: zijn/haar persoonlijke interesse, geschiedenis, waarden, gevoel van de journalist, afhankelijkheid van bronnen  Functie van de technische logica van het medium  Gedrukt (krant, tijdschrift)/ radio / televisie / internet

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) 2 determinerende factoren Technologie Snelheid x Connectiviteit x Transparantie Maatschappelijke druk

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Snelheid

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Connectiviteit

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Transparantie

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) vorige weblogs:

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Zaterdag 05 maart 2005 Altijd onderweg. Nooit rust. Het is mijn lot. Het is mijn gebod. Steeds doorduwen. Angst om te falen en angst om niet te presteren. Steeds meer, nooit tevreden. Geen wonder dat de persberichten meer spreken over de verwarring in mijn communicatie dan over de boodschap zelf. Alles hangt aan elkaar. Wat kan mij de strategie van de VLD-voorzitter schelen. Daar wil ik geen antwoord op geven. Mijn berekening gaat niet over de Wetstraat. Het zal me worst wezen hoe mijn verhaal naar meer diversiteit en interculturaliteit bij deze of gene politicus overkomt. Het is me alleen te doen om mensen te mobiliseren…

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? (1)  Algemene spelregels van het omgaan met de media  Ken ze  Pas ze professioneel toe  De media hebben het laatste woord

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA BEDRIJFS- WERELD

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA POLITIEK BEDRIJFS- WERELD

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA CULTURELE SECTOR POLITIEK BEDRIJFS- WERELD

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? (2)  Specifiek voor de culturele sector...  Media zijn concurrenten op de cultuurmarkt  Journalisten zelf zijn actief op de cultuurmarkt  Actoren uit de cultuurwereld zijn medewerkers van de media: werknemers ↔ BV’s  Conflicterende belangen?  Ongezonde relatie?

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Bedankt! Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart 2005