© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Schets van de balzaal Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart 2005
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) De balzaal? Dé balzaal = de maatschappij als geheel... De media zijn maar één van de vele danspartners...
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Model van het spanningsveld dat er kan bestaan tussen bedrijven/organisaties/instellingen en de maatschappij en dus de media en de rol van Communicatie daarin De balzaal
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Eerste as “Maatschappelijke Nieuwswaarde” Het model geldt dus niet alleen voor mediarelaties, maar voor de hele maatschappelijke discussie rond een thema/onderwerp/"issue"
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Tweede as “Gewenste Zichtbaarheid” De door een bedrijf/organisatie/instelling Gewenste Zichtbaarheid (op het maatschappelijke forum, eventueel in de media) t.a.v. een bepaald thema/onderwerp/"issue" op een bepaald moment
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+)
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) “Het relativeren van de Maatschappelijke Nieuwswaarde” In geval van negatieve nieuwswaarde gaat het erom dat de organisatie haar stem laat horen en de zaken in een juiste(re) context kan plaatsen
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE Public Relations / Public Affairs Dia loog (–) (+) OK
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Rol van PR/Public Affairs Het bepalen en/of beheren van het tijdstip waarop en de intensiteit waarmee een thema/onderwerp/"issue" op het maatschappelijke forum wordt besproken Dialoog Met respect voor de democratische waarden en spelregels – en dus van de rol en de verantwoordelijkheid van de media daarin
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK Public Relations / Public Affairs Dia loog
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK Public Relations / Public Affairs Dia loog
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID Reclame & Marketing MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK Public Relations / Public Affairs Dia loog
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) (–) (+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID OK MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE OK Public Relations / Public Affairs Dia loog Reclame & Marketing
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) “Mediarelaties” Relaties met de media als commerciële partner Relaties met de redacties, journalisten
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL”
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL” CORPORATE
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL” CORPORATE PRODUCT
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL” CORPORATE PRODUCT ?
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? Culturele Marketing Communicatie
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Journalistiek vs. Reclame Reclame Journalistiek Controle ± Credibiliteit ? + + +
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) 93% of opinion leaders in the U.S. and 92% in Europe stated that they believe information from articles or news stories more than advertisements Source: Edelman Annual Trust Barometer, Jan 05 “Paid media” vs. “earned media”
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Nieuwswaarde (1) Niet absoluut, maar (zeer) relatief Een mix van verschillende factoren De relevantie voor de maatschappij/het publiek Nabijheid Uitzonderlijkheid: sensationele of ongewone gebeurtenissen de superlatieven Het moment: trendy onderwerpen Betrokkenheid van BV’s, personaliteiten Emoties (incl. conflicten)
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) “De l’information qui passionne et qui se vend bien” “La dramaturgie de l’information” Claude Sérillon, France 2 Nieuwswaarde (2)
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Nieuwswaarde (3) Kortom: een verhaal dat verkoopt Functie van het medium en zijn publiek Functie van de journalist: zijn/haar persoonlijke interesse, geschiedenis, waarden, gevoel van de journalist, afhankelijkheid van bronnen Functie van de technische logica van het medium Gedrukt (krant, tijdschrift)/ radio / televisie / internet
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) 2 determinerende factoren Technologie Snelheid x Connectiviteit x Transparantie Maatschappelijke druk
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Snelheid
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Connectiviteit
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Transparantie
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) vorige weblogs:
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Zaterdag 05 maart 2005 Altijd onderweg. Nooit rust. Het is mijn lot. Het is mijn gebod. Steeds doorduwen. Angst om te falen en angst om niet te presteren. Steeds meer, nooit tevreden. Geen wonder dat de persberichten meer spreken over de verwarring in mijn communicatie dan over de boodschap zelf. Alles hangt aan elkaar. Wat kan mij de strategie van de VLD-voorzitter schelen. Daar wil ik geen antwoord op geven. Mijn berekening gaat niet over de Wetstraat. Het zal me worst wezen hoe mijn verhaal naar meer diversiteit en interculturaliteit bij deze of gene politicus overkomt. Het is me alleen te doen om mensen te mobiliseren…
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? (1) Algemene spelregels van het omgaan met de media Ken ze Pas ze professioneel toe De media hebben het laatste woord
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA BEDRIJFS- WERELD
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA POLITIEK BEDRIJFS- WERELD
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA CULTURELE SECTOR POLITIEK BEDRIJFS- WERELD
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? (2) Specifiek voor de culturele sector... Media zijn concurrenten op de cultuurmarkt Journalisten zelf zijn actief op de cultuurmarkt Actoren uit de cultuurwereld zijn medewerkers van de media: werknemers ↔ BV’s Conflicterende belangen? Ongezonde relatie?
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Bedankt! Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart 2005