Gebruikersonderzoek in CC Ter Vesten Rik Van Daele
1. Korte inhoud Korte inhoud Voorstelling gebruikersonderzoek (doelstellingen - partijen – werkwijze) Evaluatie als pilootgemeente Resultaten voor Beveren Opvolging Conclusie
2.1. Doelstellingen Voor lokaal en Vlaams niveau (G)een zicht op bontgekleurd publiek cc/gc (Geen) essentiële beleidsinformatie voor cc/gc, lokale en hogere overheden (G)een onderzoeksmethodiek, (g)een betaalbaar instrument → generiek model Vergelijkend materiaal bibliotheekonderzoek Toetsing participatieonderzoek re-creatief Vlaanderen
2.1. Doelstellingen Voor het centrum Gebruiker beter leren kennen Remediërend kunnen werken Beleidsplanning toetsen en volgende planperiode voorbereiden Als het even kan: teambuilding
2.2. De partijen Initiatiefnemer: Cultuurlokaal Onderzoeksgroepen: CMS-onderzoeksgroep EHSAL (prof. dr. Jan Colpaert en Hanne Heuts) - TOR-onderzoeksgroep VUB (prof. dr. Ignace Glorieux, Maarten Moens en Leen Van Thielen) Partners: alle cc & gc (Vlaanderen & Brussel) Pilootcentra ( ): - Kortrijk, Leuven, Sint-Niklaas (A); 4000 EUR - Bornem, Tielt, Waregem (B); 3000 EUR - Beveren, Bree, Koksijde (C); 2000 EUR (Prijs is variabel: complexiteit, schaalgrootte, draagkracht …)
Beveren (Oost-Vlaanderen) inwoners Tussen Sint-Niklaas en Antwerpen; Grenzen: Nederland / Schelde / provincie Antwerpen 8 deelgemeenten (Beveren, Doel, Haasdonk, Kallo, Kieldrecht, Melsele, Verrebroek, Vrasene); boven en onder de expresweg Kerncentrale, Duerganckdok, Waaslandhaven, Liefkenshoektunnel, Ivorianen, Asterix … RSV: centrumgemeente in kleinstedelijk gebied op provinciaal niveau – C-centrum Infrastructuur cc Ter Vesten: kern = schouwburg Ter Vesten (1996) & kasteel Cortewalle (waterburcht 15 de eeuw); verder OC Melsele ( ) en OC Kieldrecht (Ermenrike ) en OC’s in elke deelgemeente Onderzoek beperkt tot kerninfrastructuur
2.3. Werkwijze Tot 15 november 2004 Piloot: vergaderingen, bevraging onderzoekers cc, opstellen vragenlijsten Eigen centrumspecifieke vragen (max. 10) Communicatie bevraging (affiche, website, gemeentelijk infoblad, eigen publicaties) 15 november 2004 – 15 februari 2005 Met eigen personeel – eerste kiem vrijwilligerswerking – grote belasting 2000 (2257) kaartjes uitdelen met vraag voor adresgegevens – computergestuurd: 70 activiteiten
2.3. Werkwijze 15 februari 2004 – nazomer 2005 verzenden 1000 vragenlijsten (uit 1410 ingezonden; pick-up computergestuurd) + opvragen vragenlijsten Verwerking gegevens (Beveren: 411) Presentatie resultaten op 14 oktober 2005 Evaluatie (onderzoek + resultaten) Verloting 5x2 tickets onder respondenten Verdere info via Contact: Draaiboek Presentatie 'voorstelling gebruikersonderzoek cultuurcentra' Items vragenlijst cultuurcentra
3. Evaluatie pilootgemeente Erg arbeidsintensief: coördinatie door 1 medewerker (pilootfunctie!!) Grote betrokkenheid eigen personeel: beter resultaat Individueel rapport met vergelijkingsmateriaal andere centra: positiebepaling Scherp beeld van gebruiker én centrum: bijsturing + beleidsplanning mogelijk Duidelijke feedback naar publiek, medewerkers en lokaal beleid Publiek: (te?) lange vragenlijst (Evaluatie onderzoeksgroep: generiek model - bijsturing methode)
4. Beverse resultaten Gemiddelde bezoeker van Ter Vesten is 50 (‘Vlaanderen’ 48). Meer vrouwen dan mannen (vgl. re-creatief en bib-onderzoek). Bezoeker iets minder hoog opgeleid, iets ouder, iets minder actief op arbeidsmarkt. Erg trouw publiek, dat de werking van cc sterk apprecieert. Met partner en/of vrienden – op zoek naar ontspanning. 62 % van de bezoekers gebruikt wekelijks het Internet. 63 % komt uit Beveren; toch sterk regionale werking. 70 % lid van een openbare bibliotheek. Sterke waardering voor theater, wereldmuziek, humor, pop en film. Minder sterk scoren klassieke muziek, dans en literatuur. 78% van het publiek kijkt één of canvas, leest Knack, Humo, De Standaard, De Morgen, Nieuwsblad – opvallend significant verschil: veel GvA-lezers.
4. Beverse resultaten Keuze voor Ter Vesten (+ sterkste scores) Uitstraling & programmering cc Infrastructuur (zitcomfort, netheid, kwaliteit van de zalen, fietsenstallingen, parking etc.) Dienstverlening personeel Aandachtspunten algemeen onderzoek Betrekken groepen en jaar Informatieverstrekking (externe communicatie) Kortingformules Centrumspecifieke vragen en open vragen (opmerkingen) Aandacht voor cafetaria en parking Beginuur voorstellingen behouden enz.
5. Opvolging Bekendmaking / bespreking: 1. Personeelsequipe: satisfactie – teambuilding 2. Raad van bestuur: grondige bespreking – verhoogde betrokkenheid 3. College van burgemeester en schepenen: stimulans 4. Publiek: persmededeling – e-brief – gemeentelijk infoblad – campagne …
5. Opvolging 1. Snelle evaluatie + zoeken oorzaken binnen de lokale context 2. Zwakke punten koppelen aan nieuwe initiatieven: Nieuwe brochure op grotere oplage in informatieblad Nieuwe lay-out van e-zine (per ) Abonnementsformules beter bekend maken (per ) 3. Onderzoek naar antwoorden Kortingformules koppelen aan het gezin (socialisatie) Moeten wij meer naar categorie werken? Vraag om eigen website te ontwikkelen, los van de gemeentesite 4. Diepteanalyse in functie van beleidsplanning en nota managementteam tegen gemeenteraadsverkiezingen Koppeling van de gegevens aan onderzoek re-creatief Vlaanderen: zicht op niet-participanten 6. Opvolgingsonderzoek voor Beveren 7. Vergelijking met andere centra? 8. Cijfermateriaal interessant integratie bibliotheek / cc in 2006
6. Conclusie Geen grote verrassingen: deels bevestiging, deels nieuwe uitdagingen (niets nieuws onder de zon?) Versterking van bestaande zorgen: gezin, jongeren, … Suggestie: inschrijven voor deelname sessie III kan tot 1 juli 2006 Vlaamse cijfers zijn nodig … Vragen?