Meten is weten bij de stad Antwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Analyse van incidenten
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
De zin en onzin van escrow
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Start.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Persoonlijk worden.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
1 4 september 2014 Rijnsburg 4 september 2014 Rijnsburg.
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
JOUW WERELD MIJN WERELD
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Meten is weten bij de stad Antwerpen

Agenda Waarom meten we? Wat meten we? Hoe start je een onderzoek op? De vragenlijst Verdere stappen van het onderzoek Case 1: Zot van A – campagne Case 2: Feest in ‘t stad Case 3: Sport- en cultuurparticipatie Ontsluiting van gegevens 2

Waarom meten we? de effectiviteit van acties (zowel intern als extern) op een gestructureerde, kwaliteitsvolle, continue manier monitoren op lange termijn evoluties nagaan, effect meten van volgehouden acties en impact van verschillende acties vergelijken de bevolkingsbewegingen, behoeften, tekorten nagaan binnen de stad  zodat het beleid hierop kan inspelen 3

Wat meten we? Demografische en socio-economische ontwikkelingen Effectieve aantallen (inwoners, bezoekers, …) Behoeften Gedrag en participatie Kennis Perceptie Tevredenheid Imago Profielen 4

Hoe onderzoek starten? 1/ Bepaal de doelstelling van je onderzoek Waarom wil je onderzoek doen? Wat ga je met de resultaten doen? 2/ Bepaal de onderzoeksvraag en doelgroep Wat wil je precies weten en bij wie? 3/ Bepaal de methodologie en steekproef Bestaan de gegevens al? Zijn er registraties, statistieken beschikbaar? Is eigen gegevensverzameling nodig? Hoe kan je het beste de doelgroep bevragen? Zorg dat iedereen binnen de doelgroep evenveel kans heeft om bevraagd te worden. 5

Kwaliteitsvereisten Goed marktonderzoek voldoet aan een aantal kwaliteitsvereisten: Representativiteit: dit betekent dat je de resultaten met een zekere betrouwbaarheid kan veralgemenen  steekproef! Betrouwbaarheid: hierbij speelt de grootte van de steekproef een rol Validiteit: mate waarin wat gemeten wordt, overeenstemt met wat men denkt te meten en de mate waarin de resultaten veralgemeend kunnen worden  vragenlijst! 6

Onderzoek van secundaire bronnen Gebruikers, profielen, leden, deelnemers, aanbod, vraag, verkoop, … In dit gedigitaliseerd tijdperk kan je vaak registraties opvragen die primair gebruikt worden voor andere doeleinden (bv sluikstortmelding) Voorwaarden: vooronderzoek van volledigheid, validiteit, continuïteit en kwaliteit van de gegevens. 7

Eigen dataverzameling Voorbeelden surveys Bij wie en hoe bevraag je: klantentevredenheid loketten effectmeting van een campagne participatie van de inwoners aan sport bekendheid ombudsdienst tevredenheid werking ombudsdienst leesbereik en appreciatie stadskrant 8

Vragenlijst opmaken Maak een lijst met de te verwerven informatie en de te toetsen hypothesen Per vraag slechts 1 informatie-element verzamelen. Bepaal precies waar de vraag over gaat: iedereen moet de vraag op dezelfde manier begrijpen Kan de respondent antwoorden op de vraag? Gebruik duidelijke en ondubbelzinnige woorden Vermijd leidende of suggestieve vragen Vermijd open vragen Bouw variatie in en boei de respondent De ondervraagde niet beïnvloeden! 9

Vragenlijst opmaken (2) Volgorde van de vragen Voorzie de vragenlijst van een algemene inleiding en van de nodige korte instructies bij de verschillende onderdelen. Verzorg de opmaak van de vragenlijst. Een goed opgemaakte vragenlijst vermindert de kans op fouten en bevordert de verwerking achteraf. Test de vragenlijst. Een vragenlijst maken is een vak apart! 10

Een voorbeeld… VN opiniepeiling Vorige maand hielden de V.N. een wereldwijde opiniepeiling. Er werd slechts één vraag gesteld: “Wilt u alstublieft uw eerlijke mening geven met betrekking tot een oplossing voor het tekort aan voedsel in de rest van de wereld?” 11

De peiling is echter jammerlijk mislukt in Afrika wisten ze niet wat ‘voedsel’ was in Oost-Europa wisten ze niet wat ‘eerlijk’ was in West-Europa wisten ze niet wat ‘tekort’ was in China wisten ze niet wat ‘mening’ was in het Midden-Oosten wisten ze niet wat een ‘oplossing’ was in Zuid-Amerika wisten ze niet wat ‘alstublieft’ was in de V.S. wisten ze niet wat ‘de rest van de wereld’ was ... Het Vaticaan heeft de peiling geboycot omdat in de vraag het woord ‘betrekking’ voorkwam ... 12

Verdere stappen in het onderzoek Organisatie en opvolging van het veldwerk Opmaak van een rapportageplan Dataverwerking Analyse Rapportage Communicatie Onderzoek vraagt tijd! 13

Case 1: Zot van A - campagne 14

Case 1: Zot van A - campagne Onderzoeksvraag: Worden de campagne en de Valentijnsacties door de Antwerpenaars geapprecieerd? Gebruikte methode: - papieren vragenlijst op de 4 locaties - F2F + zelf invullen - drukke perioden: geen bevraging Wie hebben we precies bevraagd? Wat zijn de valkuilen, de trics? 15

Case 1: Zot van A - campagne 16

Case 1: Zot van A - campagne 17

Case 1: Zot van A - campagne 18

Case 2: Feest in ‘t stad 2006 19

Case 2: Feest in ‘t stad Onderzoeksvraag: Werd de campagne opgemerkt? Hoe tevreden zijn de bezoekers over de evenementen? Gebruikte methode: - online enquête naar panel stad, Vlaanderen en Z-Nl - F2F bevraging op 4 evenementen Waar op letten? 20

Case 2 : Feest in ‘t stad 21 Herkent u dit beeld? 2005 2006 Ja 47,5%   2005 2006 Ja 47,5% 23,5% Nee 47,9% 71,8% Dit komt me bekend voor, maar ik kan niet precies zeggen voor wat het staat 4,7% Basis 989 996 21

Case 2: Feest in ‘t stad 22 Helemaal akkoord Akkoord Neutraal   Helemaal akkoord Akkoord Neutraal Niet Akkoord Helemaal niet akkoord Het is goed dat de stad dit soort van evenementen* organiseert om Antwerpen te promoten 2005 36,5% 42,1% 17,4% 2,6% 1,4% 2006 41,9% 42,5% 12,8% Deze evenementen* zetten me ertoe aan om naar Antwerpen te komen met de kerst 9,6% 28,9% 31,1% 21,5% 8,9% 17,6% 26,0% 33,4% 15,6% 7,4% Deze campagne haalt niets uit om mensen naar Antwerpen te krijgen. 4,8% 10,3% 24,0% 41,4% 19,5% 3,0% 8,3% 25,5% 37,3% 25,8% Dit evenement geeft de stad een positief imago 20,7% 51,9% 19,7% 5,6% 2,1% 25,7% 52,3% 17,3% 2,3% Het is goed dat de stad zulke promotieacties opzet 33,1% 48,4% 13,7% 2,0% 2,7% 22

Case 3: sport- en cultuurparticipatie 23

Case 3: Sport- en cultuurparticipatie Onderzoeksvraag: In welke mate participeren Antwerpenaars aan sport en cultuur? Welke profielen van participanten versus niet-participanten vinden we? Gebruikte methodes: - sportparticipatieonderzoek: papier, online, telefonisch bij representatief steekproef van Antwerpenaars - cultuurparticipatie: gegevens uit stadsmonitor - korte termijn: opstart omnibusenquêtes 24

Case 3: sport – en cultuurparticipatie 25

Case 3: sport – en cultuurparticipatie 26

Case 3: sport – en cultuurparticipatie 27

Ontsluiting van de gegevens Op 2 juni nieuwe website voor feiten en cijfers gelanceerd: www.antwerpen.be > stad in cijfers Sommige onderzoeksrapporten worden bekendgemaakt via persconferentie op de website gepubliceerd, bv sportparticipatie www.antwerpen.be/sport 28

Meer informatie Reinhard Stoop 03 220 81 42 reinhard.stoop@stad.antwerpen.be Wendy Mattheesen 03 338 21 27 wendy.mattheesen@stad.antwerpen.be 29

Bedankt voor uw aandacht! 30