11/3/ Bornem 1 Een bredere beleidsblik op de resultaten van het onderzoek Presentatie: Hanne Heuts, CMS/Ehsal Panel: - Toon Berckmoes, directeur CultuurNet Vlaanderen - Jan Colpaert, CMS/Ehsal, voorzitter cc de borre - Maja Coltura, projectmanager VCOB - Piet Van Loocke, directeur cc Lokeren, voorzitter VVC - Dirk Verbist, raadgever minister Anciaux Moderator: Miek De Kepper, directeur Cultuur Lokaal
11/3/ Bornem 2 Verschillen tussen de categorieën 1. Kenmerken van de gebruikers 2. (On)tevredenheid van de gebruikers 3. Communicatie en marketing
11/3/ Bornem 3 1. Kenmerken van de gebruikers Geslacht Leeftijd Diploma Statuut Gezin Inkomen Afstand woning – cc Bezoekfrequentie Podiumparticipatie Lidmaatschap verenigingen Kunstzinnige hobby Abonnement Andere kortingsmogelijkheden Kolommen onderling vergelijkbaar Rijen onderling vergelijkbaar
11/3/ Bornem 4 Aantal centra en respondenten per centrumcategorie CategorieABCGC GO Vlaanderen %55%61%22% Respondenten Zonder stad Antwerpen en Brusselse centra
11/3/ Bornem 5 CategorieABCGCTotaal Geslacht (NS)Man39,7%41,3% 42,6%41,3% Vrouw60,3%58,7% 57,4%58,7% Leeftijd18-29 jaar13,7%14,5%13,7%8,9%12,9% jaar27,2%25,2%25,8%24,8%25,7% jaar33,9%37,1%37,2%35,7%36,2% >60 jaar25,3%23,3%23,4%30,6%25,2% DiplomaLO3,8%5,4%4,1%7,3%5,0% LSO9,5%12,7%13,8%16,6%13,4% HSO23,5%30,4%29,7%28,9%28,5% HO63,2%51,5%52,4%47,1%53,1%
11/3/ Bornem 6 ABCGCTotaal StatuutWerkend57,9%54,4%56,1%50,6%54,9% Studerend7,3%10,1%8,5%6,3%8,2% Gepensioneerd24,9%23,8%23,4%29,8%25,1% Andere9,9%11,6%12,0%13,3%11,8% GezinAlleen15,9%12,1%10,8%11,0%12,1% Bij ouders10,8%14,2%12,3%9,1%11,8% Gezin + kind(eren)33,8%34,1%38,9%40,5%37,3% Koppel33,7%34,4%33,7%34,8%34,1% Eénoudergezin4,1%4,2%3,1%3,9%3,7% Andere1,7%1,1% 0,6%1,1%
11/3/ Bornem 7 ABCGCTotaal Gezinsinkomen< 1000 €5,1%5,9%5,0%7,9%5,8% ,9%34,0%33,5%35,5%33,7% ,5%30,7% 29,4%30,2% ,2%20,2%21,8%18,1%20,8% > 4000 €11,3%9,3%8,9%9,2%9,5% Afstand cc-woning< 10 km66,9%68,6%69,7%81,9%71,5% km25,7%24,3%24,5%15,2%22,7% > 30 km7,4%7,1%5,8%2,9%5,8%
11/3/ Bornem 8 ABCGCTotaal FrequentieUitzonderlijk14,4%16,6%18,8%24,6%18,8% Enkele x per jaar57,7%56,6%60,2%54,5%57,8% Maandelijks24,4%21,5%17,3%14,0%18,8% Wekelijks3,5%5,3%3,7%6,9%4,7% Podium- participatieNooit5,7%8,4%6,4%18,2%8,8% Gemiddeld 2 keer14,3%15,6%17,5%23,5%17,5% Minstens 4 keer80,0%76,1%76,2%58,3%73,7%
11/3/ Bornem 9 ABCGCTotaal # Verenigingen027,3%29,0%31,5%29,4%29,7% 1 of 242,3%43,4%44,1%46,1%44,0% 3 of meer30,4%27,7%24,5% 26,2% Kunstzinnige hobbyGeen55,1%55,7%57,5%60,4%57,3% Wel44,9%44,3%42,5%39,6%42,7%
11/3/ Bornem 10 ABCGCTotaal AbonnementNee60,1%69,2%73,0%88,0%72,7% Ja39,9%30,8%27,0%12,0%27,3% Andere kortingNee69,8%66,8%67,4%73,6%69,0% Ja30,2%33,2%32,6%26,4%31,0%
11/3/ Bornem 11 SAMENVATTING Meest opvallende kenmerken per centrumcategorie
11/3/ Bornem 12 ABCGC Leeftijd (+) j (-) j (±) alle (+) 60+ j (-) j Opleiding (+) HO (-) < HO (±) alle (+) LO, LSO (-) HO Statuut (+) werkend (-) niet werkend (+) studerend (±) andere (±) alle (+) pensioen, niet werkend (-) andere Gezinssamenstelling (+) alleen (-) gezin (+) bij ouders (±) andere (±) alle(+) gezin (±) andere Gezinsinkomen (+) > 3000 € (-) (±) alle (+) < 2000 € (-) Afstand cc-woning (+) > 30 km (±) andere (+) > 30 km (±) andere (+) < 10 km (-) > 10 km
11/3/ Bornem 13 ABCGC Bezoekfrequentie (+) maandelijks (-) uitzonderlijk (±) alle (+) enkele x / jaar (±) andere (+) uitzonderlijk, wekelijks (-) andere Podiumparticipatie (+) > 4x / jaar (-) andere (±) alle (+) niet, 1-3 x / jaar Lid # verenigingen (+) > 3 (-) 0 (±) alle (+) 1-2 (±) andere Kunstzinnige hobby (±) alle (+) nee (-) ja Abonnement (+) ja (-) nee (±) alle (+) nee (-) ja Andere korting(±) alle (+) ja (-) nee (±) alle (+) nee (-) ja
11/3/ Bornem 14 PANEL
11/3/ Bornem (On)tevredenheid van de gebruikers Tevredenheidsdiagram Pareto
11/3/ Bornem 16 Algemeen tevredenheidsdiagram Rechtsonder: aspecten waarover de gebruikers eensgezind tevreden zijn Rechtsboven: aspecten met een hoge tevredenheidsscore, maar de gebruikers zijn niet eensgezind Linksboven: aspecten met een lagere tevredenheidsscore, maar de gebruikers zijn het niet eens Linksonder: aspecten waaraan de gebruikers eensgezind een lagere tevredenheidsscore geven
11/3/ Bornem 17 Tevredenheidsdiagram A-centra
11/3/ Bornem 18 Tevredenheidsdiagram B-centra
11/3/ Bornem 19 Tevredenheidsdiagram C-centra
11/3/ Bornem 20 Tevredenheidsdiagram GC’s
11/3/ Bornem 21 Pareto Ontevredenheid over de deelitems van het AANBOD (muziek, dans, theater, vorming en tentoonstellingen)
11/3/ Bornem 22 SAMENVATTING Tevredenheid ‘diensten’ hoger dan ‘aanbod’ Tevredenheid aanbod hoogst in A-centra, dan in B-centra, dan in C-centra, dan in GC’s Verbeteringen zijn moeilijk, maar situeren zich in eerste instantie op variatie, aantal, omkadering en prijs
11/3/ Bornem 23 PANEL
11/3/ Bornem Communicatie en marketing Communicatiekanalen “Via welk kanaal bent u meestal op de hoogte van het activiteitenaanbod van het centrum?” (Max 3 antwoorden) Stellingen over uitstraling “Gaat u akkoord met de volgende stellingen over de uitstraling van het centrum?”
11/3/ Bornem 25 Gebruik in %ABCGCTotaal Programmaboek Gem infoblad Folder Via vrienden Uitgave centrum Website centrum Bezoek centrum Via vereniging Affiche Via partner
11/3/ Bornem 26 Gebruik in %ABCGCTotaal Regio krant Huisblad Via kinderen E-brief Via school Via andere familie Via ouders Cultuuragenda Via werk Andere kanalen Andere websites Radio Televisie
11/3/ Bornem 27 Top 5 communicatiekanalen ABCGC Programmaboek Gemeentelijk infoblad Uitgave centrum FolderProgrammaboek Folder Kennissen / vrienden Vereniging Kennissen / vrienden Uitgave centrum Kennissen / vrienden Eigen website Gemeentelijk infoblad Folder Uitgave centrum: (twee-)maandelijkse uitgave van het centrum (tijdschrift, folder, brochure, krant, brief, mailing, …)
11/3/ Bornem 28 Herkomst gebruikers Afstand cc-woningABCGCTotaal Minder dan 10 km66,9%68,6%69,7%81,9%71,5% Tussen 10 en 30 km25,7%24,3%24,5%15,2%22,7% Meer dan 30 km7,4%7,1%5,8%2,9%5,8%
11/3/ Bornem 29 Stellingen over uitstraling Akkoord in %ABCGC Iedereen is er welkom Het centrum is voor ons soort mensen Je ziet er alle soorten mensen Het centrum trekt voldoende mensen uit de eigen gemeente aan Het centrum heeft oog voor wat leeft in onze gemeente Het centrum is boeiend Een job in het centrum lijkt interessant
11/3/ Bornem 30 SAMENVATTING Voor de A, B en C centra is het programmaboek het belangrijkste communicatiekanaal Voor de GC’s is dit het gemeentelijk infoblad (cf. herkomst bezoekers) 85% van de gebruikers heeft het gevoel dat iedereen welkom is in het centrum
11/3/ Bornem 31 PANEL