Www.lettyranshuysen.nl ACHTERGROND INFORMATIE BUREAU Publieksonderzoek Evaluatie cultuureducatie Onderzoek onder non-publiek Kwantitatief en kwalitatief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Advertisements

SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Ruimte voor eigen kracht Sportproject Kwintes Fit & Happy Bewegen met een visie 3 oktober 2013.
“Hoe kom ik aan klanten?”
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
ACHTERGROND INFORMATIE BUREAU
Wat is milieuvriendelijk/solidair gedrag?
Presentatie BètaMentality
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Communiceren met ouders
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Workshop Relationele en seksuele vorming
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Cultuurparticipatie bij jongeren
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Participatie en een Klantenraad
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
“Let’s talk about you & me”
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011
PRESENTEREN KUN JE LEREN
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Hoe krijg je het op gang?.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.
Media en de massa.
Toeleiding & Faciliteren ‘Niet sport’ groepen Activiteiten in de wijk Groepen fysiotherapie Doorverwijzen Sport op maat Netwerk Opstarten programma’s.
WELKOM publiek in control, draai de rollen om Anneke van der Vaart Account manager CJP Thijs Sprangers CEO Live on Demand CJP Cultuurkaart.
Communicatie met ouders
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
PROJECT DATUMKLAS MED1F B-Creative Concept Presentatie.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
Tom Driessen, Tristan Melissen, Shauni Mulder, Joy Verstegen, Lisette Wiegers,
GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.
Leerstijlen KOLB SJM.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Methodiek: Plancyclus
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
CULTUURKAART SCHOOLJAAR Walter Groenen, directeur CJP BIJEENKOMST CULTUURKAART Dinsdag 20 november
Programma Opening - avondvoorzitter ‘ArMOEDe, geloof in eigen kracht’ in Harderwijk? - Paul Lohmeijer, gemeente Harderwijk Uitleg project - team Voor.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Talent in Ontwikkeling
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Talent in Ontwikkeling
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
5 valkuilen & Tips.
Motivatie en puberbrein
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

ACHTERGROND INFORMATIE BUREAU Publieksonderzoek Evaluatie cultuureducatie Onderzoek onder non-publiek Kwantitatief en kwalitatief onderzoek

ONDERWERP WORKSHOP Uitkomsten inventariserend onderzoek naar succesvolle methodieken voor jongerenmarketing in de theatersector. Is uitgevoerd in Nederland, dus gebaseerd op Nederlandse context.

Het onderzoek is uitgevoerd door: Anna Elffers (vaste bureaumedewerker) en Catelien van der Hoeven (stagiaire). Beiden werkzaam in de theaterpraktijk!

AANLEIDING ONDERZOEK Behoefte aan meer informatie ten behoeve van jongerenmarketing, want de beschikbare informatie is 1. versnipperd, 2. te oppervlakkig, 3. moeilijk te vertalen in concrete acties.

UITKOMSTEN EERDER ONDERZOEK Kenmerken jongeren (15 t/m 25 jaar): 1.Richten zich op mond-tot-mondreclame en affiches. 2.Zijn weinig cultureel actief. 3.Ervaren veel drempels bij theaterbezoek. 4.Hebben het erg druk (vooral met elkaar).

DRUK, DRUK, DRUK MET

UITGAAN JONGEREN (bron: CBS)

VERSCHIL CULTUURDEELNAME MEISJES/JONGENS (bron: CBS)

VLAAMSE JONGEREN CULTUREEL ACTIEVER DAN NEDERLANDSE

VLAAMS PUBLIEK JONGER DAN NEDERLANDS PUBLIEK

KANTTEKENING BIJ CULTURELE INACTIVITEIT VAN NEDERLANDSE JONGEREN Statistieken betreffen gevestigde cultuur. Jongeren geven via culturele activiteiten vorm aan eigen identiteit. Populaire culuurvormen en aan eigen subcultuur verbonden activiteiten lenen zich hier veel beter voor dan uitingen van gevestigde cultuur. Op gebied van niet gemeten culturele activiteiten zijn jongeren (en vooral jongens) veel actiever!

SUBCULTURELE ACTIVITEITEN (GEFINGEERD)

Waarom komen Nederlandse jongeren weinig naar theaters? Het theateraanbod, maar ook de door de theaters gehanteerde marketingmethoden, slaan vooral aan bij de reeds in theater geïnteresseerde jongeren (en dat zijn er in Nederland weinig). HOE MOET HET DAN?

OPZET ONDERZOEK Stap 1: literatuuranalyse Stap 2: concept model voor succesvolle jongerenmarketing Stap 3: analyse jongerenonderzoek en evaluatie marketingmethoden theaters Stap 4: vier succesvolle cases onderzocht Stap 5: definitief model

4 SUCCESVOLLE CASES Lowlands Geen Daden Maar Woorden (GDMW) Rotterdams Lef Talent Night

4 GROEPEN Scholieren (15-18 jaar) Niet-geïnteresseerden (19-25 jaar) Latent-geïnteresseerden (19-25 jaar) Geïnteresseerden (19-25 jaar)

SCHOLIEREN (15-18 ) Vinden dat theater best chique mag zijn. Zijn op zoek naar spektakel. Gaan af op bekende namen. Oriënteren zich het liefst via school (CKV). Zijn erg met populaire cultuur bezig. Willen graag zelf actief zijn. Betalen liever veel voor een bekende artiest dan weinig voor iets onbekends.

NIET-GEÏNTERESSEERDEN (19-25) Zijn via voor hen georganiseerde projecten (school, buurthuis) groepsgewijs te mobiliseren. Willen geen nieuwe dingen uitproberen. Gaan wel kijken als er vrienden meedoen. Lopen warm voor talentenjachten. Zullen nooit zelf op zoek gaan naar informatie van theaters.

LATENT GEÏNTERESSEERDEN (19-25) Sceptisch t.a.v. aanbod ‘voor jongeren’. Zijn gevoelig voor sfeer. Gaan af op geloofwaardigheid. Houden van zappen / festivals. Zijn prijsgevoelig en nieuwsgierig. Willen zich niet ver van te voren vastleggen. Worden via informele netwerken geworven.

GEÏNTERESSEERDEN (19-25) Hebben geen moeite met de sfeer en programmering van theaters. Willen graag betrokken worden bij theaters. Zijn geïnteresseerd in extra activiteiten. Verdiepen zich in seizoensbrochures, kranten en tijdschriften op zoek naar informatie. Zijn gevoelig voor kortingen / hebben een CJP.

3 TYPE DREMPELS Sociale drempels: niet thuis voelen. Kennis- en ervaringsdrempels: aanbod spreekt niet aan. Praktische drempels: geen tijd of geld, te ver weg of niet weten wat wanneer komt.

SOCIALE DREMPELS Theater heeft geen positief imago bij jongeren. Ze hebben geen idee wat er speelt en menen dat er weinig voor hen te beleven is. Daarom: 1.Vertrouwen in programma opbouwen, 2.Geloofwaardige pr, 3.Losse sfeer creëren, 4.Zorgen voor aanwezigheid van andere jongeren.

MARKETINGMETHODEN 1.Ambassadeurs/jongerenpanels 2.Sleutelfiguren organiseren zelf activiteiten en promotie 3.Websites en tijdschriften door jongeren 4.Jongerenflyers en –keurmerken

KENNIS- EN ERVARINGSDREMPELS Het complexe karakter van veel cultuuraanbod en de onbekendheid hiermee maken dat veel jongeren zich niet voelen aangesproken. Zij zoeken naar wat ze al kennen en zijn niet snel bereid om risico’s te nemen.

MARKETINGMETHODEN 1.Randprogrammering 2.Diepgaande theaterprojecten (zelf productie maken) 3.CKV 4.Verplicht naar theater 5.Specifieke programmering 6.Cross-overs

PRAKTISCHE DREMPELS 1.Toegangsprijs. 2.Tijdsbeslag. 3.Bereikbaarheid. 4.Beschikbare informatie over het aanbod (wat, waar en wanneer).

MARKETINGMETHODEN 1.Kortingskaarten 2.Jongerenabonnementen 3.Last-minute-kortingen 4.Andere aanvangstijden 5.Locatiekeuze 6.Flyeren 7.Promotionele acties

AANGEPAST MODEL Zie hand out ‘Model voor succesvolle jongerenmarketing’.

4 KERNBOODSCHAPPEN Segmenteer: kies gericht voor één van de vier doelgroepen. Verlaag drempels: wees bewust dat de sociale drempel cruciaal is. Programmeer gericht: pas het aanbod aan (randprogrammering). Werk planmatig: maak een marketingplan voor de lange termijn.