De kennisbasis Rekenen-Wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Cursus Rekenspecialist
Didiclass - beginnen met
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Welkom in groep Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Rekentoetsen in het voortgezet onderwijs
Plan van aanpak MAVO.
Rekenproblemen en Dyscalculie
De 10e editie havo-vwo OB.
Rekenbeleid
Leerlijnen in een Wiki
Op naar…
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Met de Kennisbasis in zee!
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Procenten Cursusjaar Gecijferdheid 4 Les 2 Procenten Cursusjaar
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Samenhang procenten, breuken en kommagetallen,
Werkplekleren in lerarenopleiding
Referentiekader rekenen. Uit: /
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Toetsing en toetsontwikkeling
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Rekenen Verhoudingen 2f
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Profiel- en keuzedelen kiezen
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Les 6: Rekenen met procenten, grafieken en tabellen
Les 6: Breuken en procenten 4
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Transcript van de presentatie:

De kennisbasis Rekenen-Wiskunde

Eindtoets Kennisbasis Rekenen-Wiskunde José Faarts Francien Garssen Ronald Keijzer Dirk de Vries

De opdracht Toetsen van professionele gecijferdheid door middel van een digitale toets Vakdidactische kennis en vaardigheid worden niet in de eindtoets opgenomen

kennisbasis interpretatie opdracht toets Beelden van toekomstig opleidingsonderwijs Geen didactiek! Toetsmatrijs interpretatie opdracht Operationaliseren in toetsopgaven toets

Beelden van opleidingsonderwijs wiskunde voor de leraar, die niet direct verbonden is met inhouden van de basisschool competentiegericht opleiden en de kennisbasis wiskundige attitude van (aanstaande) leraren stevige investering voor rekenen-wiskunde

De kennisbasis Rekenen-Wiskunde Vijf domeinen: Hele getallen Verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen Meten Meetkunde Verbanden

De kennisbasis Rekenen-Wiskunde Elk domein kent de volgende onderverdeling: Kennis van rekenen-wiskunde Kennis voor het onderwijzen van rekenen-wiskunde Verstrengeling Maatschappelijke relevantie

De kennisbasis Rekenen-Wiskunde Professionele gecijferdheid De startbekwame leerkracht moet: zelf voldoende rekenvaardig en gecijferd zijn rekenen-wiskunde betekenis kunnen geven voor kinderen oplossingsprocessen en niveauverhoging bij kinderen kunnen realiseren wiskundig denken van kinderen kunnen bevorderen

De vragen Welke kennis moet in de toets aan bod komen? Op welke wijze wordt de toets gestructureerd? Uit hoeveel vragen moet de toets bestaan? Wat moet de moeilijkheidsgraad van de toets worden?

Welke kennis moet aan bod komen? Kennis van rekenen-wiskunde Wiskundige kennis die specifiek is voor leerkrachten basisonderwijs(maar waarvoor geen kennis van leren van kinderen of onderwijzen nodig is) Kennis van maatschappelijke relevantie en vervlechting van rekenen-wiskunde Deze aspecten zijn de basis van een goede professionele gecijferdheid.

Welke kennis moet aan bod komen?

Specialized Content Knowledge Wiskundige kennis die specifiek is voor leerkrachten Ingaan op “waarom”vragen Voorbeelden kunnen bedenken Kiezen en gebruiken van representaties en modellen Het gebruik van wiskunde taal en notatie Analyseren van fouten Interpreteren en beoordelen van alternatieve oplossingsmethoden en denkwijzen

De toetsmatrijs Kennis van rekenen -wiskunde Reken-wiskundige kennis die specifiek is voor leerkrachten basisonderwijs Maatschappelijke relevantie/verstrengeling totaal Hele getallen 2 12 7 21 Procenten Verhoudingen Kommagetallen Breuken 15 45 Meten 13 39 Meetkunde Verbanden 8 24 Totaal 55 50 150