Hoe kan actie-onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van PCK. Dr

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie tot de experimenteersessies
Advertisements

Edushock leerfestival
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Hogere denkvaardigheden
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Bronnenboek onderzoekstrategieën
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Titel van de presentatie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
SKIMDOC Week 8.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leraar, school en opleiding
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Inleiding, probleemstelling en theoretisch kader Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 15 februari 2013.
Consciously, we teach what we know;
‘Geef uw team vleugels’
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Visie & Strategie.
English and IPC How to teach content through English.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
CLIL-didactiek voor Duits
Het onderzoeksverslag
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Vijfkrachtenmodel van Porter
A Healthy sense of Trust
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Transcript van de presentatie:

5-4-2017 Hoe kan actie-onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van PCK? Dr. Ilona Mathijsen Fontys Lerarenopleiding Tilburg I.Mathijsen@fontys.nl Als begeleider van studentonderzoek vraag ik me af wat de kwaliteit is van de door studenten ontwikkelde PCK en hoe ik kan bijdragen aan de ontwikkeling van PCK van hoge kwaliteit. Om de kwaliteit van PCK vast te stellen analyseer ik onderzoeksverslagen. In de presentatie presenteer ik het kader bespreken van waaruit ik mijn onderzoek in het algemeen en mijn analyse van onderzoeksverslagen in het bijzonder, onderbouw. Vervolgens ga ik in op de eerste resultaten en impliciaties voor begeleiding.

Actie-onderzoek over actie-onderzoek… 5-4-2017 Actie-onderzoek over actie-onderzoek… Student teachers who graduate as teachers for a specific subject: English, mathematics, geography etc. Action research project concurrent with final internship (4th year bachelor) Period: from aug/sept till june/july the next year My role: counselor en supervisor Voettekst

Toelichting op onderzoek Inhoud presentatie Toelichting op onderzoek Relatie PCK en actie-onderzoek Analysekader Eerste resultaten en implicaties voor begeleiding Voettekst

Actie-onderzoek en PCK “the knowledge […] about how to teach particular content in particular ways in order to lead to enhanced student understanding (Loughran et al., 2012, p.7)” “To help clarify the nature of a teacher’s PCK Shulman (1986b, 1987) proposed that it comprises two components: knowledge of what he calls ‘representations’ i.e., instructional strategies illustrations, analogies, explanations and demonstrations that teachers use to make certain subject matter comprehensible to their students; and knowledge of students’ ‘learning difficulties’ i.e., students’ misconceptions, naïve ideas gained through interpretation of prior learning, experiences or preconceived ideas about a topic, as well as knowledge of any other potential barriers to learning subject matter, such as how concepts interrelate and strategies to help solve problems.” (Hume & Berry, 2011)

Actie-onderzoek en PCK “the knowledge […] about how to teach particular content in particular ways in order to lead to enhanced student understanding (Loughran et al., 2012, p.7)” Analyseren van problemen van leerlingen met bepaalde leerstofinhoud(en) “To help clarify the nature of a teacher’s PCK Shulman (1986b, 1987) proposed that it comprises two components: knowledge of what he calls ‘representations’ i.e., instructional strategies illustrations, analogies, explanations and demonstrations that teachers use to make certain subject matter comprehensible to their students; and knowledge of students’ ‘learning difficulties’ i.e., students’ misconceptions, naïve ideas gained through interpretation of prior learning, experiences or preconceived ideas about a topic, as well as knowledge of any other potential barriers to learning subject matter, such as how concepts interrelate and strategies to help solve problems.” (Hume & Berry, 2011)

Actie-onderzoek en PCK “the knowledge […] about how to teach particular content in particular ways in order to lead to enhanced student understanding (Loughran et al., 2012, p.7)” Analyseren van problemen van leerlingen met bepaalde leerstofinhoud(en) “To help clarify the nature of a teacher’s PCK Shulman (1986b, 1987) proposed that it comprises two components: knowledge of what he calls ‘representations’ i.e., instructional strategies illustrations, analogies, explanations and demonstrations that teachers use to make certain subject matter comprehensible to their students; and knowledge of students’ ‘learning difficulties’ i.e., students’ misconceptions, naïve ideas gained through interpretation of prior learning, experiences or preconceived ideas about a topic, as well as knowledge of any other potential barriers to learning subject matter, such as how concepts interrelate and strategies to help solve problems. (Hume & Berry, 2011)” Ontwikkelen, toepassen en evalueren van onderwijsleerstrategieën bij bepaalde leerstofinhoud(en)

Proces van actie-onderzoek -> PCK Situatie 0 Gewenste situatie Welke strategie? Gewenste situatie Situatie 1 Welke strategie? Empirische gegevens en literatuur PCK 1: Welke strategie te gebruiken nu ik weet welke problemen leerlingen kunnen hebben met X? PCK 2: Waarom verwacht ik dat deze strategie effectief is in het realiseren van gewenste uitkomsten? Students when deciding what strategy to use (next) to realize a desired situation, assemble empirical data and read literature on students’ problems and on teaching strategies and thereby Develop knowledge about students And about strategies PCK 2: Wat een volgende keer te doen nu ik weet in welke opzichten de strategie wel/niet effectief bleek?

Onderzoeksvraag en methode Wat is de kwaliteit van de door studenten ontwikkelde PCK zoals beschreven in hun onderzoeksverslag? Analyse van onderzoeksverslagen (n=20, 12 van 11/12 + 8 van 12/13… + 28 13/14…) Onderzoeksvraag en methode Student Kiezen van een strategie Evalueren van strategie en formuleren van aanbevelingen Kennis over leerlingen (PCK 1) Kennis over effectiviteit van strategie (PCK 2) Criterium Nut Lit Diep 1 + - +/- .. 20

Analysekader kwaliteit PCK Grounded Vallacher & Wegner: action identification Onderzoeksfase Kiezen van een strategie Evalueren van strategie en formuleren van aanbevelingen PCK component Kennis over leerlingen (PCK 1) Kennis over effectiviteit strategie (PCK 2) Criteria Gebruik van (LIT) Worden empirische gegevens geconfronteerd met inzichten uit literatuur? “Dat mijn leerlingen…is (niet) bijzonder want ook in de literatuur blijkt dat…” Wordt literatuur gebruikt om de keuze voor de strategie te onderbouwen? Diepgang (DIEP) Worden inzichten over leerlingen geconstateerd of ook uitgelegd? (Bevestiging of verklaring) Word wel/niet onderbouwd waarom een strategie effectief is in het realiseren van een doel/effect? Relevantie van kennis (NUT) Is kennis over leerlingen nuttig voor het kiezen voor een strategie: “omdat mijn leerlingen… zal ik…” Is kennis over effectiviteit van strategie nuttig voor toekomst/anderen: “Omdat mijn leerlingen… en niet… is het aan te bevelen om… omdat…?” Nut In hoeverre is de opgedane kennis nuttig? In het geval van kennis over leerlingen (PCK1) is het de vraag of de student bij de verkennende onderzoeksfase kennis heeft opgedaan over problemen met leerlingen en die relevant is voor het kiezen van een onderwijsleerstrategie, vergl. ‘situational premise’ (Fenstermacher & Richardson, 1993). In het geval van kennis over onderwijsleerstrategieën (PCK2) gaat het om de vraag of bij de evaluatie van de gekozen strategie gegevens zijn verzameld die toepassing van de strategie in toekomstig gebruik en/of door anderen doen optimaliseren, vergl. ‘empirical premise’ (Fenstermacher & Richardson, 1993). Diepgang  Hier gaat het om de vraag of opgedane kennis een verdergaande functie heeft dan een simpele bevestiging. Bij kennis over leerlingen (PCK1) gaat het om de diepgang waarmee problemen bij leerlingen geconstateerd worden. In het geval van kennis over strategieën (PCK2) gaat het om de vraag of studenten niet alleen zeggen dàt een strategie effectief is in het realiseren van een effect bij leerlingen maar of ze ook kunnen uitleggen waarom die strategie effectief is. Literatuur Hier gaat het om het principe dat professionals van theoretische inzichten gebruik zouden moeten maken in het richten, verantwoorden etc. van hun  handelen: vergl. stipulative premise  (Fenstermacher & Richardson, 1993). Voor kennis over leerlingen (PCK1) gaat het dan in het bijzonder om de mate waarin de student kennis over eigen leerlingen kan verdiepen gebruikmakend van inzichten uit literatuur. In het geval van kennis over strategieën (PCK2) gaat om de vraag of de student gekozen strategieën vooraf onderbouwt en eventueel ook achteraf verklaart door te verwijzen naar literatuur. Fenstermacher & Richardson, Morine –Dershimer: practical arguments

Voorlopige resultaten Student Kiezen van een strategie Evalueren van strategie en formuleren van aanbevelingen Kennis over lln (PCK 1) Kennis over effectiviteit strategie (PCK 2) Nut Lit Diep 1 Ellen + +/- - 2 George 3 Henry 4 Lionel 5 Mary Uit de analyse van tot op heden 6 onderzoeksverslagen blijkt dat een met een voldoende beoordeeld verslag geen garantie biedt voor PCK van goede kwaliteit. Zo is het verslag van Henry ten aanzien van beide kenniscomponenten op alle criteria met een - gescoord. Een verklaring hiervoor is dat het door hem onderzochte probleem weinig vakdidactisch van aard is en te weinig gericht op het leren van leerlingen voor het vak. De ervaring met Henry is onder andere aanleiding geweest om bij de groep studenten in daaropvolgende jaren aan te dringen op een probleemformulering vanuit het perspectief van de leerlingen met het leren voor het vak. Lionel (student Frans) is de enige die hoog scoort op diepgang bij PCK1. Lionel lijkt in vergelijking met andere studenten meer geneigd tot het stellen van waarom-vragen. Hij stelt niet alleen vast dat leerlingen het lastig vinden om in het Frans te schrijven maar hij vraagt zich ook af, en geeft een antwoord op de vraag waarom ze dat moeilijk vinden. Maar ook op andere momenten is Lionel in staat om meer uitleg te verstrekken. Dat andere studenten dat niet doen heeft mogelijk te maken met iets als onzekerheidstolerantie. Tijdens de presentatie worden meer voorbeelden en verklaringen gegeven met implicaties voor begeleiding.

Student 1 (Ellen -> geschiedenis) PCK 1: leerlingen hebben problemen met bronopgaven omdat ze de bronnen niet goed transleren PCK 2: leerlingen helpen met transleren door een stappenplan: jaartal? titel? maker? legenda? NUT: + strategie richten op translatie DIEP: +/- illustratieve besprekingen van de aanpak van bronopgaven door een aantal leerlingen maar niet altijd consistent met de definitie van translatie LIT: + Ellen citeert relevante bronnen en relateert informatie met bevindingen bij eigen leerlingen Waarom wilden Frankrijk en GB dat de Russische beer weer aan kracht won? Antwoord van een leerling: de geallieerden hadden een krachtige bondgenoot nodig om Hitler in WW-II te verslaan DIEP: - Waarom zou (oefening met) een stappenplan resulteren in betere translatievaardigheden? Hoeveel oefening? Met welke bronnen? Opbouw nodig? LIT: - Waarom dit stappenplan, waarom geen ander? NUT: - Geen enkele retrospectieve reflectie op het stappenplan. Alleen positieve citaten van leerlingen over wat ze ervan vonden.

Toepassing van kader: bepaal de kwaliteit van PCK Voettekst

Actie-onderzoek naar actie-onderzoek 5-4-2017 Actie-onderzoek naar actie-onderzoek To address the droste-effect. Till know I only showed results about student and my knowledge about the quality of their research projects. I know something about my students but I haven’t addressed any choices or intentions to help and stimulate students to develop PCK of high quality. Just like my students I also need to take the next step: what kind of strategies to chose to help students develop PCK of high quality? To be able to do this I first have to try and understand why PCK is of low and high quality. Voettekst

Discussie en aanbevelingen Kwaliteit van PCK 1 afhankelijk van: Locus van probleem in ‘situatie 0’: leerlingen of student? Diepgang: de mate waarin een student geneigd is om iets uit te leggen Kwaliteit van PCK 2 afhankelijk van: De aard van de gekozen strategie Rijkheid van empirische gegevens in het tonen van het operante principe Voettekst

Welke condities en/of factoren? Discussie en dialoog Vragen? Hoe ervoor te zorgen dat studenten met hun actie-onderzoek PCK van betere kwaliteit ontwikkelen? Welke condities en/of factoren? How to stimulate student teachers to develop ‘better’ PCK through AR? Making quality a topic of discussion Discussing the work of other student teachers Providing for proper feedback … Contributing factors: student-teachers’ ability and willingness to take on a critical stance

I.Mathijsen@fontys.nl Voettekst